Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Witold Ziomek
Witold Ziomek
|

Polski Amazon zawiesza system ocen pracowników. Związkowcy: "To przełom"

32
Podziel się:

Elektroniczny system ocen pracowników, a wraz z nim wyśrubowane normy, na które narzekali pracownicy polskiego Amazona, zostanie od poniedziałku zawieszony. Jak mówią związkowcy, to pierwszy przypadek spełnienia ich postulatów.

Amazon zawiesza system ocen pracowników. To pierwszy przypadek, w którym firma spełnia postulaty związkowców
Amazon zawiesza system ocen pracowników. To pierwszy przypadek, w którym firma spełnia postulaty związkowców (Robert Stachnik/REPORTER)

Elektroniczny system ocen Adapt działa w większości europejskich oddziałów Amazona. Rejestruje każdą czynność wykonywaną przez pracownika i sprawdza, czy wyrobił narzuconą normę.

- Dla przykładu w ciągu godziny pracownik ma przyjąć i "przeprocesować" 300 produktów. Te liczby oczywiście różnią się w zależności od magazynu czy wielkości tych produktów, ale generalna zasada była taka, że ten system zawierał w sobie normy dotyczące przyjętych, zapakowanych czy wysłanych produktów, które pracownik musiał wyrobić - tłumaczy Grzegorz Cisoń, przewodniczący NSZZ "Solidarność" w Amazonie.

System monitorował też błędy jakościowe. Dochodziło np. do sytuacji, w których pracownik odkładał jakąś paczkę na półkę z kodem, a kolejny, który szedł tą samą alejką, ją przekładał. Według systemu ten, który był na miejscu pierwszy, popełniał błąd. Choć faktycznie wcale nie musiał go popełnić.

Kilkukrotne niewyrobienie norm było, zgodnie z regulaminem pracy Amazona, podstawą do zwolnienia pracownika. Zdaniem związkowców narzucone im normy były jednak zbyt wysokie.

- Naszym zdaniem te normy były niemożliwe do spełnienia - mówi Grzegorz Cisoń. - Po pewnym czasie pracownicy albo odchodzili sami, bo nie dawali rady albo byli zwalniani.

W polskim Amazonie działają dwa związki zawodowe. Ich przedstawiciele w czwartek spotkali się z zarządem firmy. Ustalono, że od 8 października system zostanie zawieszony. - To przełom - mówią związkowcy.

Zobacz także: Zobacz też: Amazon zastępuje ludzi robotami

- To był pierwszy raz, kiedy faktycznie zarząd usiadł z nami do negocjacji i przyjął pewne postulaty - mówi Grzegorz Cisoń. - Władze firmy zadeklarowały też, że od tej pory będą z nami negocjować różnego rodzaju premie i podwyżki. To jest coś, czego jeszcze nigdy nie było.

Inne zdanie na temat rozmów z pracownikami i polityki współpracy ze związkami mają przedstawiciele Amazona.

- Pracujemy nad ujednoliceniem naszych polityk w całej naszej sieci logistycznej i jesteśmy zaskoczeni, że informacje na ten temat pojawiły się dzisiaj - pisze w odpowiedzi na nasze pytania Marta Rzetelska z Amazon Polska. - Proces ten trwa już bowiem od dłuższego czasu. Podobnie jak większość firm wyznaczamy cele naszym pracownikom i aktywnie wspieramy osoby, które mogą mieć problemy z ich osiągnięciem, oferując im dedykowane szkolenia.

Zgodnie z porozumieniem system Adapt będzie zawieszony do końca stycznia. W tym czasie przedstawiciele związków, razem z przedstawicielami firmy, mają wypracować nowy, bardziej elastyczny system oceny pracy.

Oprócz zawieszenia systemu ocen, związkowcom udało się też wynegocjować zmiany w wysokości premii i sposobie ich przyznawania.

- Chodzi o premie frekwencyjne. Wymagania dotyczące obecności w pracy były bardzo restrykcyjne - tłumaczy Grzegorz Cisoń. - Od teraz np. urlop okolicznościowy z powodu śmierci członka rodziny nie będzie liczony jako nieobecność, która dyskwalifikuje pracownika z otrzymania tej premii.

Wynegocjowane kwoty premii to, w zależności od lokalizacji, 1300 i 1200 złotych.

- Nie satysfakcjonuje nas w zakresie wysokości kwoty, lecz zdecydowaliśmy się zaakceptować ją pod warunkiem zawieszenia przez Amazon kontrowersyjnych zapisów dotyczących systemu ocen pracowniczych - piszą w komunikacie przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza.

- Już 4 rok z rzędu oferujemy naszym pracownikom wspierającym nas podczas świątecznego szczytu sezonu dodatkowy bonus pieniężny. Jest to nasze standardowe działanie – a my tak jak zawsze skupiamy się nad tym, by te święta były niezwykle udane zarówno dla naszych klientów jak i osób u nas zatrudnionych. Roczne wynagrodzenie wszystkich naszych pracowników poziomu początkowego wzrośnie w stosunku do ubiegłego roku – jest to rezultat zarówno bonusu świątecznego jak i niedawno ogłoszonych podwyżek pensji - pisze w odpowiedzi na nasze pytania Marta Rzetelska z Amazon Polska.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

praca
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(32)
Nnnj
5 lata temu
Amazon to w ogóle dziadka firma
Zet
6 lat temu
300 w ciągu godziny? 12 sekund na produkt? To nie jest firma, to jest wschodnioazjatycki w swojej mentalności obóz pracy!
Jawor
6 lat temu
Podobną sytuację chcą uzyskac w jaworskim mercedesie praca za grosze...juz przyjeci tam pracownicy odradzaja znajomym prace za te grosze!!!
Tomasz
6 lat temu
Sciagajmy inwestorow z USA wiecej i wiecej a bedziemy zapierd...dla nich jak roboty oni wiedza ze polak pracowity jest i porzebuje pracy. Jada po nas amerykance jak po szkapie. Niech zyje Ameryka i wszystko co narzuca swiatu!!!😂
Zee
6 lat temu
Doslownie pare dni temu wyczytalem ze amazon w wielkiej brytanii i usa podnosi stawki , minimalna w anglii bedzie 9.5 funta na godzine i 14 dolarow w stanach . Jestem ciekaw ile amazon placi w polsce i jak to tlumaczy bo koszty zycia staja sie bardzo porownywalne a w niektorych przypadkach przemawiaja na niekorzysc polski. Tak jest ze trzeba lupic innych zeby drugim dac , zyskami tez sie manewruje w bardzo prosty sposob zwlaszcza w tej samej firmie .
...
Następna strona