Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

BAE wycofuje się z przetargu na samolot

0
Podziel się:

Brytyjczycy są rozczarowani tym, że MON jako warunek obligatoryjny podało wyposażenie samolotu szkolno-bojowego w radar i system fly-by-wire.

BAE wycofuje się z przetargu na samolot
(tathamoddie/CC/Flickr)

BAE Systems rezygnuje z udziału w przetargu na samolot szkolno-bojowy dla polskiego wojska - poinformował dyrektor ds. rozwoju biznesu grupy BAE Systems Alan Garwood. MON czeka na ostateczne oferty do 29 lipca.

W ocenie brytyjskiej firmy, proponującej samolot Hawk, warunki zapytania ofertowego _ zostały w sposób oczywisty sporządzone pod lekki samolot bojowy o wysokich osiągach, a nie pod system szkolenia pilotów _.

- _ Jesteśmy rozczarowani. Strona polska przez dłuższy czas mówiła, że poszukuje samolotu szkolnego z możliwościami bojowymi. Jasno deklarowaliśmy, że możemy zaoferować system szkolenia z samolotem o pewnych własnościach bojowych _ - powiedział dyrektor ds. komunikacji BAE Systems John Neilson.

Powodem rezygnacji BAE Systems jest warunek - obligatoryjny, a nie dodatkowo punktowany - by samolot miał radar, a nie jego symulator, i system sterowania lotem tzw. fly-by-wire. Wyjaśniając powody zapisania takich wymagań MON argumentowało, że radar to istotny element wyposażenia samolotu o właściwościach bojowych, a dzięki fly-by-wire piloci będą się szkolić na takim samym systemie sterowania, jak jest w F-16.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/102/t85350.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/ruszyl;przetarg;na;samolot;szkolno-bojowy,13,0,669965.html) Ruszył przetarg na samolot szkolno-bojowy
Wiceprezes BAE Systems do spraw rozwoju biznesu w Europie środkowej i wschodniej Steve Mead uważa, że to _ naiwny _ argument, ponieważ piloci Eurofighterów, F-16 i innych samolotów tej klasy nie szkolą się na maszynach wyposażonych we fly-by-wire.

_ - Zaprosiliśmy pięć firm do złożenia ostatecznych ofert w naszym postępowaniu, czekamy do 29 lipca. Nasza procedura nie przewiduje wycofania się z przetargu _ - powiedział wiceminister obrony Marcin Idzik. Dodał, że wymagania nie będą zmienione.

Powiedział, że Brytyjczycy jesienią 2010 r. deklarowali spełnienie warunków, a negocjacje dotyczące wstępnych wymagań, których wtedy nie spełniał żaden potencjalny oferent, miały służyć nie tylko obniżeniu pewnych kryteriów przez MON, ale i dostosowaniu proponowanych maszyn do wymogów przetargu. - _ Hawk jest bardzo dobrym samolotem, ale brak mu własności bojowych _ - dodał Idzik.

_ - Przy tak sformułowanych ostatecznych wymaganiach inaczej być nie mogło _ - skomentował rezygnację Brytyjczyków redaktor naczelny miesięcznika _ Raport _ Grzegorz Hołdanowicz. - _ Utrzymanie obligatoryjnego wymogu aktywnego układu sterowania, czyli fly-by-wire, z definicji ograniczało stawkę do dwóch konkurentów - koreańskiego T-50 i włoskiego M346 _ - dodał.

_ [ ( http://static1.money.pl/i/h/166/t46502.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/klich;zapowiada;wielkie;zakupy;dla;armii,33,0,832033.html) Klich zapowiada wielkie zakupy dla armii - Trzeba pamiętać, że przygotowanie oferty to gigantyczna praca i koszty - samo wadium wynosi 20 mln zł, do tego trzeba doliczyć koszty przygotowania i przetłumaczenia dokumentów. Firmy racjonalnie podchodzą do udziału w tego typu przedsięwzięciach, jeżeli widzą, że ich szanse są znikome lub żadne, rezygnują _ - powiedział.

Na początku czerwca MON rozesłało do pięciu uczestników przetargu ostateczne wymagania taktyczno-techniczne oraz zaproszenia do złożenia ofert. Jak mówił wtedy Idzik, wojsku zależy na samolocie szkolno-bojowym, _ który oprócz spełnienia parametrów szkoleniowych będzie mógł być samolotem wsparcia dla naszych sił zbrojnych _. _ Ten drugi aspekt jest równie ważny i możemy równie dobrze powiedzieć o zamówieniu na samolot bojowo-szkolny _ - podkreślał minister Bogdan Klich.

Przetarg na 16 samolotów klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) wraz z całym systemem szkolenia, w tym symulatorem i wyposażeniem sal wykładowych, ruszył we wrześniu 2010 r. Przetarg ma wyłonić dostawcę samolotów zaawansowanego szkolenia, na którym mogliby się uczyć i trenować piloci F-16.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/79/t135503.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/przygotowali;wymogi;korych;nikt;nie;spelnia,26,0,797210.html) Przygotowali wymogi, kórych nikt nie spełnia
Wstępne oferty złożyło pięć firm: Korea Aerospace Industries (KAI) z T-50 - jedynym naddźwiękowym samolotem w tym przetargu, opracowanym przy współpracy z koncernem Lockheed Martin, producentem F-16; włoska Alenia Aermacchi z M346, koncern BAE Systems oferujący znane brytyjskie samoloty Hawk najnowszej generacji; fińska Patria proponująca używane Hawki starszej generacji, ale po modernizacji; oraz czeska Aero Vodochody z L-159.

Komentatorzy zwracali uwagę, że nacisk na właściwości bojowe i związane z tym wymagania dotyczące awioniki faworyzują produkty koreański i włoski, a wymóg radaru spełnia tylko samolot koreański, Włosi musieliby dokonać zmian w konstrukcji.

Według zapowiedzi MON przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca roku. Dostawy mają nastąpić w latach 2013-2015. Część samolotów ma zastąpić szturmowe Su-22, przewidziane do wycofania w najbliższych latach.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/173/t90541.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zolnierz;coraz;drozszy;ale;wcale;nie;lepszy,219,0,584155.html) Żołnierz coraz droższy, ale wcale nie lepszy Za 25 mld zł mamy mniejszą armię, a wyszkolenie i sprzęt prawie ten sam, co za poboru.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t102495.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wojsko;kupuje;nowe;samoloty;wymagania;wysrubowane,174,0,706990.html) Wojsko kupuje nowe samoloty. Wymagania wyśrubowane Żaden z oferentów nie spełnia oczekiwań MON w stu procentach.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/192/t95680.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/mon;ma;trzy;pomysly;na;rzadowego;tupolewa,128,0,648064.html) MON ma trzy pomysły na rządowego Tupolewa W grę wchodzi między innymi sprzedaż maszyny, która jest teraz na przeglądzie.
kraj
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)