Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Więcej informacji na paragonach dopiero za pół roku

0
Podziel się:

Według MF podatnik powinien zadbać o takie zaprogramowanie kasy, aby konsument otrzymywał paragony z konkretnymi nazwami towarów lub usług.

Więcej informacji na paragonach dopiero za pół roku
(Miflippo/Dreamstime)

Resort finansów zgodził się, by dopiero od października 2013 r. przedsiębiorcy musieli umieszczać na paragonach dodatkowe informacje pozwalające na jednoznaczną identyfikację towarów. MF przewidywało pierwotnie, że wymóg ten będzie obowiązywał od 1 kwietnia.

Chodzi o rozporządzenie MF dotyczące kas fiskalnych, które wchodzi w życie 1 kwietnia 2013 r. Zawiera ono przepis uszczegóławiający obowiązek zamieszczenia na paragonie nazwy towaru. Zgodnie z obecnymi regulacjami _ paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy _. MF chce jednak, by paragon fiskalny zawierał _ co najmniej nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy _.

Rzeczniczka prasowa MF Wiesława Dróżdż powiedziała, że resort zgodził się na sześciomiesięczne vacatio legis dla proponowanych przez ministerstwo zmian. _ - Rozporządzenie wskazuje, że po 30 września 2013 r. podatnicy będą obowiązani w pełni realizować przewidziany w przepisie wymóg wskazywania nazwy, która pozwoli na jednoznaczną identyfikację towaru lub usługi _ - powiedziała.

Wskazała, że większość firm już dziś stosuje się do tego wymogu. _ - Nieprawdą jest, że obecnie akceptowane jest prowadzenie ewidencji i stosowanie odpowiedniego nazewnictwa w tym zakresie, bazującego np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług _ - podkreśliła.

_ - Z uwagi jednak na niejednolitą dotychczas praktykę stosowania wyżej opisanego wymogu przez podatników, dla podatników którzy prowadzili ewidencję niepozwalającą na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług, przewidziano okres aż 6 miesięcy na dostosowanie się do obowiązujących zasad _ - dodała.

Dróżdż wyjaśniła, że zaproponowana przez MF zmiana stanowi doprecyzowanie i uszczegółowienie przepisów dotychczas obowiązujących. _ - Ponadto jest wykonaniem wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 marca 2010 r. Zgodnie z nim podatnik powinien wystawić paragony zawierające nazwy towarów na tyle szczegółowe, żeby z jednej strony zapewniły konsumentowi możliwość kontroli dokonywanych zakupów, a z drugiej pozwoliły organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowego rozliczenia podatku _ - wyjaśniła.

Według MF podatnik powinien zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby konsument otrzymywał paragony z konkretnymi nazwami jednostkowymi towarów lub usług, pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację. Wskazała, że to od podatnika zależy, w jaki sposób dobierze on nazwę towaru lub usługi, tak aby _ jednoznacznie je identyfikować _.

_ - Przepisy nadal nie wykluczają również stosowania skrótów, praktyka potwierdza, że podatnicy korzystają z tej możliwości. Jednocześnie sposób "jednoznacznego" identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Jeżeli przykładowo podatnik dokonuje sprzedaży pięciu gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, może on zaprogramować w kasie nazwę np. "jabłka". Natomiast, jeżeli sprzedaje np. kilka gatunków jabłek, które mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować np. nazwą gatunku _ - wyjaśniła.

Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza największe sieci handlowe powiedział, że branża podchodzi bardzo sceptycznie do propozycji MF. _ - Sklepy nie są przygotowane do tego, żeby drukować więcej informacji na paragonach fiskalnych _ - ocenił Faliński.

Zdaniem organizacji umieszczenie _ jednoznacznej nazwy towaru _ na paragonach w rzeczywistości może być to trudne - lub nawet niemożliwe - do wykonania. Jako powód wskazano brak miejsca na paragonie do umieszczenia pełnej, często długiej, nazwy towaru. Organizacja zaapelowała do resortów finansów i gospodarki o przesunięcie wejścia w życie nowych przepisów dotyczących kas (zmiany związane z paragonami to tylko część z nich) do 1 stycznia 2014 r.

Czytaj więcej w Money.pl
Szał na zakupy przez Internet. Co kupujemy? W internecie można kupić dowolne produkty - od jedzenia po samochód - i z roku na rok Polacy kupują coraz częściej siedząc przed komputerem. Zdaniem ekspertów, najbliższe lata będą stały pod znakiem m-commerce, czyli zakupów za pomocą smartfona czy tabletu.
Żywność znów podrożeje. Zobacz, o ile Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej prognozuje, że w tym roku żywność podrożeje około 4 proc. - poinformował dyrektor instytutu Andrzej Kowalski.
To bardzo nieodpowiedzialny prezent - Mało kto o tym wie, że gwałtownie rośnie w Polsce ilość sprzedawanych królików. Żywe zwierzę to nieodpowiedni prezent - mówią ekolodzy.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)