Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Play traci na nowych przepisach o roamingu. Zyski w dół o połowę

10
Podziel się:

Akcjonariusze Play mimo spadku zysku netto mają jednak powody do zadowolenia. Spółka zwiększyła przychody i wyniki operacyjne. Zysk netto choć spadł o połowę, to tego się spodziewano. W spółkę uderzyły nowe przepisy o roamingu w Unii Europejskiej. Nie dość, że trzeba dopłacać, to jeszcze Polacy zaczęli częściej dzwonić zza granicy.

Play traci na unijnych przepisach o roamingu. Jest liderem polskiego rynku
Play traci na unijnych przepisach o roamingu. Jest liderem polskiego rynku (PAP)

Spółka Play Communications podała w swoim raporcie kwartalnym, że w trzecim kwartale straciła na zniesieniu w połowie czerwca opłat roamingowych w Unii Europejskiej. Łączny bilans przychodów i kosztów z tego tytułu kosztował Play 57 mln zł w porównaniu do danych ubiegłorocznych.

Transfer danych związany z wycofaniem opłat lekko przekroczył oczekiwania spółki. Jak napisano w raporcie, we wrześniu Play wystąpił do UKE z wnioskiem o zrównoważenie kosztów i czeka na odpowiedź urzędu.

Zyski spółki obciążone były dodatkowo wyższymi bonusami dla kadry zarządzającej - wydała na nie 14,7 mln zł, podczas gdy rok temu 7,8 mln zł - oraz dla pracowników - 23,8 mln zł, gdy rok temu było to 15,6 mln zł.

Play miał w rezultacie 186,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w trzecim kwartale wobec 386,4 mln zł zysku rok wcześniej, mimo wzrostu przychodów o prawie 10 proc. Spadek zysku znaczący, tyle że okazał się lepszy niż oczekiwania analityków. Ankietowani przez PAP spodziewali się zysku zaledwie 164,8 mln zł, czyli o 13 proc. mniej, niż było w rzeczywistości.

Wybrane wyniki finansowe Play Communications (mln zł)
mln zł 3 kw. 2017 3 kw. 2016 zmiana % 1-3 kwartał 2017 1-3 kwartał 2016 zmiana %
przychody 1 720,8 1 566,00 9,9 4 930,3 4 497,4 9,6
wynik EBITDA 495,6 488,1 1,5 1 340,3 1 401,1 -4,3
zysk netto 186,90 386,4 -51,6 244,5 562,5 -56,5
marża EBITDA % 32,8 33,0 -0,2 35,1 32,8 2,3
marża netto % 10,9 24,7 -13,8 5,0 12,5 -7,5
przepływy operacyjne 152,6 491,6 -69,0 838,9 1 023,5 -18,0
przepływy inwestycyjne -241,1 -218,1 -10,5 -270,3 -2 210,4 87,8
przepływy finansowe 149,2 -173,4 186,0 -577,8 -402,4 -43,6
Źródło: raport kwartalny

To dzięki przekroczeniu oczekiwań rynku akcje spółki rosną we wtorek o aż 3,3 proc. po pierwszych dziesięciu minutach sesji.

Play zwiększył liczbę swoich klientów i na koniec września miał ich 14 889 tys. To o prawie 250 tys. więcej niż rok temu. Daje to pozycję lidera na rynku z udziałem 28,5 proc. w liczbie klientów.

Zobacz także: Zobacz również: Aukcja częstotliwości LTE. Play zadowolone z wyniku, ale procesu już nie

W ostatnim kwartale przybywało głównie użytkowników kontraktowych post-paid - ich liczba wzrosła do 9,2 mln na koniec września z 8 mln przed rokiem. Nowe regulacje o konieczności rejestrowania telefonów na kartę spowodowały natomiast odpływ klientów z tej usługi. Play ma ich obecnie 5,7 mln, a przed rokiem było to 6,6 mln.

Wzrosły przez to średnie przychody na użytkownika (ARPU) - do 32,3 zł miesięcznie w trzecim kwartale z 31,8 zł rok temu. Zawdzięczać to należy nie tylko przechodzeniu na umowy, ale i zwiększeniu poziomu wykorzystania internetu mobilnego.

