Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (na zdjęciu), prezes UOKiK **ma zastrzeżenia do umów dwóch banków BOŚ i BGŻ. Poza tym urząd prowadzi postępowanie w celu określenia pozycji Polskiej Agencji Prasowej na polskim rynku medialnym. Karę dostała już sieć handlowa Żabka za wprowadzanie klientów w błąd kampanią reklamową. Grzywna wynosi 1,5 mln złotych.
Umowy banków pod lupą urzędu
Bank Ochrony Środowiska i Bank Gospodarki Żywnościowej, według UOKiK, naruszały prawa osób, którym udzielały kredytów. * *
BGŻ zastrzegał sobie prawo do dowolnej zmiany regulaminu w przypadku zawarcia umowy kredytowej. Bankowi postawiono również zarzut naruszenia ustawy o kredycie konsumenckim - mówi prezes Urzędu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel:
dźwięk: IAR
Natomiast postępowanie przeciwko BOŚ dotyczy między innymi zapisu, w którym bank przewidywał opłaty za niespłacanie kolejnych rat kredytu w terminie:
dźwięk: IAR
Już w czwartek Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał bankom Getin i Lukas zmianę niekorzystnych dla kredytobiorców zapisów w regulaminach.
Łącznie UOKiK skierował do sądu 6 pozwów przeciwko bankom. Wszczął 6 postępowań przeciwko nim i 19 postępowań wyjaśniających. Prezes UOKiK zapowiada rozpoczęcie kolejnych postępowań w najbliższych dniach.
1,5 mln zł kary dla Żabki. Za kampanię reklamową
UOKiK ukarał sieć handlową _ Żabka _ za kampanię reklamową. Przyczyna: hasło _ Zamykamy Żabki _ wprowadzało klientów w błąd. Sieć handlowa będzie się odwoływać od decyzji urzędu.
Kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona była od września do końca października 2008 roku. Towarzyszące jej hasło - _ Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki _ sugerowało - zdaniem UOKiK - zamykanie sklepów tej sieci. Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.
O szczegółach klienci mogli dowiedzieć się, dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że klienci uzyskają dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki.
UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklamy.
Urząd uznał, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd. Firma musi opublikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych oraz w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna.
Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rzecznik Żabka Polska SA Jacek Spychała zapowiada, że spółka tak właśnie zrobi, bo jej zdaniem klienci nie byli wprowadzani w błąd:
dźwięk: IAR
PAP nadużywa swojej pozycji?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie w celu określenia pozycji Polskiej Agencji Prasowej na polskim rynku medialnym. UOKiK zareagował w ten sposób na sygnały dotyczące nieprawidłowości, które mogą się pojawiać w relacjach pomiędzy PAP i jej klientami - mówi Konrad Gruner z biura prasowego Urzędu.
Prowadzone postępowanie wyjaśniające może się zakończyć wszczęciem postępowania antymonopolowego.