Notowania

Sprzedaż gazet. Kolejne spadki w segmencie dzienników

Ta forma przekazu przestaje być potrzebna - twierdzi ekspert medioznawca prof. Wiesław Godzic.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bright Meadow/CC/Flickr)

W 2011 roku spadła sprzedaż dzienników ogólnopolskich i regionalnych. Gorzej niż przed rokiem sprzedawała się też większość tygodników opinii i tygodników lokalnych. Sytuacja na rynku zmierza do zaniku codziennych wydań gazet - ocenił medioznawca Wiesław Godzic.

Z trzech najlepiej sprzedających się w Polsce dzienników dwa to tabloidy. Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy liderem rynku jest _ Fakt _, który w ubiegłym roku rozchodził się średnio w 395 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce zajęła _ Gazeta Wyborcza _ (około 306 tys.), a trzecie - _ Super Express _ (174 tys.). Wszystkie zanotowały w 2011 roku spadki sprzedaży - _ Fakt _ o 9,8 procent, _ GW _ - o 8,8 procent, a _ SE _ - o 5,3 procent.

Kilkuprocentowe spadki dotknęły też innych dużych dzienników - _ Rzeczpospolita _ rozchodziła się w nakładzie o 8,4 procent mniejszym niż rok wcześniej (średnio w 129 tys.), a _ Dziennik Gazeta Prawna _ - o 8 procent (92 tys.).

W 2011 roku zaczął wychodzić jeden ogólnopolski dziennik - _ Gazeta Polska Codziennie _. Tytuł ukazuje się od września, jednak i on notuje spadki - w październiku jego średnia sprzedaż wyniosła 34 tys. egzemplarzy, w listopadzie - w 31 tys., a w grudniu - w 29 tys.

Spadki zanotowały wszystkie duże dzienniki regionalne. Sprzedaż _ Dziennika Zachodniego _ spadła o 8,7 procent (średnia sprzedaż w 2011 r. to ok. 64 tys. egz.), _ Gazety Pomorskiej _ - o 7,5 procent (62,4 tys.), _ Expressu Ilustrowanego _ - o 8,5 procent (43,9 tys.), _ Głosu Wielkopolski _ - o 6,3 procent (42,1 tys.). Kilkuprocentowe spadki sprzedaży dotknęły też większość dużych lokalnych tygodników. Jedynie lider tego rynku - gazeta _ Regionalna _ - zanotował wzrost sprzedaży o 0,7 procent (średnia sprzedaż w ubiegłym roku to 27,6 tys. egz.).

W 2011 roku gorzej niż przed rokiem radziła sobie także większość dużych tygodników opinii, jednak były wyjątki. Zyskały _ Gazeta Polska _, której sprzedaż wzrosła o 41,3 procent (średnia sprzedaż to 71,7 tys. egz.) i _ Wprost _ (wzrost o 15,9 procent; średnia sprzedaż - 119,4 tys. egzemplarzy). Niewielki wzrost odnotował też lider rynku, którym jest _ Gość Niedzielny _ (wzrost o 0,2 procent; średnia sprzedaż - 143,4 tys. egzemplarzy). Stosunkowo stałą liczbą czytelników cieszy się _ Tygodnik Powszechny _, którego sprzedaż spadła w ubiegłym roku zaledwie o 0,1 procent (średnia sprzedaż to 22,2 tys. egzemplarzy).

Sprzedaż _ Polityki _ - drugiego najchętniej kupowanego w 2011 r. tygodnika opinii - spadła o 5,9 procent (średnia sprzedaż - 134,6 tys. egzemplarzy). Na trzecim miejscu uplasowało się wychodzące od lutego 2011 roku _ Uważam Rze _ (133,1 tys. egzemplarzy) Kolejny był _ Newsweek Polska _ (115,5 tys. egzemplarzy), którego sprzedaż spadła o 3,5 procent. Największy odpływ czytelników odnotował _ Przekrój _, którego właściciel Grzegorz Hajdarowicz zdecydował się na zmniejszenie objętości pisma w wersji drukowanej i sprzedaż wersji przeznaczonej na urządzenia mobilne. Sprzedaż tego tygodnika spadła w ubiegłym roku o 16,5 procent i wyniosła 38,9 tys. egzemplarzy. E-wydania _ Przekroju _ nie cieszą się specjalnym powodzeniem - w grudniu zeszłego roku kupowano ich średnio 137.

Stosunkowo niewiele wydań elektronicznych sprzedają też inne polskie pisma. Spośród dzienników w grudniu 2011 roku czytelnicy najwięcej kupowali e-wydań _ DGP _ - średnio 8,9 tys. (to 15 procent liczby sprzedanych w tym czasie wydań papierowych), _ Rz _ - 6,1 tys. (7 procent) i _ GW _ - 1,7 tys. (0,6 procent). Z tygodników - _ Wprost _ (1,5 procent) i _ Polityki _ (1 procent) - po 1,4 tys. oraz _ Newsweeka _ - 1,1 tys. (1 procent).

Spadkom sprzedaży prasy towarzyszy jej trudna sytuacja na rynku reklam. Według danych Agory - wydawcy m.in. _ Gazety Wyborczej _ - prasa była jedynym segmentem rynku reklamy, który zanotował spadek przychodów w okresie styczeń-wrzesień 2011 r. Najwięcej straciły dzienniki - około 10,5 procent. Łączne przychody _ GW _ ze sprzedaży reklam po dziewięciu miesiącach ubiegłego roku wyniosły 189,5 miliona złotych - o ponad 37 milionów złotych mniej niż w tym samym czasie roku poprzedniego, o 62,8 miliona złotych mniej niż dwa lata wcześniej i o 180,7 miliona złotych mniej niż w okresie styczeń-wrzesień 2008 roku. Agora jako spółka giełdowa ma obowiązek publikowania wyników finansowych.

