Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Anna Frankowska
|

Ważny rok dla LOT-u. Może wreszcie zarobić na lataniu

21
Podziel się:
Ważny rok dla LOT-u. Może wreszcie zarobić na lataniu
(Aero Icarus/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0))

W 2016 roku LOT może zarobić na przewozie pasażerów blisko 200 mln złotych. Przewiozła ponad 5,5 mln pasażerów. Adrian Kubicki z LOT-u zastrzegł jednocześnie, że wynik jest przed audytem. Ostatni raz taki zysk linia uzyskała w 2014 roku.

"LOT szacuje, że wynik na działalności podstawowej za 2016 będzie bliski poziomu 200 mln zł, a więc będzie lepszy od założeń budżetowych, a przede wszystkim wyższy od wyników na działalności podstawowej, jakie spółka generowała w poprzednich latach" - powiedział dyrektor biura komunikacji LOT-u Adrian Kubicki, pytany przez PAP o wstępne wyniki finansowe spółki za 2016 r.

W budżecie na 2016 r. spółka założyła, że zamknie rok zyskiem na działalności podstawowej w wysokości 125 mln zł. Jednak już w październiku prezes linii Rafał Milczarski mówił, że z szacunków wynika, iż ten wynik będzie się kształtował pomiędzy 150 a 200 mln zł.

"LOT zaraportuje również zadowalający poziom zysku netto. Jednak dokładne informacje na temat wyników finansowych za 2016 rok będą dostępne po zakończeniu badania sprawozdań finansowych przez niezależnych audytorów i po ich zatwierdzeniu przez radę nadzorczą spółki" - powiedział Kubicki.

Taki wynik ostatni raz dwa lata temu

LOT ostatni raz uzyskał zysk ze swojej działalności podstawowej w 2014 roku. Rok później strata spółki z tego tytułu wyniosła 46,5 mln zł. W 2015 roku wynik netto też był ujemny i wyniósł -327,1 mln zł. Linia tłumaczyła wówczas, że strata wynikała m.in. z księgowego rozliczenia sprzedaży i leasingu zwrotnego sześciu Embraerów 170. Na ujemny wynik wpłynęła też konieczność przejęcia 10 bombardierów po Eurolocie. Do tego doszły niekorzystne różnice kursowe.

2016 przełomowy rok dla LOT-u

Jak podkreślił Kubicki, ubiegły rok "był dla LOT-u przełomowy". "Spółka rozwinęła swoją działalność, otwierając ponad 20 nowych połączeń. Intensywniejsze działania wspierające sprzedaż oraz znaczące zwiększenie efektywności kosztowej pozwoliło spółce znacząco poprawić wyniki finansowe" - powiedział.

Linia inwestuje w samoloty i uruchamia nowe połączenia. Rozwój floty jest jednym z najważniejszych elementów strategii rentownego wzrostu LOT-u, przyjętej w ubiegłym roku.

Trzy nowe samoloty - Boeing 787-9 Dreamliner

We wtorek LOT poinformował, że wyleasinguje trzy nowe samoloty Boeing 787-9 Dreamliner. To większe dreamlinery od tych, które obecnie spółka. Nowe maszyny zabiorą na pokład 294 pasażerów. Pierwszy z nich, prosto z fabryki Boeinga, trafi do spółki w marcu 2018 r., a kolejny w kwietniu. Maszyny te będą wyleasingowane od firmy Aviation Capital Group.

Gdzie lata LOT?

Obecnie sześć dreamlinerów LOT-u typu 787-8 obsługuje wszystkie połączenia dalekiego zasięgu: do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Pekinu, Seulu i Tokio. W kwietniu 2017 roku przewoźnik uruchomi kolejne dwa kierunki do USA - Los Angeles i Newark, a także bezpośrednie rejsy z Krakowa do Chicago. W lipcu i sierpniu br. firma ma otrzymać jeszcze dwie takie maszyny.

Jeszcze w kwietniu br. firma pozyska cztery Boeingi 737-800 NG, a w listopadzie i grudniu - dwa z sześciu zamówionych nowych Boeingów 737 MAX 8. Maszyny B737-800 NG od maja zaczną sukcesywnie wykonywać połączenia na najbardziej popularnych trasach europejskich i bliskowschodnich, a więc do Londynu, Tel Awiwu, Frankfurtu, Madrytu, Barcelony i Paryża.

W 2017 roku flota LOT-u będzie się składała z 51 nowoczesnych samolotów. Do 2020 LOT planuje wykonywać połączenia około 70 samolotami, w tym 16 dreamlinerami w obu wersjach.

Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,82 proc. akcji), TFS Silesia (0,144 proc. akcji) oraz pracownicy (0,036 proc. akcji).

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
Student
7 lat temu
……………………….dobrze, że wyłażą te wszystkie smrody z pisowskimi nieukami, Piotrowicz i Rzońca ściemniacze nr 1, dobrze, że już żadnych błyskotek typu 500+, kwota wolna itp. nie wejdą w życie. Koniec!!! Skończyło się. Duda przyznał "nie damy rady", Szydło nie ma już pomysłu na kopalnie, Sasin wali ściemę, że nie znał lotniska w Smoleńsku, Maciar nadal bzikuje, Waszczyk szantażuje, Błaszczak wciąż knuje a Kępa sobie uzurpuje, Szyszko w lesie korniki buntuje a Morawiecki gospodaruje, Bochenek tylko występuje a Misiewicz wciąż pracuje, Ziobro pisze apelacje ale Jaki ma kasacje, a Kuchciński coś tam mruczy opozycji zamknie uszy, na to wszystko co się dzieje dziś Kaczucha wciąż się śmieje. I na koniec coś dla draki, to Pawłowicz niby szczerze, spisze wszystko na papierze, by następnie w wielkim tempie, podkomisji zanieść w gębie, stos wypocin, swych i partii co najlepiej wszystko wie, jak tu zemścić się by Prezes wciąż na stołku trzymał się.
sdf
7 lat temu
kolejny kredy bezwrotny na 400 mln z naszych podatków?
ble
7 lat temu
Lataj lotem bedziesz potem! Lots Of Trouble! Taki beznadziejny jest LOT. Znowu oszukuja, by nie oddawac pieniedzy obywatelom, a pod stolem dziwne dofinansowania. Koniec z tym wrakiem! Koniec z bydlecymi zalogami, ktore maja gdzies pasazerow! Wstyd narodowy, a nie przewoznik narodowy!
JP-2
7 lat temu
Wylizingowanie to nie stanie się właścicielem, właścicielem jest firma lizingowa nie LOT.
Oko
7 lat temu
Lot zarabia bo za zmianę godziny lotu po 30 min od zakupu biletu na trasie Wrocław - Warszawa zażądał 200$ a bilet normalnie kosztował 99zł BRAWO LOT
...
Następna strona