Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

25 lat - czas budowy pierwszej linii metra w Warszawie

0
Podziel się:

Dziś po raz pierwszy pociągi dojadą do ostatniej stacji- Młociny.

25 lat - czas budowy pierwszej linii metra w Warszawie
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

Dziś po raz pierwszy pociągi dojadą do ostatniej, 23 stacji: Młociny. Warszawskie metro wozi pasażerów z Ursynowa, przez Mokotów, Śródmieście, Żoliborz na Bielany.

Pierwsze plany i badania geologiczne rozpoczęto w 1927 rok. Prezydent Warszawy Stefan Starzyński powołał w 1938 roku Biuro Studiów Kolei Podziemnej, jednak wybuch wojny przerwał prace nad budową metra. Dopiero w 1950 roku rząd podjął uchwałę o budowie metra w Warszawie po lewej stronie Wisły.

Jak wspomina przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Metra Andrzej Rogiński metro miało powstać na głębokości 30 do 50 metrów.

Prace trwały przez siedem lat w tym czasie udało się wydrążyć tunel o średnicy 6 metrów i długości niewiele przekraczającej jeden kilometr. Po definitywnym przerwaniu budowy tunel zalano wodą i zakazano jakichkolwiek publikacji o metrze w Warszawie.

Do pomysłu budowy podziemnej kolejki w stolicy powrócono w latach 70-tych. W 1975 roku powołano przedsiębiorstwo _ Metroprojekt _, które opracowało techniczno-ekonomiczne założenia budowy pierwszej linii metra. W 1982 roku Wojciech Jaruzelski zapowiedział w Sejmie, że w stolicy będzie budowane. Andrzej Rogiński wspomina, że w tamtych czasach na Ursynów nie można było normalnie dojechać.

Pierwszą łopatę wbito w ziemię na Ursynowie 15 kwietnia 1983 roku. Ustalono, że pierwsze stacje na Mokotowie będą miały kolor brązowy, w Śródmieściu miał pojawić się kolor czerwony a na północy na Bielach stacje powinny być w kolorze zielonym. Uchwałą Rady Narodowe Warszawy zatwierdzono, że powstaną 23 stacje i nadano im nazwy.

Andrzej Rogiński podkreśla, że na posiedzeniach komisji nazewnictwa toczono ciężkie boje o nazewnictwo poszczególnych przystanków. Były pomysły, żeby stację Ratusz Arsenał nazwać Dzierżyński.

W pierwszych latach budowy metra brakowało wszystkiego, zarówno odpowiedniej technologii jak i materiałów. Budowniczowie dysponowali tylko środkami dostępnymi w PRL-u i ZSRR. Prace postępowały bardzo wolno około 2 metrów na dobę. Zdaniem Andrzeja Rogińskiego dopiero w latach 90-tych uzyskano dostęp do nowych technologii.

W 1990 roku do warszawy przyjechało ze Związku Radzieckiego 10 darmowych wagonów metra z obiecanych stu. Dopiero w kwietniu 1995 roku oficjalnie uruchomiono pierwszy odcinek. Władze miasta obawiały się, że Warszawiacy nie zechcą korzystać z metra ponieważ nie dojeżdżało ono jeszcze do centrum więc odbyły się akcje informacyjne, rozdawano ulotki i wprowadzono ulgi dla podróżujących podziemną kolejką.

Pierwsza linia metra liczy około 20 kilometrów pociągi poruszają się ze średnią prędkością 36 km/h.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)