W raporcie Agory za trzy kwartały ubiegłego roku spółka zaznaczyła, że wszystkie szacunki dotyczące udziałów w wydatkach na reklamę mogą być obarczone błędem ze względu na _ znaczącą presję rabatową _ ze strony reklamodawców oraz brakiem wiarygodnych danych na temat przeciętnej rynkowej wartości udzielanych rabatów.

Na podstawie danych Kantar Media - firmy monitorującej wydatki na reklamę w mediach - można wnioskować, że rabaty udzielane przez wydawców sięgają kilkudziesięciu procent cen podawanych w ofertach handlowych. Przykładowo - według sprawozdania Agory za 2010 roku przychody _ GW _ z reklam wyniosły 305,9 miliona złotych, zaś według Kantar Media (przed uwzględnieniem rabatów) - 780,3 miliona złotych. Różnica to prawie 60 procent.

Według Kantar Media w całym 2011 roku przychód _ Gazety Wyborczej _ z reklam powinien wynieść 664,4 milionów złotych - o 15 procent mniej niż rok wcześniej. O 14 procent niższe powinny być przychody _ Rzeczpospolitej _ (155,3 milionów złotych), _ Dziennika Gazety Prawnej _ - o 5 procent (80,9 milionów złotych), _ Faktu _ - o 4 procent (230,4 milionów złotych). Z największych dzienników zyskał tylko _ SE _ - jego przychody z reklam (124,7 milionów złotych) były o 29 procent wyższe niż przed rokiem.

Z tygodników wzrost przychodów z reklam odnotował _ Wprost _ (112,5 milionów złotych) - o 31 procent Przychody _ Newsweek Polska _ (120,1 milionów złotych) były o 1 procent niższe niż przed rokiem, _ Polityki _ (77,1 milionów złotych) - o 12 procent, _ Przekroju _ (21,3 milionów złotych) - o 17 procent. W stosunku do liczby sprzedawanych egzemplarzy niewielkie wpływy z reklam miało _ Uważam Rze _ - 18,1 milionów złotych.

Kryzys finansowy wydaje się omijać branżę internetową. Według danych Związku Pracodawców Branży Internetowej wartość polskiego rynku reklamy on-line w pierwszym półroczu 2011 roku wyniosła prawie 1 miliard złotych - o jedną czwartą więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.

Medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej prof. Wiesław Godzic ocenił, że tak duże spadki sprzedaży papierowych gazet trudno jest tłumaczyć samym kryzysem na rynkach finansowych. _ _

_ - Nastąpiło przesunięcie środków reklamowych w kierunku internetu, a biorąc pod uwagę dane dotyczące sprzedaży prasy, trend ten raczej się utrzyma _ - powiedział. Jego zdaniem sytuacja na rynku zmierza do zaniku codziennych wydań gazet. _ _

_ - Ta forma przekazu przestaje być potrzebna, zwłaszcza młodym ludziom, dla których źródłem informacji jest internet. Młodzi nie kupują dzienników, ta branża jest branżą w likwidacji. Nie zdziwiłbym się, gdyby tegoroczne spadki sprzedaży gazet codziennych sięgnęły nawet 15 procent _ - powiedział.

Jak ocenił, wolniej ubywać będzie czytelników weekendowych wydań gazet - z dodatkiem telewizyjnym, tygodników i miesięczników, a także pism prawicowych. _ Czytelnicy gazet prawicowych to grupa najbardziej konserwatywna, która nie będzie tak szybko przenosić się do internetu, co nie znaczy, że będą to gazety dobrze redagowane _ - podkreślił.

Godzic zwrócił też uwagę na nikłą sprzedaż e-gazet. Jak ocenił, wynika to z faktu, że Polski użytkownik internetu jest przyzwyczajony do darmowego dostępu do treści. _ Wydawcy powinni zacząć przyzwyczajać młode pokolenie do tego, że udostępniane materiały nie są za darmo. Przy tak niskiej sprzedaży gazet elektronicznych wyjściem z sytuacji mogłoby być wprowadzenie przez nich mikropłatności, czyli opłat za konkretny tekst lub dział tematyczny _ - powiedział.

Czytaj więcej o rynku mediów w Polsce
Wirtualna Polska przedłuża kampanię wizerunkową Wirtualna Polska rozpoczyna akcję promocyjną odświeżonego serwisu wiadomosci.wp.pl, która jest jednocześnie przedłużeniem kampanii wizerunkowej portalu.
Na czym w sieci zarabia Polskapresse? Najwięcej internautów odwiedza serwisy z grupy NaszeMiasto.pl. Niewiele mniej osób wchodzi na gratka.pl. To dwie najmocniejsze witryny w wydawnictwie.
Gazeta nie ujawnia sprzedaży. Dlaczego? Przekrój od kilku miesięcy każe sobie płacić za dostęp do internetowej wersji. Wciąż jednak nie chce ujawnić jak wygląda sprzedaż. Czy jest tak źle, że wstyd się przyznać?
Tagi: sprzedaż wirtualnej polski, prasa, wiadmomości, kraj, gospodarka
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz