Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Hedegaard: obywatele muszą uczestniczyć w polityce klimatycznej UE

0
Podziel się:

Zdaniem komisarz mylą się ci, którzy twierdzą, że z powodu kryzysu niezbędne działania można odwlec.

Hedegaard: obywatele muszą uczestniczyć w polityce klimatycznej UE
(Wikimedia Commons/cc)

Państwa członkowskie oraz sama UE muszą włączyć obywateli w realizację polityki klimatycznej, która w efekcie przyniesie korzyści wszystkim - mówiła w piątek w Warszawie unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard.

Na spotkaniu w Centrum Nauki Kopernik Hedegaard podkreśliła, że bez szerokiego zaangażowania obywateli rządy same niewiele zdziałają w kwestii przeciwdziałania zmianom klimatu. Spotkanie z komisarz było częścią unijnej kampanii _ Świat jaki lubisz, klimat jaki ci odpowiada _, w której obywatele UE mogą przedstawić własne poglądy na kwestie zmiany klimatu czy polityki klimatycznej UE. _ Ta kampania ma na celu pokazanie dobrych rozwiązań. Mamy pozytywne przesłanie - że będzie mniej zanieczyszczeń, hałasu itd. _ - przekonywała Hedegaard.

_ Od lat 90. średnia temperatura na Ziemi nieustannie rośnie. 2012 to 36. rok z rzędu, kiedy średnia temperatura była powyżej średniej z ubiegłego stulecia. Niektórzy uważają, że coś z tym trzeba zrobić i tego dotyczy ta kampania. (...) Ludzie chcą zachowywać się moralnie w stosunku do środowiska, ale te zachowania muszą być proste jak wymiana żarówki na bardziej oszczędną _ - wskazywała.

Komisarz podkreśliła, że jednym z założeń polityki klimatycznej jest uniezależnianie się od paliw kopalnych. _ Nawet w Polsce sprowadza się ich dużo; pieniądze za nie trafiają np. do Rosji i nie są inwestowane w kraju. To jednak z bardzo silnych przesłanek na korzyść tej polityki _ - stwierdziła Hedegaard.

Minister środowiska Marcin Korolec uważa, że hasło z kampanii należałoby uzupełnić o zdanie _ z budżetem, jaki ci odpowiada _. _ Myślę że w Polsce robimy w tym kierunku bardzo wiele. Mamy swoje pomysły dość zbieżne z pomysłami komisarz, jak redukcja importu ropy do 2030 r. o 30 proc. czy redukcja subsydiów do paliw kopalnych _ - mówił.

Odpowiadając na pytania internautów i uczestników spotkania Connie Hedegaard podkreśliła, że nowy budżet UE będzie się mocno koncentrował na środkach na działania spójne z polityką klimatyczną, jak np. badania. _ Jestem przekonana, że Polska (...) na tym skorzysta _ - dodała.

Zdaniem komisarz mylą się ci, którzy twierdzą, że z powodu kryzysu niezbędne działania można odwlec. _ Musimy myśleć długofalowo. Bezrobotni młodzi ludzi nie mają skłonności do takiego myślenia, ale to obowiązek polityków _ - mówiła. Jak dodała Hedegaard, przejawem takiego długofalowego myślenia jest to, że Komisja Europejska zajmuje się już celami polityki klimatycznej na rok 2030 tak, aby zapewnić jej przewidywalność, której domagają się inwestorzy.

_ Zdajemy sobie sprawę, że np. efektywność to jedna sprawa, a niezależność i bezpieczeństwo energetyczne to co innego. Zastanawiamy się nie tylko nad samymi celami, ale i interakcjami między nimi. To nie będzie takie proste jak wyznaczenie celów na rok 2020 _ - podkreśliła komisarz. Dodała, że cele będą zawierać _ najbardziej efektywne kosztowo rozwiązania, pozwalające realizować politykę klimatyczną _.

Szef Instytutu na rzecz Ekorozwoju Andrzej Kassenberg przedstawił wnioski z debat klimatycznych, jakie organizacja przeprowadziła w 90 powiatach. Stwierdził, że uczestnicy mieli niską wiedzę i małe zrozumienie dla problemów klimatu, ale chcieli rozmawiać o tym, jak świat ma wyglądać za 20-30 lat. Wśród pożądanych zjawisk wskazywali na energetykę odnawialną, edukację ekologiczną czy turystykę - mówił Kassenberg. Jego zdaniem ludzi są gotowi na realizację polityki klimatycznej, tylko trzeba im dać szanse.

Przedstawiciele biznesu w czasie dyskusji wskazywali na swoje recepty na sukces niskoemisyjnej, _ zielonej _ gospodarki. Kryterium efektywności energetycznej powinno być brane pod uwagę przy rozstrzyganiu przetargów - stwierdził Bogdan Rogala z Philips Polska. Waldemar Olbryk z firmy Skanska widzi szanse w zawieraniu sojuszy oferujących najbardziej innowacyjne _ zielone _ rozwiązania firm np. z branży budowlanej i oświetleniowej. Z kolei szef Instytutu Badań Strukturalnych Maciej Bukowski wskazał na wagę wspierania oszczędnego transportu publicznego i nowoczesnych, oszczędnych pojazdów.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)