Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Media nierzetelne? Deabata o ich jakości

0
Podziel się:

Dziennikarstwo obywatelskie trudno jest zaś uznać za głos opinii publicznej, bo jest nacechowane emocjami i skrajnymi opiniami.

Media nierzetelne? Deabata o ich jakości
(Ed Yourdon/CC BY-SA 2.0/Flickr)

Wielość mediów paradoksalnie powoduje ubożenie treści. Tzw. dziennikarstwo obywatelskie trudno jest zaś uznać za głos opinii publicznej, bo jest nacechowane emocjami i skrajnymi opiniami - mówili uczestnicy konferencji pt. _ Zmierzch profesjonalnego dziennikarstwa? _

Debatę zorganizowały dziś Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak mówiła publicystka Janina Paradowska, media funkcjonują obecnie w stanie zawieszenia, nie wiedząc, jaka będzie ich przyszłość. Zwróciła uwagę, że media w Polsce są na tyle spolaryzowane w swoich ocenach, że zaczynają być identyfikowane jako strona w konfliktach. W jej ocenie znalazło to wyraz 11 listopada w Warszawie, kiedy w Dniu Niepodległości w wielu punktach miasta dochodziło do ataków na dziennikarzy, operatorów i fotoreporterów i zdemolowano kilka samochodów redakcji.

Zdaniem Piotra Pacewicza z _ Gazety Wyborczej _ m.in. na skutek rozwoju nowych technologii doszło do _ generalnej zmiany kultury komunikacji _. Według niego rozwój internetu spowodował powrót do _ chaotycznej komunikacji sprzed epoki mass mediów _, co z kolei stanowi zagrożenie dla profesjonalnych mediów i profesjonalnego dziennikarstwa.

Pacewicz zwrócił uwagę na spadającą od kilku lat sprzedaż dużych dzienników - np. w 2004 r. _ GW _ sprzedawała się średnio w 436 tys. egzemplarzy, w roku ubiegłym - w 306 tys. _ Polskie gazety giną i wszystko wskazuje na to, że zginą _ - ocenił.

Także w ocenie szefa publicystyki Polsatu Bogusława Chraboty to internet psuje dzisiejsze media. Zwrócił uwagę na ich postępującą tabloidyzację, objawiającą się np. stosowaniem uproszczeń i wypieraniem racji przez emocje. - _ Wielość informacji spowodowała, że nie ceni się jej. Aby przebiła się do świadomości odbiorców, musi być jaskrawa i krzykliwa _ - powiedział.

Ks. Andrzej Luter z miesięcznika _ Więź _ cytował z kolei wypowiedzi dziennikarzy, z którymi wcześniej rozmawiał. Wskazywali oni m.in., że dziennikarz internetowy to _ skrzyżowanie maniaka telewizyjnego z maszynistką _, który tylko kompiluje informacje podawane przez innych.

Szef Katolickiej Agencji Informacyjnej Marcin Przeciszewski ocenił, że media z roku na rok coraz gorzej radzą sobie ze swoim podstawowym zadaniem, czyli patrzeniem władzy na ręce, neutralizowaniem partyjnej propagandy i przeciwdziałaniem skutkom marketingu politycznego. _ - Miejsce debaty i sporu na argumenty zastępuje żonglowanie uproszczeniami i mitami. Tak było, kiedy mówiono o wyborze między Polską liberalną i solidarną, o IV RP, czy o zielonej wyspie _ - powiedział.

Czytaj więcej o sprzedaży gazet

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)