Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Informacja prasowa

Transformacja cyfrowa szansą dla biznesu po pandemii

Podziel się:

Pandemia okazała się bodźcem rozwojowym do przyspieszonej transformacji cyfrowej i testowania nowych modeli biznesowych. Rynek e-commerce zanotował historyczne wzrosty, a na e-zakupy wybrali się nowi klienci. O tym jakich zmian potrzebuje biznes, aby stawić czoła wyzwaniom cyfrowej przyszłości rozmawiać będą uczestnicy na X edycji Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie, między 20 a 22 października

Transformacja cyfrowa szansą dla biznesu po pandemii
Transformacja cyfrowa szansą dla biznesu po pandemii (materiały partnera)
bESziAPV

Czy kryzys może być katalizatorem zmian? Gazeta codzienna narodziła się w Bostonie z końcem XVIII wieku, gdy panowała ospa i pojawiła się potrzeba bezpiecznej komunikacji. W efekcie wzrostu ceny ropy z powodu kryzysu energetycznego w 1973 roku powstał FedEx. Kryzys ekonomiczny z 2008 roku, to narodziny sharing economy, którego symbolem jest Uber czy Airbnb.

Wartością zrodzoną z pandemicznego kryzysu dla przedsiębiorstw okazała się zdolność do adaptacji i gotowość do zmian. W ramach tzw. nowej normalności, organizacje przeszły przyspieszoną, a niektóre wymuszoną transformację cyfrową. Na masową skalę przetestowały model pracy zdalnej, zdigitalizowały firmowe procesy, rozwinęły lub wzmocniły nowe kanały komunikacji i sprzedaży.

Bilans zmian jest pozytywny, bo firmy podjęły ryzyko i wzięły na siebie koszt tych przemian. W ślad za szybkimi zmianami przedsiębiorcy oczekują regulacji prawnych. - Społeczność biznesowa pilnie potrzebuje nowych rozwiązań w zakresie cyfryzacji. Oczekuje się, że przedsiębiorstwa będą dokonywać własnej oceny ryzyka i na podstawie takiej analizy wprowadzać adekwatne środki. Powoduje to przeciążenie przedsiębiorstw dodatkową pracą, tworzy koszty i uniemożliwia transformację niezbędną w czasie wychodzenia z pandemii - podkreśla Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

bESziAPX

Ponowne narodziny e-konsumenta

Gdyby wywołany przez pandemię lockdown wydarzył się dekadę wcześniej, bez opartych na dojrzałej infrastrukturze usług w chmurze nie prowadzilibyśmy telekonferencji, zdalnych lekcji, korzystali masowo z platform filmowych czy zakupów online. To zasługa zdolnych do szybkiego skalowania istniejących rozwiązań IT, które dostosowały się do nagłego wzrostu ruchu w Sieci.

Pandemia zadziałała jak zimny prysznic zmuszając organizacje do szybkiego rozwoju cyfrowych usług czy radykalnej zmiany modelu biznesowego. W przeciągu miesięcy organizacje dokonały technologicznego, a także kulturowego skoku do przodu, który w innych okolicznościach zająłby lata. Cyfryzacja to oprócz wdrożenia rozwiązań IT, także zmiana zwyczajów pracowników i oczekiwań konsumentów. W trakcie pandemii narodził się typ klienta, dla którego zrównoważony rozwój jest jednym z priorytetów.

bESziAQd

W minionym roku polski rynek e-commerce odnotował 35 proc. wzrost w porównaniu do 2019 roku. 85 proc. polskich konsumentów zadeklarowało chęć zakupów online w przyszłości, zaś 82 proc. chce wydać w tym roku w internecie tyle samo lub więcej w porównaniu do 2020 r., wynika z raportu Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego opracowanego przez PwC i Digital Experts Club. Zamknięte sklepy otworzyły internetowy handel przed nowymi grupami klientów np. seniorami. Pojawił się również nowy model sprzedaży direct-to-consumer (D2C), w którym firmy i sklepy samodzielnie sprzedają i wysyłają swoje produkty.

Digitalizacja usług publicznych

Po cyfryzacji przedsiębiorstw czas na transformację urzędów i szkół. To ogromne wyzwanie natury technologicznej, ale przede wszystkim organizacyjnej. Pandemiczne ograniczenia w tradycyjnych urzędach wymusiły na użytkownikach przejście w tryb online, zdalną naukę czy tele-porady. W efekcie przedsiębiorcy masowo wdrażają kwalifikowane podpisy elektroniczne, a obywatele nauczyli korzystać się z profilu zaufanego i rządowych usług online.

Jednak nie wszyscy mogli być beneficjentami zmian. Osoby starsze, ubogie lub wykluczone cyfrowo pozostały na analogowym marginesie. Jak przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, z którym w trakcie pandemii nie poradziły sobie tysiące uczniów, którzy wypadli poza szkolny system? Jak biznes czy polski sektor bankowy, w którym proces digitalizacji przebiega na światowym poziomie, może wesprzeć potrzebujących. Politycy i biznes muszą wspólnie zaproponować działania, aby dać im narzędzia i włączyć w cyfrowy krwioobieg (digital inclusion).

bESziAQe

Przyszłość zaczyna się od E

E-commerce, e-learning, e-sport, e-usługi, e-praca. Cyfryzacja zmienia reguły gry, umożliwiając wszystkim zainteresowanym dostęp do globalnego rynku. Aby i polscy przedsiębiorcy mogli konkurować na tych polach globalnym rynku, potrzebują przejrzystego i stabilnego otoczenia prawnego. Jak zarządzać treściami w internecie, zabezpieczyć i uporządkować międzynarodowy przepływ danych. Jak ponadnarodowe regulacje mogą wpłynąć na lokalne rynki?

Głos w tej sprawie zabrała Komisja Europejska publikując projekt rozporządzenia aktu o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act). Jego celem jest zapewnienie otwartego dostępu do usług cyfrowych, opracowanie wspólnych zasad na jednolitym rynku, który sprzyja innowacjom i konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw działających na cyfrowym rynku. Wymierzony jest w monopolistyczne praktyki wielkich platform internetowych tzw. strażników dostępu. To wyszukiwarki, serwisy społecznościowe czy sklepy z aplikacjami. Podmioty te będą zobowiązane do zapewnienia swoim użytkownikom biznesowym dostępu do m.in narzędzi i danych związanych z ich aktywnością.

Kolejnych wyzwań nie brakuje. Brexit, polityczne osłabienie pozycji Europy, poluźnienie sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi, nowa doktryna polityczna Chin. Dotychczasowi sojusznicy stawiają na protekcjonizm, nieoczekiwanie weszliśmy w czas wojen handlowych. To czynniki zmieniające gospodarczy układ sił i wpływające na otoczenie biznesowe. - Znajdujemy się w punkcie zwrotnym. To jest właśnie moment dla przedsiębiorców, ludzi praktycznych. To my posiadamy narzędzia, dzięki którym możemy skierować ten punkt zwrotny, w którym się znajdujemy, we właściwą stronę i przezwyciężyć ten chaos - podkreśla Maciej Witucki .

bESziAQf

O wyzwaniach, szansach i zagrożeniach, które niesie tzw. nowa normalność oraz o potrzebach polskiego biznesu rozmawiać będą przedstawiciele biznesu, nauki, rządu oraz Komisji Europejskiej podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

bESziAQy
Informacja prasowa
Źródło:
money.pl