Przeciętny klient Play wykorzystał 4,1 GB miesięcznie (z czego klienci kontraktowi 5,0 GB/mies.), podczas gdy rok temu zaledwie 2,7 GB (kontraktowi 2,2 GB/mies.).

telekomunikacja
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
most
6 lat temu
Ale jaja! Miałem w Playu telefon na kartę na kącie jeszcze 40 zł i postanowiłem przejść na umowę i wziąłem LG10 przy czym obsługujący zapewnił mnie że limit z karty 40zł zostanie przelany na konto nowego telefonu przy czym gdzieś przez laptopa skierował pismo w sprawie przelania pieniędzy na konto nowego telefonu.Jakieś było moje zdziwienie gdy po połączeniu z infolinią pracownik z ukraińskim akcentem poinformował mnie że pieniądze z karty poprzedniego telefonu przepadają.Zrozumiałem że mam do czynienia z firmą oszustem i w chwili obecnej tylko czekam na koniec umowy i rezygnacji z usługi tej firmy.
terka
6 lat temu
to jest beznadziejna sieć! nie można sprawdzić ile wykorzystało się internetu, jest niby *800# ale ciągle spróbuj później. Miałam jakieś wolne pieniądze na koncie, to mi je ukradli, bez powiadomienia policzyli mi smsy do córki po 28gr, która też jest w pley! bo niby w jednym miesiącu zapłaciłam 28 dnia a w następnym miesiącu 26 dnia to za te dwa dni miałam niezapłacone. Przecież ja płacę na cały miesiąc kolejny. Nie uznali reklamacji. To chciałam, żeby mi oddali resztę pieniądzy z konta telefonu, po prostu żeby dalej ich nie kradli, to nie mogą mi oddać, chociaż kazali napisać, podać numer konta bankowego i nie zwrócili 18, 83 zł, bo ukradli mi 11,17zł. Czekam do zakończenia umowy i nawet nie spojrzę w ich stronę!
Jula
6 lat temu
Ja również otrzymałam SMS o tej samej treści iż za dwa tygodnie zostanie mi naliczana opłata za rozmowy wychodzące i przychodzące, zadzwoniłam do Play i otrzymałam informacje iż zniesienie roamingu było przygotowane dla ludzi wyjeżdżających na urlopy , że mój telefon przebywa więcej za granicą niż w Polsce regulamin Play mówi że mają prawo nalicza koszty rozmowy . Logiczne myśląc ja przynoszą straty Play od momentu wyłączenia roamingu dlatego iż wcześniej mój pakiet nie działał za granicą i żeby dzwonić musiałam doładować dodatkową kwotą mój telefon bo inaczej był nie użyteczny .Jestem za granicą 2 lata , moje doładowanie miesięczne które muszę dokonać jest 60 zł z którego nie korzystałam , kasa leciała do Play oprócz tego kolejne doładowania by mogli się do mnie dodzwonić i ja żebym mogła dzwonić do Polski , czysty zarobek do Play a teraz strata kasy z powodu roamingu więc muszą coś wymyślić by dalej zdziałać z nas kasę !!!. Jeżeli chodzi o zasięg i zrywanie rozmów jest to nie do wytrzymania, jak również zdazylo mi sia że z kimś rozmawiam po czym słyszę tą samą rozmowę jak echo , w zeszłym miesiącu nie mogłam doładować konta bo ciągle wyskakiwala informacja typu " zarządzanie twoim kontem w chwili obecnej jest nie możliwe spróbuj później " oczywiście musiałam zgłosić problem i złożyć reklamacje w Play co po trzech dniach zostało naprawione ale i tak mam serdecznie dość tego operatora , tylko same straty i nic więcej ! Ja na pewno nie przedluże umowy w Play , nie będą nabijać kieszeni moimi ciężko zarobionych pieniędzmi... .
Ewelina
6 lat temu
Czyli nie ma podstaw do wprowadzenia opłat za roaming bo nie wykazują straty tylko niższe zyski - a to duża różnica!
Roman
6 lat temu
Dostanę sms-a typu "za dwa tygodnie zaczniemy pobierać dopłaty za korzystanie z telefonu w roamingu " Pożegnam Playa niezwłocznie gdyż wkurza już mnie tym teoretycznym zasięgiem 4 sieci. Zasięgu to raczej nie ma. Jak chcę wybrać Orange gdzie mam zasięg jest odmowa. A już kiedyś miałem włączaną tą możliwość. Myślę że wielu klientów pożegna tą sieć z chwilą naliczania dopłat z roaming. Dopiero będę skomleć.