- poinformował w piątek w czasie dyskusji internetowej wiceminister finansów Piotr Sawicki.
"Kredyt z EBI, o którym rozmowy są najdalej zaawansowane, opiewa na kwotę 380 mln euro. Gwarancje Skarbu Państwa opiewać będą na całą kwotę kredytu wraz z odsetkami. Kredyt ten zaciągnięty zostanie prawdopodobnie przez Bank Gospodarstwa Krajowego" - poinformował Sawicki w czasie dyskusji na stronach internetowych resortu finansów.
Sawicki poinformował, że pojawiły się bardzo konkretne oferty pomocy w postaci korzystnych wieloletnich kredytów, a szczególnie interesująca jest propozycja EBI.
Dodał, że kredyty nie mogą być jedynym źródłem finansowania budowy autostrad, i że aby program budowy autostrad został przyspieszony, konieczne jest zastąpienie odrzuconego projektu ustawy winietowej inną, która zapewni stały dopływ środków na finansowanie budowy dróg i autostrad.
"W tej sprawie rząd wkrótce podejmie decyzje. Najprawdopodobniej konieczny będzie powrót do koncepcji budowy autostrad płatnych, tzn. takich, gdzie będzie obowiązywała opłata przed wjazdem na autostrady" - podał Sawicki.
Pod koniec lutego Sejm, głosami klubu PSL, odrzucił projekt ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych. Jednym z jego najbardziej kontrowersyjnych zapisów było rozszerzenie m.in. na auta osobowe zakresu obowiązywania tzw. winiet.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Piłat informował w środę, że gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o budowie autostrad w miejsce tzw. ustawy winietowej. Projekt przewiduje uruchomienie funduszu autostrad przy BGK i uczynienie z niego instrumentu finansowania, kredytów i pożyczek na budowę dróg i autostrad.
Obecnie opłaty przy bramkach wjazdowych obowiązują na odcinku autostrad A-4 i A-2.
Rozszerzenie obowiązywania winiet miało pomóc w uzyskaniu w latach 2003-2005 dodatkowych 4-5 mld zł na współfinansowanie, wraz z Unią Europejską, inwestycji drogowych oraz obniżyć koszty budowy autostrad o ok. 5 proc. (przez rezygnację z budowy punktów poboru opłat).
Rządowy program budowy dróg zakłada m.in. oddanie do eksploatacji do końca 2005 roku 550 km autostrad, 200 km dróg ekspresowych i ok. 50 obwodnic. Miał też doprowadzić do przyspieszenia tempa budowy dróg do 250 km autostrad i 60 km dróg ekspresowych rocznie.