Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Szczęśniak: Średnie ceny paliw w Polsce są wyraźnie niższe niż w Niemczech

10
Podziel się:

Średnie ceny benzyny - czyli paliwa znacznie częściej stosowanego przez prywatnych użytkowników niż diesel (ON) - są w Polsce wyraźnie niższe niż w Niemczech, przy czym niższe są także ceny ON, uważa ekspert rynku paliwowego Andrzej Szczęśniak.

Szczęśniak: Średnie ceny paliw w Polsce są wyraźnie niższe niż w Niemczech

"Po pierwsze - olej napędowy, czyli paliwo mniejszości samochodów osobowych w Polsce. Jeśli porównać średnie ceny benzyny w Polsce 4,83 zł/litr i Niemiec - 6,11 (słownie sześć!) - widać, ile realnie kosztują paliwa w Polsce i Niemczech" - napisał Szcześniak na swoim blogu.

Po drugie, średnie ceny oleju napędowego - według Eurostatu - wynoszą 5,1 zł w Polsce i 5,57 zł w Niemczech, dodał.

"Po trzecie, 'Fakt' podaje dane z jednej stacji przy polskiej granicy, a porównuje z różnymi i odległymi stacjami. Najniższa cena to 4,67 - prawdopodobnie w hipermarkecie. Ale w Polsce też olej napędowy na najtańszych stacjach kosztuje 4,67, na co wskazują dane PIPP" - stwierdził dalej ekspert.

Oznacza to, że średnia cena ON w Niemczech jest obecnie wyższa od średniej ceny ON w Polsce o ponad 70 groszy! A benzyny ponad 1 zł.

Na rynku niemieckim wprowadzone zostały regulacje, które ograniczają pojazdom z napędem ON wjazd do niektórych miast, czy stref. To powoduje spadek popytu na te auta na rynku niemieckim, a co za tym idzie obniżenie popytu na ON. W Polsce regulacje tego typu nie obowiązują, dlatego popyt na auta z napędem ON nie spada. Co więcej, pojawiły się opcje zakupu tańszych aut niemieckich z tym napędem w związku z nowymi regulacjami u naszych sąsiadów.

Polskie rafinerie w odpowiedzi na wzrost popytu zwiększyły produkcję i obecnie są blisko pełnego wykorzystania mocy w zakresie produkcji diesla. Do zaspokojenia rosnącego popytu potrzebny jest coraz większy import. To doprowadziło do sytuacji, w której po 3 kwartałach 2018 mają jedynie 73% udziału w zaspokajaniu krajowego popytu na diesla. 27% popytu zaspokaja import, który obecnie gra wiodącą rolę w kształtowaniu cen tego paliwa na stacjach.

Natomiast na rynku benzyn sytuacja jest inna. Popyt na benzyny jest mniejszy niż potencjał krajowej produkcji. Udział produkcji krajowej w całości dostaw wynosi 99%, a przy tym w PKN Orlen część produkcji benzyn jest zużywana wewnętrznie jako surowiec w petrochemii.

(ISBnews)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(10)
Takitam
5 lata temu
Zarobki w Polsce również są niższe niż w Niemczech a to nikogo nie dziwi.....
głupoty...
5 lata temu
on chyba siebie nie słyszy co mówi... ekspert... jak z koziej dupy tromba
miki
5 lata temu
auchan on 4,49 95 4,23 98 4,49 BP on 4,68 95 4,38 98 4,76 on ultimat 4,93 zielona gora lubuskie
realista
5 lata temu
Co za bzdury....przeciętne wynagrodzenie w DE - 3209 euro a w PL 4798,3 zł=1142 € brutto. Przeliczając to na litry to w DE klient może kupić 3290 € / 1,14 €-litr=2885 litrów , a w PL 4798 PL / 5,57 PLZ-litr=861 litrów - Jak widać "bogaty" Polak może płacić więcej ... i powinien jeżdzić mniej....bo jak za dużo będzie jeżdził to będzie za dużo widział i może zacznie "główkować" za ile pracuje w kraju mlekiem i miodem płynącym...
azaz
5 lata temu
Innym zarzuca manipulację a sam podaje dane wybiórczo ! I jeszcze do tego nazywają go "ekspertem" !