Notowania

chiny
28.11.2012 23:52

Chiny wypuszczają mrozoodporne pociągi

Są tak zaprojektowane, by wytrzymać minus 40 stopni Celsjusza i duże skoki temperatury

Podziel się
Dodaj komentarz
(AP/Fotolink/East News)

Pierwsze mrozoodporne superszybkie szybkie pociągi, które wyruszą od soboty na trasy w północno-wschodnich Chinach, są tak zaprojektowane, by wytrzymać minus 40 stopni Celsjusza i duże skoki temperatury - podaje w środę chińska agencja Xinhua.

Pierwsze takie pociągi mają kursować na trasie długości ponad 900 km między Harbinem w prowincji Heilongjiang a Dalianem w prowincji Liaoning. Jest to część przyszłej trasy kolejowej Harbin-Pekin. W Heilongjiang temperatury w styczniu wahają się między minus 31 a minus 15 stopni, a stolica prowincji, Harbin, która niegdyś cieszyła się mianem _ orientalnego Petersburga _, jest najzimniejszym chińskim miastem, znanym m.in. z Festiwalu Rzeźb Lodowych.

Kiedy w grudniu 2009 roku w Europie doszło do wstrzymania ruchu superszybkich pociągów Eurostar relacji Paryż-Londyn i ponad 2 tysiące pasażerów utknęły na kilkanaście godzin w tunelu pod kanałem La Manche, przyczyną awarii, jak się później okazało, były wyjątkowe mrozy. Spowodowały one według Eurostaru wielką różnicę temperatur wewnątrz i na zewnątrz tunelu, co bezpośrednio wywołało awarię.

Chińskie mrozoodporne superszybkie pociągi opracowano w fabryce w Changchunie. Jej główny inżynier Kong Feng twierdzi, że wraz z kolegami rozwiązał problem do tej pory uważany za jedno z głównych wyzwań przy projektowaniu superszybkich pociągów. Według niego rozwiązanie polega na optymalizacji zabezpieczenia przed wodą przy jednoczesnym zastosowaniu na zewnątrz bardzo zaawansowanego wyposażenia zapobiegającego kondensacji wody.

Testy przeprowadzono w październiku. Wagony zdaniem Konga wytrzymują potężne śnieżyce i ekstremalnie niskie temperatury.

Podróż superszybkim pociągiem, który może rozwinąć prędkość 350 km na godzinę, między Harbinem a Dalianem zostanie skrócona z dziewięciu godzin do około czterech. Oczekuje się, że do 2020 roku z trasy tej rocznie korzystać będzie 37 mln pasażerów.

Jak podawało chińskie ministerstwo ds. kolei, pociągi relacji Harbin-Dalian będą zimą (od grudnia do końca marca) jechać wolniej - 200 km na godzinę.

Chiny chcą do końca 2015 roku stworzyć sieć superszybkich kolei złożoną z czterech linii na osi wschód-zachód i czterech na osi północ-południe. Obecnie ich sieć liczy ponad 6 800 km, a pociągi rozwijają prędkość rzędu 200 lub powyżej 200 km na godzinę; w 2015 roku długość linii ma być niemal potrojona do 18 tys. km.

Czytaj więcej w Money.pl
Chińskie banki dbają o klientów. Zobacz jak Chińskie banki komercyjne od przyszłego roku znacznie obniżają prowizje za transakcje kartami, żeby zachęcić klientów do zwiększenia obrotu bezgotówkowego.
Trudne chwile dla chińskiej gospodarki Chińscy eksporterzy przeżywają najtrudniejsze chwile od czasu kryzysu finansowego w 2008. Związane jest to ze spadkiem światowego wzrostu ekonomicznego i spiralą zadłużeniową w Unii Europejskiej.
Tagi: chiny, pociągi, komunikacja, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, gospodarka światowa
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz