Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Branża motoryzacyjna. Do samochodów są montowane niebezpieczne części?

0
Podziel się:

Polscy producenci części samochodowych walczą o poprawę bezpieczeństwa na drogach i o rozwój biznesu.

Branża motoryzacyjna. Do samochodów są montowane niebezpieczne części?
(ssuaphoto/iStockphoto)

Do samochodów są montowane części używane, które mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym - ostrzegają polscy producenci części samochodowych. Ich zdaniem winne jest źle skonstruowane prawo.

Dzisiejsza konferencja była częścią kampanii _ Montuję polskie części _, której celem jest poprawa wizerunku polskiego producenta części do samochodów oraz zmobilizowanie warsztatów do stosowania polskich części. Kampania przekonuje, że dzięki temu polskie przedsiębiorstwa mogłyby się szybciej rozwijać i zwiększać swoje możliwości inwestycyjne, na czym skorzysta cała gospodarka. Kampania jest adresowana do mechaników samochodowych i firm sprzedających części.

Podczas konferencji poruszono problem rynku części używanych, mających znaczący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Alfreda Franke przepisy dotyczące stosowania takich części są wadliwe. Franke wyjaśnił, że co prawda obowiązuje rozporządzenie, które zakazuje montowania takich części, ale jednocześnie prawo o ruchu drogowym dopuszcza ich sprzedaż i kupowanie, co może zagrażać bezpieczeństwu. Poza tym lista części, których nie można montować, jest - zdaniem SDPCM - za krótka.

_ - Na przykład nie ma tam tarcz hamulcowych, nie ma amortyzatorów oraz wielu innych części, które zdecydowanie wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a dopuszczone są do montażu, jako używane. Wydaje mi się rozsądnym, aby nie dopuszczać do sprzedaży używanych części, np. używanych klocków hamulcowych, na co prawo dziś pozwala _ - powiedział.

Wskazał, że na jednym z portali aukcyjnych wystawionych na sprzedaż jest ponad 10 mln części motoryzacyjnych, z czego 72 proc. to części używane. Zgodnie z danymi stowarzyszenia 28 proc. sprzedawanych tłumików - to części używane, w przypadku katalizatorów odsetek ten stanowi 71 proc., a w przypadku amortyzatorów - 48 proc.

_ - Polska jest zagłębiem producentów części motoryzacyjnych dla Europy. Szacujemy, że polska produkcja części motoryzacyjnych osiągnęła w 2013 r. wartość ponad 60 mld zł. To o 33 proc. więcej niż wartość produkcji samochodów w Polsce _ - poinformował Franke.

Z przedstawionych przez niego danych wynika, że w 2012 r. wartość wyprodukowanych w Polsce części samochodowych sięgnęła 53,8 mld zł, w 2012 r. - 51,3 mld zł, a w 2011 r. - 43 mld zł. Eksport stanowi około połowę produkcji. Przy czym, zgodnie z danymi SDPCM, światowy rynek części motoryzacyjnych warty jest ok. 800 mld euro, z czego rynek europejski ok. 200 mld euro.

Według Frankego na tle Europy pozycja Polski jest bardzo zadowalająca, a perspektywy rozwoju naszego rynku doskonałe. Obecnie producenci części motoryzacyjnych zatrudniają w naszym kraju ok. 110 tys. osób. W branży tej działa 900 firm, z czego 300 to przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym.

Podczas konferencji przekonywano, że jakość polskich części motoryzacyjnych nie odbiega od części produkowanych przez renomowane koncerny zagraniczne, tymczasem w kraju istnieje stereotyp, że jest ona gorsza.

O jakości polskich produktów mówił m.in. Radosław Sypniewski z firmy Lumag, która produkuje klocki i okładziny hamulcowe. Sypniewski powiedział, że przedsiębiorstwo posiada najnowocześniejszy w Europie Środkowo-Wschodniej zakład materiałów ciernych z najbardziej innowacyjną w skali świata mieszalnią. Natomiast Katarzyna Helta z produkującej układy wydechowe firmy Asmet poinformowała, że 40 proc. jej przychodów generuje eksport. Z tego 70 proc. produktów trafia na rynek niemiecki, który jest jednym z najbardziej wymagających w Europie.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)