W tym okresie ceny samochodów w Europie Zachodniej wzrosły również o 4,3 proc.
Zdaniem cytowanego w komunikacie Rafała Krawczyka z grupy motoryzacyjnej PricewaterhouseCoopers, osłabienie tempa wzrostu cen samochodów w Polsce było w ostatnim okresie efektem silnego kursu złotego wobec euro.
"Efekt ten może być krótkotrwały - jeśli euro wzmocni się, szybszy wzrost cen może powrócić. Występują jednak również pozawalutowe przyczyny ograniczające wzrost cen nowych samochodów" - uważa Krawczyk.
Wśród tych przyczyn Krawczyk wymienia konkurencję ze strony tańszych samochodów używanych sprowadzanych z Europy Zachodniej i zmniejszenie cła na samochody nieeuropejskie w wyniku wejścia Polski do Unii Europejskiej.
"Ponadto malejąca różnica pomiędzy ciągle jeszcze niższymi cenami samochodów w Polsce, w porównaniu z innymi krajami UE oznacza też mniejszy nacisk na dalszą redukcję" - uważa ekspert PricewaterhouseCoopers.
Według danych PwC, w okresie do września 2004 roku ceny netto samochodów z Polsce były o 11 proc. niższe niż średnie ceny w Europie Zachodniej oraz o 10 proc. niższe od średnich cen w strefie euro.