Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Blisko 750 tysięcy złotych kar dla biur podróży

0
Podziel się:

UOKiK ukarał cztery firmy za niekorzystne dla klientów zmiany w umowach.

Blisko 750 tysięcy złotych kar dla biur podróży
(UOKiK)

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły praktyki Oasis Tours z Warszawy, Rainbow Tours z Łodzi, Viva Tours z Chorzowa oraz Witours z Bielska-Białej. Chodzi o godzące w klientów zmiany w umowach. Prezes urzędu Małgorzata Cieloch (na zdjęciu) nałożyła na biura podróży łączną karę w wysokości 744 689 zł.

UOKiK zakwestionował między innymi treść komunikatów rozsyłanych klientom przez spółkę Oasis Tours. Informowała ona o podwyższeniu ceny wycieczki ze względu na wzrost opłaty paliwowej, wskazując, że w takiej sytuacji prawo nie przewiduje możliwości odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów wycieczki.

Tymczasem zgodnie z prawem, w sytuacji zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, programu, miejsca odlotu, konsument może _ bezkosztowo _ zrezygnować z wycieczki. W związku z tym Prezes urzędu uznała, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Nałożono na nią karę w wysokości 389 023 zł.

UOKiK kontroluje wzorce umów dotyczące branży turystycznej. W 2009 roku urząd wydał 50 decyzji dotyczących rynku turystycznego, z łączną karą 6 809 461 mln zł.

Wątpliwości UOKiK wzbudziły także postanowienia stosowane przez Viva Tours. Spółka między innymi. procentowo określała kwotę jaką może potrącić, jeżeli konsument zrezygnuje z wycieczki. Zgodnie z prawem, w takiej sytuacji biuro podróży może zatrzymać część wpłaconych pieniędzy, ale musi ona odpowiadać faktycznie poniesionym przez nie kosztom. Za stosowanie klauzul wpisanych do rejestru postanowień niedozwolonych na przedsiębiorcę została nałożona kara 143 270 zł.

Również wzorce umów Rainbow Tours zawierały sprzeczne z prawem postanowienie. Organizator nie ponosił odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie pozostawionych w bagażu pieniędzy, kart płatniczych, biżuterii, sprzętu fotograficznego itp. Zdaniem urzędu konsument ma prawo oczekiwać, że podczas wycieczki także jego bagaż będzie bezpieczny.

Warto przypomnieć, że biuro podróży nie odpowiada wtedy, gdy szkoda jest spowodowana działaniem konsumenta, osób trzecich lub siły wyższej. Odpowiada natomiast za zaniedbania przewoźników, hotelu i innych pośredników. Prezes Urzędu, za stosowanie postanowień z rejestru klauzul niedozwolonych, nałożyła na biuro podróży karę 210 012 zł.

Decyzje prezes urzędu nie są ostateczne. Przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wybierając wycieczkę czy wczasy pamiętajmy o swoich sprawach

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)