Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksport do Niemiec spadnie o 15 procent

0
Podziel się:

Wzrost niemieckich zamówień możliwy jest nie wcześniej niż w 2010 roku.

Eksport do Niemiec spadnie o 15 procent
(Rusty Darbonne/CC/Flickr)

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa szacuje, że w 2009 roku polski eksport do Niemiec zmniejszy się o 15 proc. Wzrost niemieckich zamówień możliwy jest nie wcześniej niż w 2010 r.

Z analiz Izby wynika, że spadek eksportu do Niemiec najdotkliwiej odczuwają krajowi producenci mebli, odzieży oraz producenci samochodów ciężarowych i maszyn.

_ Import polskiej żywności do Niemiec, z uwagi na w miarę sztywny popyt w tym segmencie nie powinien zostać specjalnie zredukowany. Ponadto, polska żywność jest przez Niemców postrzegana jako ekologiczna i stosunkowo niedroga _ - napisano w komentarzu.

W opinii PNIPH, pozytywnie na polski eksport do Niemiec oddziaływać będą poprawiające się nastroje producentów i konsumentów w Niemczech.

_ Wynika to z poprawy sytuacji na rynkach, z którymi eksportowo powiązana jest gospodarka niemiecka (USA i Chiny) - to bowiem optymistycznie nastraja analityków. Trendy wzrostowe w handlu międzynarodowym, kluczowym dla Niemiec, z pewnością oznaczają odbicie od dna _ - napisano.

_ Przełożenie poprawy nastrojów w Niemczech na konkretne wskaźniki gospodarcze (produkcja) wiąże się oczywiście z pewnym przesunięciem w czasie.(...) Polskie firmy eksportowe odczują zapewne wzrost zamówień od kooperantów niemieckich nie wcześniej niż w 2010 r. _ - dodano.

Z danych GUS wynika, że Niemcy są głównym importerem polskich towarów i usług. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r., eksport do Niemiec wyniósł 9,8 mld euro, co stanowi 26,3 proc. polskiego eksportu.

_ Z uwagi na recesję, Niemcy mocno ograniczyły zamówienia w przemyśle (w tym zagraniczne), niemniej jednak jest kilka czynników skutecznie podtrzymujących popyt wewnętrzny, a tym samym handel (głównie detaliczny) i import _ - napisano.

Wśród tych czynników Izba wymienia: niskie ceny towarów konsumpcyjnych powiązane z niskim poziomem inflacji i niskimi cenami energii, działania aktywizujące po stronie handlu (rabaty, wyprzedaże), programy koniunkturalne rządu niemieckiego (np. premia za złomowanie starych samochodów) oraz kurs złotego do euro, wzmacniający konkurencyjność cenową polskich towarów na rynku niemieckim.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)