Poseł Ludwik Dorn chce, by premier Donald Tusk pomógł Bumarowi w otrzymaniu kredytu celowego na spłatę zadłużenia w wysokości 18 mln dolarów we francuskim banku Calyon. Zadłużenie Bumaru ma związek z opóźnieniami w realizacji tzw. kontraktu malezyjskiego.
Ani realizacja kontraktu, ani spłata kredytu nie są zagrożone - odpowiada Bumar.
_ - Potrzebna jest bardzo mocna ingerencja premiera, aby Bumar otrzymał z innego banku kredyt celowy na spłatę kredytu w banku Calyon _ - powiedział na konferencji prasowej Dorn. Dodał, że w tej sprawie skierował list do premiera.
_ - Jeżeli Bumar, czego się obawiam po ostatnich doniesieniach prasowych, nie będzie miał żadnych zysków z tzw. kontraktu malezyjskiego, to pytanie, skąd weźmie 18 mln dolarów na spłatę kredytu _ - pytał Dorn. Zdaniem Dorna, jeśli Bumar nie spłaci do października zaciągniętego długu, to 80 proc. akcji spółki Radwar, która jest zabezpieczeniem kredytu we francuskim banku, zostanie przez niego przejęte.
_ - Nie ma takiego zagrożenia, obradujący dziś zarząd potwierdził to po raz kolejny _ - skomentowała obawy Dorna rzeczniczka Bumaru Monika Koniecko. - _ Nie ma zagrożenia ani dla realizacji kontraktu, ani zagrożenia związanego ze spłatą kredytu _ - powiedziała.
We wrześniu ubiegłego roku Bumar zaciągnął kredyt w wysokości 18 mln dolarów we francuskim banku Calyon na realizację tzw. kontraktu malezyjskiego. Firma zdecydowała, że zabezpieczeniem dla tego kredytu będą akcje Radwaru; firmy która wchodzi w skład Bumaru i produkuje m.in. radary dla wojska, przeciwlotnicze systemy artyleryjskie i rakietowe.
Z kolei w poniedziałek _ Gazeta Wyborcza _ napisała, że Gliwickiemu Bumarowi Łabędy grozi kilkadziesiąt milionów dolarów kary za niewywiązanie się z umowy na dostawy czołgów dla Malezji. Chodzi o kontrakt Bumaru z malezyjskim rządem na sprzedaż czołgów PT-91M. Za 48 maszyn, szkolenie załóg i obsługi oraz wozy serwisowe Malezja zapłaciła Bumarowi 380 mln dol.
Po publikacji _ GW _ Bumar oświadczył, że _ dostawa wszystkich czołgów PT-91M i towarzyszących im pojazdów technicznych wyprodukowanych w ramach kontraktu malezyjskiego została zrealizowana _ - zapewniła rzeczniczka grupy Bumar. Podkreśliła, że _ w związku z zakończeniem dostaw pojazdów nie ma żadnych zagrożeń w realizacji kontraktu, bo sprzęt został dostarczony, a ostatnie pojazdy są w trakcie procedury zdawczo-odbiorczej _.
Podpisany w 2003 roku kontrakt należał do największych w historii polskiej zbrojeniówki. Dotyczył łącznie 64 pojazdów wojskowych - 48 czołgów, a ponadto wozów zabezpieczenia technicznego, mostów i wozów inżynieryjnych oraz części zamiennych o materiałów eksploatacyjnych w 2005 roku.