Pod hasłami _ szkoła publiczna dla wszystkich _ tysiące studentów i licealistów wyszły w środę na ulice Madrytu i innych miast Hiszpanii, by protestować przeciwko cięciom budżetowym, które dotykają też edukację.
_ - Pieniądze bankierów dla pracowników szkół _ - skandowali młodzi ludzie, z których wielu było ubranych w zielone T-shirty; stroje te stały się symbolem manifestacji organizowanych na wezwanie Zrzeszenia Studentów.
Około 3 tysięcy osób manifestowało w Barcelonie, kilka tysięcy - w Walencji ich pochody odbywają się w ramach trzydniowego strajku studentów i uczniów, który ma się zakończyć jutro manifestacją. Mają na nią przybyć też nauczyciele i rodzice.
Demonstrujący protestują przeciwko zwolnieniom wykładowców i nauczycieli, co prowadzi do przepełnienie klas i sal wykładowych. Studenci skarżą się też na podwyżki wpisowego._ - Koszty wzrosły drastycznie; w ubiegłym roku wpisowe wynosiło 700 euro, a w tym roku - 1300 euro _ - mówi studentka dziennikarstwa, 21-letnia Laura Ruiz.
Zaangażowany w przeprowadzenie bezprecedensowej kuracji oszczędnościowej rząd Mariano Rajoya chce zaoszczędzić 150 mld euro w latach 2012-2014. Plan wynikający z projektu budżetu na przyszły rok obejmuje cięcia i oszczędności wartości 65 mld euro, o których rząd poinformował już w lipcu. Zakłada m.in. ograniczenie wydatków w budżetówce, służbie zdrowia i edukacji, mniejsze budżety regionów oraz większe wpływy z podatku VAT.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Strajk rodziców: Chcą protestować do skutku Dzisiaj do szkół mają nie pójść uczniowie, jutro na ulice hiszpańskich miast wyjdą ich rodzice, którzy będą żądali zmiany polityki wobec szkół publicznych. | |
Czeka ich zapaść gospodarcza? Jest raport Zdaniem autorów, najlepszym wyjściem byłoby przyjęcie propozycji szefa Europejskiego Banku Centralnego polegającej na zakupie hiszpańskich obligacji. | |
Bogaci w Hiszpanii nie chcą płacić Madrytowi Kilkadziesiąt tysięcy ludzi protestowało dziś w Barcelonie w dniu święta Katalonii, przeciwko wyższym wpłatom na rzecz rządu centralnego. |