Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

GPW najlepsza w Europie

0
Podziel się:

Warszawski parkiet zajął w 2009 roku pierwsze miejsce pod względem liczby debiutów.

GPW najlepsza w Europie
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Warszawska Giełda Papierów Wartościowych zajęła w 2009 roku pierwsze miejsce w Europie pod względem liczby debiutów i trzecie miejsce pod względem ich wartości - wynika z *najnowszego badania IPO Watch Europe firmy PricewaterhouseCoopers.*

_ - Polski rynek kapitałowy staje się jednym z barometrów i instrumentów rozwoju gospodarki europejskiej. Udowadniają to między innymi transakcje o znacznej wartości, które przeprowadzane są z powodzeniem poprzez warszawską giełdę, zarówno w ramach pierwszych ofert publicznych, jak i akcjami spółek już notowanych _ - skomentował wyniki raportu prezes GPW Ludwik Sobolewski.

W sumie w ubiegłym roku w Europie, pod względem łącznej wartości IPO, liderem był rynek NYSE Euronext, który przeprowadził 36 debiutów o łącznej wartości 1 mld 908 mln euro. Londyn zajął drugie miejsce z 25 IPO o łącznej wartości 1 mld 660 mln euro. Trzecim największym rynkiem w 2009 r. była Warszawa, gdzie odnotowano 38 IPO o łącznej wartości 1 mld 594 mln euro.

W 2009 roku w Europie miało miejsce 151 debiutów o łącznej wartości 6 mld 834 mln euro. To znacznie gorzej niż w 2008 r., kiedy odnotowano 337 oferty o łącznej wartości 13 mld 957 mln euro.

Według PwC, w czwartym kwartale ubiegłego roku warszawski parkiet wyprzedził m.in. rynek londyński i luksemburski. Z analizy firmy wynika, że GPW była wtedy pierwszym rynkiem w Europie pod względem liczby debiutów (IPO) oraz drugim pod względem wartości ofert.

_ W sumie w ostatnim kwartale 2009 r. na najważniejszych europejskich giełdach miało miejsce 61 IPO o łącznej wartości 4 mld 994 mln euro, w porównaniu do 44 IPO o łącznej wartości 1 mld 375 mln euro odnotowanych w trzecim kwartale 2009 r. oraz 64 IPO o łącznej wartości 1 mld 238 mln euro odnotowanych w ostatnim kwartale 2008 r. _ - poinformował PwC.

_ - Po ponad roku, w trakcie którego aktywność na europejskim rynku ofert pierwotnych praktycznie zamarła, możemy obecnie zaobserwować wyraźne oznaki ożywienia. Emitenci odczuwają jednak silną presję cenową w obliczu trudnych warunków dyktowanych przez inwestorów instytucjonalnych _ - podkreślił PwC.

PGE jednym z największych debiutów minionego roku

Polska może się pochwalić największym w Europie debiutem w czwartym kwartale. Była nim oferta Polskiej Grupy Energetycznej, która uzyskała z rynku 1 mld 407 mln euro. Drugim największym IPO była oferta holenderskiego ubezpieczyciela, Delta Lloyd, przeprowadzona na NYSE Euronext. Jej wartość wyniosła 1 mld 16 mln euro. Trzecie miejsce zajęła przeprowadzona również na NYSE Euronext oferta francuskiej spółki CFAO o wartości 806 mln euro.

Liderem w Europie pod względem wartości ofert w czwartym kwartale 2009 r. był NYSE Euronext z 13 IPO o łącznej wartości 1 mld 907 mln euro. Drugie miejsce zajęła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie z 16 IPO o łącznej wartości 1 mld 454 mln euro (w porównaniu z 23 IPO o łącznej wartości 555 mln euro odnotowanymi w analogicznym okresie roku poprzedniego). Trzecie miejsce zajął parkiet londyński, który odnotował 14 IPO o łącznej wartości 951 mln euro.

2010 rok rekordowy?
_ _

_ - Mimo poprawiającej się koniunktury i dość licznych zapowiedzi spółek, w najbliższym okresie nie można jeszcze spodziewać się tak dużej liczby debiutów jak w roku 2007 czy 2008. Natomiast rok 2010 może okazać się dla warszawskiego parkietu rekordowy pod względem wartości IPO _ - prognozuje Socha.

Według niego, jeżeli przeprowadzone zostaną planowane oferty takich spółek jak PZU, Tauron Polska Energia, Polkomtel czy samej GPW, w znaczącym stopniu wpłynie to na kapitalizację warszawskiej giełdy i wartość realizowanych obrotów. W konsekwencji umocni się pozycja GPW wśród innych europejskich rynków. _ Należy bowiem pamiętać, że dla rozwoju rynku o wiele ważniejsza jest wartość IPO niż ich liczba _ - zwrócił uwagę partner w PwC.

_ _

giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)