Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Chińska telewizja narzędziem "miękkiego nacisku" w Afryce

0
Podziel się:

W CCTV programowo pomijane są kwestie polityczne, zwłaszcza konflikty między krajami afrykańskimi, aby nie drażnić lokalnych władz i nie opowiadać się wyraźnie po jakiejkolwiek stronie.

Chińska telewizja narzędziem "miękkiego nacisku" w Afryce
(Joshua Shinavier/CC/Flickr)

Chińska telewizja CCTV, nadająca stały program dla Afryki, nazywana jest przez ekspertów narzędziem _ miękkiego nacisku _. W zamyśle inicjatorów ma kreować pozytywny wizerunek Chin na kontynencie.

W CCTV programowo pomijane są kwestie polityczne, zwłaszcza konflikty między krajami afrykańskimi, aby nie drażnić lokalnych władz i nie opowiadać się wyraźnie po jakiejkolwiek stronie. Prezentowane materiały mają głównie charakter ekonomiczny bądź kulturalny. Ich założeniem jest pozytywne przedstawienie chińskich osiągnięć i ewentualnych korzyści płynących ze współpracy z chińskimi partnerami - powiedział specjalista ds. mediów Hiroaki Mizushima z Uniwersytetu Tokijskiego.

Afryka jest nie tylko największym partnerem handlowym Chin, ale również obszarem największych chińskich inwestycji. W 2003 r. wartość tych inwestycji nie przekraczała 100 mln USD, a w końcu 2011 r. osiągnęła 12 mld USD. Według sondażu przeprowadzonego w 10 krajach Afryki subsaharyjskiej przez amerykańską firmę Pew Research Center większość ankietowanych uznała, że _ współpraca gospodarcza z Chinami jest korzystna dla Afryki _.

Flagowym programem CCTV jest godzinny _ Africa Live _, nadawany ze stolicy Kenii Nairobi, o godz. 20. Tematyka obejmuje wydarzenia ekonomiczne, kulturalne i sportowe, ze szczególnym uwzględnieniem stosunków chińsko-afrykańskich. Program tworzony jest przez zespół 60 ludzi, w tym około 50 Kenijczyków. Nadawany jest w najlepszych godzinach oglądalności w Afryce i poprzez sieć CCTV dostępny na całym świecie. Wkrótce ma powstać podobny program w siostrzanym kanale CCTV America.

Chris Alden z London School of Economics uważa, że CCTV Africa jest częścią wielkiej strategii walki z negatywnym wizerunkiem stosunków chińsko-afrykańskich. _ Chińczycy doszli do wniosku, że media zachodnie mają zbyt duży wpływ na kształtowanie opinii społeczeństwa afrykańskiego. Z pewnością działalność CCTV ma duży udział w zmianie wizerunku Chin _ - powiedział.

_ W wielu krajach ludność afrykańska jest negatywnie nastawiona do Chińczyków z powodu ich ekspansji gospodarczej. CCTV wprawdzie nie odmieni ich postawy, ale może w pewnej części złagodzić negatywne nastroje _ - dodał.

Zdaniem Davida Bandurskiego z Uniwersytetu Hongkongu CCTV jest częścią strategii _ miękkiego nacisku _, którą zapowiedział prezydent Hu Jintao w 2007 roku. Jej celem jest osiągnięcie wpływów na arenie międzynarodowej nie siłą i groźbą, ale umiejętnie przekazaną informacją i stałym budowaniem pozytywnego wizerunku Chin.

Według politologa Josepha Nye właśnie politykę _ miękkiego nacisku _ Chińczycy stosują w kontaktach z Afryką. Na początku lat 90. stali się alternatywnym partnerem dla krajów afrykańskich, zastępując Zachód. Bandurski uważa, że program CCTV jest z pewnością poddany chińskiej cenzurze politycznej, choć nie jest ona tak surowa, jak w przypadku mediów krajowych.

W czasie, kiedy wiele zagranicznych mediów walczy o przetrwanie, chiński gigant ma wystarczające środki na sfinansowanie ambitnych planów ekspansji i walczy o wejście do grupy głównych międzynarodowych stacji telewizyjnych świata. W niedługim czasie zapowiada przedłużenie programu informacyjnego _ Africa Live _ do dwóch godzin.

CCTV dysponuje sześcioma międzynarodowymi kanałami w pięciu językach. Posiada widownię szacowaną maksymalnie na około 100 mln ludzi na całym świecie.

Czytaj więcej w Money.pl
357 przestępców zatrzymanych w obławie Podszywali się pod policję i nakłaniali ludzi do transferu pieniędzy na rachunek, podany przez oszustów.
Chińczyk inwestuje we Francji. Kupił... W ostatnim czasie dochodzi do licznych zakupów francuskich winnic. Powierzchnie sprzedawanych winnic podwoiły się w ciągu 20 lat, a średnia cena za hektar potroiła.
Tak rośnie chiński rynek. Jest 10 razy większy Sprzedaż internetowa towarów luksusowych w Chinach osiągnęła wartość około 6,95 mld PLN złotych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)