Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Budowa A1 miała skończyć się dwa lata temu. Teraz oni zapłacą za usterki

0
Podziel się:

Najpierw firmie wypowiedziano umowę za opóźnienia, ale później ponownie wybrano ją do dokończenia robót.

Budowa A1 miała skończyć się dwa lata temu. Teraz oni zapłacą za usterki
(Reporter)

Dodatkowe roboty, nakazane przez nadzór budowlany przy budowie mostu w Mszanie, na śląskim odcinku autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki, będą zrealizowane przez wykonawcę kontraktu i na jego koszt - wynika z informacji GDDKiA.

Chodzi o most, którego budowa od kwietnia była wstrzymana po awariach, do jakich doszło podczas prac. Na początku czerwca Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach ostatecznie zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót.

Po decyzji inspektora, inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - oraz wykonawca, firma Alpine Bau, spierały się o to, z czyjej winy powstały wady i kto poniesie koszt naprawy.

Dziś rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken poinformowała w komunikacie, że nakaz inspektora budowlanego zostanie wykonany, a firma Alpine Bau zadeklarowała budowę mostu na A1 zgodnie z projektem i uwagami nadzoru. Gdyby do wykonania tych prac trzeba było jednak zatrudnić inną firmę, to wykonawca ma ponieść koszty tzw. wykonawstwa zastępczego.

_ - Taką deklaracje w zeszłym tygodniu złożył GDDKiA sam wykonawca. Oznacza to, że most będzie budowany zgodnie z pierwotnym projektem, uwzględniającym uwagi nadzoru budowlanego _ - poinformowała rzeczniczka.

Zgodnie z decyzją nadzoru wydaną po analizie ekspertyz technicznych przedstawionych przez GDDKiA, _ Alpine Bau wykona określone roboty budowlane i czynności, które pozwolą na kontynuowanie budowy mostu i bezpieczne użytkowanie tego obiektu w przyszłości, w tym m.in. naprawę uszkodzonej płyty dolnej w segmencie czy naprawę zarysowanych zastrzałów _.

GDDKiA może wynająć do wykonania zaleconych przez nadzór prac inną firmę, na koszt Alpine Bau. Stanie się tak w przypadku, gdy wykonawca nie podejmie robót we wskazanym terminie, przekroczy terminy wskazane w harmonogramie, wykona roboty niezgodnie z przekazaną przez GDDKiA dokumentacją projektową lub odmówi ich realizacji na podstawie tej dokumentacji.

Według wcześniejszych informacji GDDKiA, nakazane przez nadzór budowlany korekty projektów wykonawczych dotyczących budowy mostu w Mszanie nie wymagają zmian zatwierdzonego już projektu budowlanego. To ważne dla terminu realizacji inwestycji.

Zgodnie z decyzją nadzoru budowa mostu, a tym samym odcinka A1 Świerklany-Gorzyczki, ma zakończyć się do końca sierpnia przyszłego roku. Jest jednak szansa, że stanie się to szybciej, co nie byłoby możliwe, gdyby trzeba było zmieniać i zatwierdzać od nowa cały projekt budowlany.

Pierwotnie cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł). Zgodnie z podpisanym 30 marca aneksem do kontraktu nowy termin zakończenia budowy całego odcinka - wraz z mostem - był wyznaczony na 26 lipca. Po wstrzymaniu w kwietniu prac i czerwcowej decyzji nadzoru budowlanego stał się on nieaktualny. Nowy termin to sierpień 2013 r.

Awarie podczas budowy mostu miały miejsce 22 grudnia ub. roku i 13 marca br. Pierwsza z nich, która polegała na wyrwaniu bloku kotwiącego podczas naprężania jednego z kabli, została już - według drogowców - naprawiona. Druga polegała na odspojeniu fragmentu betonu z dolnej części płyty mostu.

Czytaj więcej w Money.pl
Autostrada będzie gotowa na Euro. To pewne Prawdopodobnie droga zostanie udostępniona kierowcom przed kontraktowym terminem, czyli przed 16 czerwca.
Zapłacą za budowę dróg, ale stawiają warunki _ Nie jesteśmy w stanie zmusić firm, żeby płaciły podwykonawcom. Możemy ich dyscyplinować werbalnie. _
Konflikt na autostradzie. Każą im naprawiać Umowy na utrzymanie i naprawę przez wykonawców autostrady dróg stanowiących dojazd do placu budowy A1 nie budzą zastrzeżeń.
Spór o mosty na A1. Będzie gotowa na Euro? Drogowcy nie chcą przesądzać, czy sprawa zaważy na lipcowym terminie zakończenia robót.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)