Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Rząd tworzy monopol naftowy. Jest zielone światło dla fuzji Orlenu i Lotosu, będzie zgoda Brukseli?

8
Podziel się:

Zwolennikiem stworzenia monopolu naftowego jest sam premier Mateusz Morawiecki, który chciałby wzmocnienia pozycji Orlenu na światowym rynku.

Na drodze do stworzenia naftowego monopolu może stanąć Komisja Europejska.
Na drodze do stworzenia naftowego monopolu może stanąć Komisja Europejska. (Grupa Lotos)

Prace nad połączeniem Orlenu i Lotosu nabrały tempa - informuje "Rzeczpospolita". Pomysł na fuzję dwóch państwowych spółek paliwowych ma mieć poparcie premiera Mateusza Morawieckiego. Dystans wobec tego pomysłu zachowuje minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Koncepcja łączenia państwowych spółek nie dotyczy tylko branży paliwowej. Istnieją także plany fuzji spółek energetycznych: PGE z Energą oraz Tauronu z Eneą. Rozważane jest także połączenie Orlenu z Energą.

Jak pisze gazeta, prace nad fuzją Orlenu i Lotosu miały przyspieszyć w ostatnich miesiącach. W obu spółkach miano powołać pełnomocników w randze dyrektorów do koordynowania i przeprowadzenia tego procesu.

Wideo: * *Na stację paliw po buty, mięso i telewizor. Zakaz handlu w praktyce

Na połączenie obu spółek może jednak nie zgodzić się Komisja Europejska, która może dostrzec w tym zagrożenie dla konkurencyjności.

Kluczowe znaczenie ma także zgoda polityczna w Polsce. Zwolennikiem stworzenia monopolu naftowego ma być sam premier Mateusz Morawiecki, który chciałby wzmocnienia pozycji Orlenu na światowym rynku.

Według ekspertów, na których powołuje się gazeta, o zbliżającej się fuzji świadczy wiele symptomów, między innymi rosnąca częstotliwość zapytań od rafinerii o procesów optymalizacji i restrukturyzacji.

Minister Krzysztof Tchórzewski mówi "Rzeczpospolitej", że połączenie Orlenu i Lotosu "kilka razy był podnoszony w kontekście możliwości przeprowadzenia analizy", ale zaznacza, że nie była to jego inicjatywa.

- Najważniejszy jest jednak ekonomiczny efekt wynikający z takiego ewentualnego połączenia i jego cel. Ja dziś takiego nie dostrzegam - mówi Tchórzewski.

Aż 5,6 proc. stracił PKN Orlen w czwartek w stosunku do poprzedniego dnia. Cena pojedynczej akcji polskiej spółki naftowej stopniała do nieco ponad 95 zł. Ruch na giełdzie wokół spółki to pokłosie niespodziewanego odwołania prezesa PKN Orlen i kolejnych zmian kadrowych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
Er
6 lat temu
A na tych swoich stacjach sami będą pracować bo za te pieniądze to Ukrainiec nawet nie chce
moje zdanie
6 lat temu
Rynek energii i paliw jest pod kontrolą państwa, także praktyki monopolistyczne w tym przypadku nie wchodzą w grę. Zatem taka fuzja jest bardzo opłacalna, bo zmniejsza koszty na biurokracji , reklamie i wszelkich innych sprawach, które będzie można robić jednostkowo, a nie dla każdej z firm oddzielnie. Mniejsze koszty działania, to mniejszy koszt paliwa na stacjach dla kupującego.
POwiec
6 lat temu
Podzielić, osłabić i doprowadzić na krawędź upadku a następnie sprzedać państwowemu monopoliście z Niemiec.
gpx
6 lat temu
Czy po "fuzji" nastąpi "transfuzja" środków do zaprzyjaźnionych firm doradczych przywracających markę CPN?
1111
6 lat temu
Nam kierowcom nie bardzo na rękę takie fuzje.Ceny paliw pójdą w górę i będą takie same.Zawsze była ta mała konkurencja,widoczna w cenach.