Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|
aktualizacja

Biuro odwołało wycieczkę. Jakie masz prawa?

0
Podziel się:

Nie zawsze dostaniemy odszkodowanie.

Biuro odwołało wycieczkę. Jakie masz prawa?
(EPA/JIM HOLLANDER)

Gdy organizator wyjazdu jeszcze przed jego rozpoczęciem, z przyczyn od siebie niezależnych, zmienia istotne warunki umowy, musi nas o tym jak najszybciej zawiadomić. Możemy wtedy zgodzić się na zaproponowane zmiany lub zrezygnować z wyjazdu.

W tym drugim wypadku biuro podróży jest zobowiązane zwrócić nam wszystkie wpłacone wcześniej pieniądze. W zamian możemy się też zgodzić na uczestnictwo w imprezie zastępczej o takim samym lub wyższym standardzie.

W momencie, gdy organizator z własnej winy odwoła imprezę, mamy pełne prawo żądać odszkodowania za niewykonanie umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy:

  • zgłosiła się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie i zostaliśmy o tym poinformowani na piśmie w uzgodnionym terminie;
    • zadziałała siła wyższa.

W razie niewypełniania zapisów umowy, powinniśmy natychmiast skontaktować się z biurem podróży, jego przedstawicielem lub osobą go reprezentującą i złożyć reklamację. Może to być pilot wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić jej przyjęcie.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/12/t22028.jpg ) ] (http://wakacje.money.pl/wiadomosci/artykul/jak;odzyskac;pieniadze;za;stracony;urlop,159,0,490911.html) Jak odzyskać pieniądze za stracony urlop?

Umowa powinna określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Zgodnie z przepisami organizator wyjazdu powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy - w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.

Nawet jeżeli nie złożymy reklamacji w wyznaczonym przez biuro terminie, to i tak nie pozbawia nas to możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Przedawnienie roszczeń z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych następuje dopiero po 10 latach.

Przed wybraniem konkretnej oferty warto zorientować się w sytuacji finansowej organizatora wyjazdu. Spytajmy o jego ubezpieczenie i poprośmy o przedstawienie wyników finansowych firmy.

Nawet jeśli spotkamy się z odmową, a przedsiębiorstwo figuruje w Krajowym Rejestrze Sądowym, możemy sprawdzić w sądzie rejestrowym jego roczne sprawozdania finansowe, które są jawne. Dodatkowo zorientujmy się czy firma nie figuruje w Krajowym Rejestrze Długów.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/216/t98008.jpg ) ] (http://wakacje.money.pl/wiadomosci/artykul/piec;sposobow;na;unikniecie;problemow;z;biurem;podrozy,140,0,683916.html) Pięć sposobów na uniknięcie problemów z biurem podróży
Przed podpisaniem umowy, dokładnie ją przeczytajmy. Sprawdźmy czy nie znajdują się w niej tzw. niedozwolone postanowienia umowne. Ich wykaz znajdziemy na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Taki zapis nie będzie miał co prawda mocy prawnej, ale może spowodować zamieszanie, które uprzykrzy nam wakacyjny wyjazd.

W razie gdy z powodu niedozwolonych zapisów poniesiemy jakąś szkodę, możemy domagać się odszkodowania na drodze cywilno-prawnej. Ponadto mamy prawo wystąpić do UOKiK o ukaranie nieuczciwe przedsiębiorcy. Może on nałożyć na biuro turystyczne karę w wysokości do 10 procent rocznego przychodu.

Umowa musi precyzyjnie określać stronę, z którą ją podpisujemy. Może być nią organizator turystyki, czyli touroperator lub pośrednik. Pamiętajmy, że tylko ten pierwszy ponosi całkowitą odpowiedzialność za oferowane usługi.

Gdy biuro zbankrutuje?

Po bankructwie biura podróży roszczenia finansowe powinniśmy skierować w pierwszej kolejności do marszałka danego województwa. By uniknąć kłopotów, sprawdźmy kondycję finansową biura przed wyjazdem.* *

Jeśli biuro podróży ogłosi bankructwo, do akcji wkracza marszałek województwa, w którym znajduje się jego siedziba. Wypłaca on zaliczki na pokrycie kosztów powrotu turystów do miejsca zamieszkania. Jeśli mamy z tym problemy, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z urzędem marszałkowskim. Możemy to zrobić za pośrednictwem polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego.

Kwoty wypłacane przez marszałka to zaliczki, na poczet przyszłych wypłat z ubezpieczenia biura podróży. Mają one pokryć koszty najbardziej koniecznych wydatków. W dalszej kolejności polisa ma pokryć również mniej pilne zobowiązania biura.

Możemy domagać się zwrotu wszystkich pieniędzy, które pobrało od nas biuro. Jeśli środków z ubezpieczenia nie wystarczy na pokrycie naszych roszczeń, możemy wystąpić do sądu z pozwem o odszkodowanie oraz zgłaszać roszczenia w trakcie postępowania upadłościowego firmy.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.platine.pl/i/art/202/130506_tiny.jpg ) ] (http://platine.pl/jesli-nie-egipt-to-moze-zanzibar-dla-bogatych-0-763536.html) Jeśli nie Egipt, to może Zanzibar? Dla bogatych Zanzibar to wymarzone miejsce do nurkowania, uprawiania snorkelingu oraz oceanicznego wędkowania. Są tu także luksusowe kurorty.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/182/t33718.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/msz;uspokaja;polacy;w;egipcie;sa;bezpieczni,253,0,761341.html) MSZ uspokaja. Polacy w Egipcie są bezpieczni Według danych resortu w afrykańskim państwie jest około 6,5 tys. Polaków.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/135/t129927.jpg ) ] (http://manager.money.pl/ludzie/wywiady/artykul/egipt;to;ulubione;miejsce;wypoczynku;polakow;od;16;lat,188,0,759740.html) Egipt to ulubione miejsce wypoczynku Polaków. Od 16 lat W 1995 roku powstało biuro Alfa Star, specjalizujące się w wycieczkach do krajów arabskich.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)