Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Piotr Kucharski
|

Dzikowski: Grabarczyk robi genialną rzecz. Tylko ma niełatwy resort

0
Podziel się:

W trzy lata nikt nie nadrobi gigantycznych zapóźnień.

Dzikowski: Grabarczyk robi genialną rzecz. Tylko ma niełatwy resort
(waldydzikowski.pl)

Money.pl: Opozycja domaga się odwołania ministra infrastruktury. Twierdzi, że **Cezary Grabarczykpowinien stracić stołek, bo jest niekompetentny. Chyba zgodzi się Pan z tym, że gdy patrzy się chociażby na to, co dzieje się na kolei, to gołym okiem widać, że on sobie nie radzi?

*Waldy Dzikowski, poseł PO: *Gdy patrzę na jego dokonania i pracę - a ma on moim zdaniem jeden z najtrudniejszych resortów w kraju, który jest zapóźniony i niedoinwestowany - to muszę przyznać, że robi naprawdę genialną rzecz.

Przede wszystkim ruszył budowę dróg i autostrad. Przebrnął przez gehennę przygotowania: dokumentacji, decyzji ochrony środowiska, przetargów, odwołań i wszystkich tych koniecznych procedur. I tego nikt nie jest w stanie podważyć, bo buduje się sporo. Można powiedzieć, że cały kraj jest rozkopany.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/158/t126878.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/pierwsza;ofiara;chaosu;na;kolei;beda;kolejne,237,0,741101.html) Pierwsza ofiara chaosu na kolei. Będą kolejne Ale i tak budujecie mniej niż deklarowaliście. Ostatnio minister Grabarczyk odłożył w czasie budowę 45 odcinków dróg, na które ogłoszone były już przetargi.

Zgoda. Ale po pierwsze - są oszczędności. Dookoła jest jeszcze kryzys. Dokonujemy oszczędności w budżecie i oszczędzać musi także minister Grabarczyk. A po drugie, nie mamy do czynienia tylko z anulowanymi przetargami. To są też odcinki, na których dopiero je przygotowywano.

Poza tym odłożenie w czasie dotyczy tylko odcinków, które nie mają odpowiedniej dokumentacji. Czyli są to te, gdzie nie ma decyzji środowiskowej, albo została ona zaskarżona lub pojawiły się protesty mieszkańców.

To nie jest tak, że za dotknięciem długopisu minister anulował dany odcinek, bo nie lubi jakiegoś województwa. Tutaj na pewno była analiza pełnej dokumentacji. Tego na jakim etapie jesteśmy, gdzie możemy zaoszczędzić i co jest priorytetem. Nie jest sztuką budowanie, gdy się ma gigantyczne pieniądze.

O ile w kwestii budowy dróg cokolwiek się dzieje, o tyle skala zaniedbań na kolei, która jest w fatalnym stanie wręcz poraża. Równie źle jest z energetyką, w której ostatnie poważne inwestycje miały miejsce 50 lat temu.

Rzeczywiście są problemy i perturbacje na kolei. Być może rozkład wprowadzano nie o tej porze co trzeba. Może należało go wprowadzić w maju. Ale problem polega na tym, że wielu państwach o wyższym stopniu technologii kolejowych były problemy. Zima tak sparaliżowała kolej, że psioczyli mieszkańcy całej Europy.

Ale atak zimy nie tłumaczy braku inwestycji. Czy to na kolei, czy chociażby we wspomnianej wcześniej energetyce. Grabarczyk w ogóle nie ruszył tych kwestii, pomimo kilku blackoutów. Sprawa cyfrowej telewizji naziemnej, którą chwalił się minister infrastruktury, też nie została doprowadzona do końca.

Nie narodził się jeszcze taki, żeby w trzy lata poprawić zapóźnienia, dotyczące akurat tej części infrastruktury, która jest naszą kulą u nogi. To jest niemożliwe. Minister Grabarczyk nie jest cudotwórcą.

Proces inwestycyjny czy też rozstrzygania przetargów nie jest procesem krótkim. Składa się z wielu etapów. Najpierw jest decyzja administracyjna. Potem następują odwołania, do których każdy ma prawo. To jest długofalowa procedura. Być może ze względu na Euro 2012 w niektórych miejscach została skrócona.

Czyli gdyby nie Euro 2012 to dalej wszystko byłoby bez zmian? Nie ruszyłby nawet program budowy autostrad, bo te powstają właśnie z myślą o mistrzostwach w piłce nożnej.

To nie jest tak. Przecież jest wiele dróg i obwodnic, które powstają bez związku z Euro 2012. Są pewne zapóźnienia, które wymagają gigantycznych inwestycji. Ale wymagają też czasu.

Oczywiście czasami z powodu natłoku zagadnień można podjąć błędną decyzją. Ale błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. A minister Grabarczyk moim zdaniem sporo pracuje i sporo robi. Tylko ma niełatwy resort, który ma największe zapóźnienia technologiczne i finansowe.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/203/t127947.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/gigantyczne;straty;kolei;przez;rok;ponad;730;mln;zl,85,0,747605.html) Gigantyczne straty kolei. Przez rok ponad 730 mln zł Mimo miliardowych dotacji z budżetu, większość spółek PKP wciąż notuje straty. W Sejmie już jest ustawa, która może sprawić, że pociągi przestaną kursować.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/chaos;na;kolei;kpiny;z;ludzi;grabarczyk;do;dymisji,139,0,738955.html) Chaos na kolei: Kpiny z ludzi, Grabarczyk do dymisji SLD żąda wotum nieufności wobec ministra infrastruktury.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/207/t127951.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/grabarczyk;oskarzany;o;rodzinna;polityke;kadrowa,44,0,747564.html) Grabarczyk oskarżany o rodzinną politykę kadrową Wiesław Szczepański z SLD wylicza błędy ministra infrastruktury. Trwa debata nad odwołaniem szefa resortu.
wiadomości
wywiad
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)