Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Technologia i komunikacja – pomiędzy korzyściami szybkości i skuteczności a zagrożeniami fake news

1
Podziel się:

Fake news zostało właśnie uznane przez autorów brytyjskiego słownika Collins za słowo roku 2017. Jego użycie w stosunku do roku 2016 wzrosło o 365%. O tym, że zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne świadczy fakt, że swoje narzędzia do walki z nim wdrożyli już internetowi giganci, Facebook i Google.

Technologia i komunikacja – pomiędzy korzyściami szybkości i skuteczności a zagrożeniami fake news

Fake news zostało właśnie uznane przez autorów brytyjskiego słownika Collins za słowo roku 2017. Jego użycie w stosunku do roku 2016 wzrosło o 365%. O tym, że zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne świadczy fakt, że swoje narzędzia do walki z nim wdrożyli już internetowi giganci, Facebook i Google.

Także w Polsce coraz popularniejsze stają się tzw. Organizacje fackt-checkingowe, a rozwiązania mające na celu walkę z fałszywymi informacjami wdrażają poszczególne redakcje. Szersza debata na ten temat odbędzie się na 8 Kongresie Innowacyjnej Gospodarki 9 listopada w Warszawie.

Wraz ze intensyfikacją zjawiska fake newsow wzrasta przypisywane im znaczenie. Serwis Buzzfeed zanalizował 20 najpopularniejszych nieprawdziwych wiadomości dotyczących wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku. Okazało się, ze wzbudziły one więcej zainteresowania na Facebooku niż 20 najpopularniejszych materiałów z 19 głównych amerykańskich mediów.

Robi to wrażenie szczególnie w połączeniu z informacją, iż 50% Amerykanów w wieku 18–29 lat traktuje media społecznościowe jako swoje główne źródło informacji (badania A. Mitchella z Pew Research Center). Niektórzy komentatorzy twierdzą więc, iż nieprawdziwe wiadomości wpłynęły na wynik wyborów, należy więc z nimi walczyć w imię wzmocnienia demokracji.

Nieco innego zdania wydaje się być Oliver Luckett, przedsiębiorca, założyciel kilku startupów w branży nowych technologii i współautor bestsellerowej książki „The Social Organism: A Radical Understanding of Social Media to Transform Your Business and Life”. Prezentuje on w niej nowatorską wizję mediów społecznościowych wskazując, że mechanizmy ich funkcjonowania wykazują zdumiewająco wiele cech wspólnych z organizmami żywymi.

Jak każdy organizm zbudowane są z komórek, które odznaczają się niezależnością, lecz funkcjonują w ramach wspólnego systemu. Stale się rozwijają i podatne są na ataki. Jednakże, jak pisze Lucket: tak, jak nasze ciała są silniejsze dzięki narażeniu na bakterie, konflikt jest konieczny, aby organizm mógł się doskonalić i ewoluować. W cenzurowaniu negatywnych treści, takich jak mowa nienawiści czy spam widzi niebezpieczeństwo nadużyć.

Jest to sprzeczne z samą strukturą mediów społecznościowych, które są zdecentralizowaną siecią prosumentow treści (ich jednoczesnych konsumentów i producentów). Sieć ta stanowi przeciwieństwo tradycyjnej, jednostronnej komunikacji, gdzie producent treści przekazywał ja konsumentowi, mając nad nią pełną kontrolę. W nowych mediach użytkownicy sami kontrolują jaką treść odbierają i to oni sami według Lucketta muszą wypracować antygeny i wzmocnić system immunologiczny organizmu. Nadaje temu wielka wagę, gdyż jak twierdzi: Powinniśmy przestać traktować media społecznościowe jako trywialne i chaotyczne.

Zamiast tego, musimy je zrozumieć i potraktować jak Społeczny Organizm - mamy bowiem wyjątkową okazję do rozwoju nowego, zdrowszego społeczeństwa i do budowy bardziej inkluzywnego, dostatniego i zrównoważonego świata.

O szansach i wyzwaniach, jakie dają zmiany w sposobie komunikacji podyskutować będzie można na 8 Kongresie Innowacyjnej Gospodarki 9 listopada w Warszawie. Kongres, organizowany przez Krajową Izbę Gospodarczą, ma ambicje przyglądać się zachodzącym przemianom społecznym i gospodarczym z szerokiej perspektywy. Skupi się na trzech aspektach tych zmian: zmianach systemu gospodarczego, rynku pracy i komunikacji.

Jednym z gości specjalnych Kongresu będzie wspomniany Oliver Luckett. Wystąpi z prezentacją na temat mediów społecznościowych jako organizmu społecznego. Dodatkowo, poprowadzi także warsztat dotyczący budowania i podtrzymywania relacji w ramach społeczności internetowych. Warsztat skierowany jest do osób zajmujących się komunikacją marketingową i mediami społecznościowymi.

Do debaty na temat zjawiska fake newsów zasiądą z kolei przestawicie polskich mediów (TVN, Dziennik Gazeta Prawna, Oko.press, Kultura Liberalna, Laboratorium Więzi), a także z prezeska pierwszej w Polsce organizacji fact-checkingowej: stowarzyszenia Demagog. Debatę moderować będzie Jacek Żakowski z tygodnika „Polityka”.

Udział we wszystkich wydarzeniach Kongresu jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja online na stronie www.kongresig.pl.

Materiał przygotowany we współpracy z organizatorem konferencji Kongres Innowacyjnej Gospodarki

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
Ehh
6 lat temu
Moze rezygnacja z anonimowości? Anonimowo, wiadomo, kazdy chojrak