Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Agata Kalińska
|

Przekop Mierzei Wiślanej. Rząd szykuje specustawę

88
Podziel się:

Specjalna ustawa - wzorowana na specustawie drogowej - ma ułatwić i przyspieszyć realizację dwóch planowanych przez rząd inwestycji: przekopu Mierzei Wiślanej i pogłębienia drogi żeglugowej do portu w Szczecinie.

Przekop Mierzei Wiślanej. Rząd szykuje specustawę
(Gerard/REPORTER)

Specjalna ustawa - wzorowana na specustawie drogowej - ma ułatwić i przyspieszyć realizację dwóch planowanych przez rząd inwestycji. Chodzi o przekop Mierzei Wiślanej i pogłębienie drogi żeglugowej do portu w Szczecinie.

Samorządowcy z Warmii i Mazur, a szczególnie władze Elbląga od lat zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, obawiający się odpływu turystów i utrudnień transportowych, a także ekolodzy, walczących o ochronę cennych przyrodniczo siedlisk. Temat przekopu mierzei wraca jak bumerang, a wybudowanie kanału, umożliwiającego dopłynięcie do Elbląga z pominięciem wód należących do Rosji, obiecywało już kilka rządów.

W maju rząd Beaty Szydło zatwierdził plan budowy kanału. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r. i kosztować około 880 mln zł. Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku ma być wyrównywana w śluzie o długości 200 metrów. Śluza ma także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczaniu bałtyckich plaż. W kanale znajdzie się stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Według planów, przez kanał do Morskiego Portu Elbląg będą mogły wpływać statki o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m.

Za zatwierdzeniem planów budowy następują kolejne decyzje rządu. Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt specustawy, która ma ułatwić realizację inwestycji. Projekt jest wzorowany na specustawie drogowej i zawiera przepisy mające usprawnić przygotowanie budowy i skrócić ścieżkę administracyjną, którą trzeba przy tym przejść. Jak wskazano w uzasadnieniu, specustawa potrzebna jest do terminowej realizacji inwestycji i ma się przyczynić do lepszego wykorzystania publicznych pieniędzy.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(88)
bubek
5 lata temu
Pochwalam wprowadzenie specustawy , kopać szybko , nie słuchać unii europejskiej . Niemcy ciągną drugą rurę i Unia się nie wtrąca .To jest terytorium Rzeczypospolitej polskiej i niech się nie wtrącają ...
jajan
7 lat temu
za 6 lat ,smród po pisie wywietrzeje i nickt nie bedzie pamietał o tych szkodnikach,moze tylko prokuratura .nie pisa,POLSKA.
ddt442
8 lat temu
powinni zrobić pól kilometra od ruskiej granicy o głebokości 15 m i szerokości 30 m. Nie trzeba żadnych wtedy furt a i do Fromborka prawie na wprost. Pogłębić też korytarz aby mogły wpływać wycieczkowce. Inna sprawa to budowa portu, Ten obsługuje tylko jachty. Korytarz w tamtym miejscu miałby 700 m szerokości i nie ma tam dróg. więc odpadają mosty itp.
ferf
8 lat temu
Brawo PIS
M59
8 lat temu
Po przeczytaniu komentarzy widze mnostwo chetnych Panowie do roboty a w mig bedzie nowy kanal pozdrawiam hej.
...
Następna strona