Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Janoś
|

Polska ma być liderem na Bałtyku. Wystartował przetarg na koncepcję Portu Centralnego w Gdańsku

259
Podziel się:

Rozmieszczone na kilkuset hektarach Zatoki Gdańskiej uniwersalne terminale mają z Polski uczynić lidera przeładunków na Bałtyku. Dziś Port w Gdańsku jest na 6. miejscu w tej kategorii. Port Centralny jest jednym z priorytetów rządu premiera Morawieckiego

Zgodnie z szacunkami już za 10 lat ma być przeładowywanych aż sto milionów ton rocznie.
Zgodnie z szacunkami już za 10 lat ma być przeładowywanych aż sto milionów ton rocznie. (Kacper Kowalski / www.portgdansk.pl)

Inwestycja znajduje się też w Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r. i jest priorytetowym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Plany zostały już zaakceptowane przez rządzących. Zgodnie z nimi faza dokumentacyjna Portu Centralnego ma wystartować już w 2019 r., a właściwa realizacja ma się zacząć w 2020.

Ile będzie kosztowało nasze aspirowanie do pozycji logistycznego lidera w Europie Środkowej? ZMPG szacuje, że w okolicach od 6 do 9 mld zł. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed Polską droga daleka.

Zobacz także: To tu powstanie Centralny Port Lotniczy "Solidarność"

- Zarówno liczba obsługiwanych pasażerów, jak i wielkość przeładowanych towarów w Porcie Gdańsk, systematycznie rośnie, a sam port ma szansę stać się podmiotem wiodącym na Morzu Bałtyckim - argumentuje w rozmowie z PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG, Marcin Osowski.

W 2016 r. w gdańskim porcie przeładowano w sumie 37,3 mln ton towarów. Oznacza to wzrost w porównaniu do 2015 r., ale tylko o 4 proc. Żeby port przeskoczył miejsce 6., na którym znalazł się w 2016 r. wzrosty muszą być bardziej zdecydowane. Wszystko to zapewnić ma właśnie nowa inwestycja.

Zgodnie z szacunkami już za 10 lat ma być przeładowywanych aż sto milionów ton rocznie. Według Osowskiego port prowadzi już bardzo intensywne rozmowy z ministerstwami gospodarki morskiej i rozwoju. Negocjacje dotyczą możliwości uruchomienia przy tej inwestycji trybu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Na liście odbiorców mają znaleźć się: Białoruś, Czechy, Słowacja i Ukraina, które teraz głównie korzystają z portów w Hamburgu lub Rotterdamie. W realizacji przewidzianego na 10 lat planu budowy portu pomóc ma ciągła rozbudowa sieci dróg.

Jednak właśnie w dalszym rozwożeniu towarów po Europie problem widzi wykładowca z Wyższej Szkoły Logistyki. - Dobrze oczywiście, że tym ruchem ucieramy nosa Hamburgowi i Rotterdamowi. Potencjał wzrośnie i trzeba się cieszyć, ale kluczem w efektywnym jego wykorzystaniu jest infrastruktura kolejowa, a nie drogowa - oceniał Artur Olejniczak.

Jego zdaniem to, że będziemy w stanie przyjmować największe statki, nie zmieni naszej największej logistycznej bolączki, jaką są zaniedbania na kolei.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(259)
Prawdę Mowiąc
6 lat temu
GDAŃSK ZGODNIE Z TRAKTAMI KOŃCZĄCYMI II WOJNE SWIATOWĄ POWINIEN BYĆ NIEZALEŻNYM OD POLSKI MIASTEM. WOLNYM MIASTEM GDAŃSK. OBECNIE MA TO ZNAMIONA POLSKIEJ OKUPACJI. PODOBNY LOS SPOTKAŁ ŚLĄZAKÓW I SZCZECIN.
teed
6 lat temu
zbudujemy wykopiemy przekopiemy założymy zrobimy pisowcy pokażcie chociaż jedną rzecz którą sami zrobiliście oprócz rozdawania nie swojej kasy
medalik
6 lat temu
jak nas wywalą z UE to w tym porcie będą będą pływać tylko kutry rybackie
Ff
6 lat temu
Buhaha... Port A statki to gdzie? Lepiej kupcie ze dwie łodzie podwodne bo nasze uzbrojenie pozwala nam walczyć chyba tylko z biednymi krajami Afryki i Azji. Każdy inny kraj was zdmuchnie
Gdzie jest ge...
6 lat temu
Morawiecki. Swoje bzdury możesz piep...yć pisowcom. Prawdziwi Polacy martwią się co im zgotujesz.
...
Następna strona