Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Grabarczyk chce wydać 22 mld zł na szybką kolej

0
Podziel się:

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oszacował budowę szybkiej kolei Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław na około 18 mld zł plus koszty taboru na 4-6 mld zł.

Grabarczyk chce wydać 22 mld zł na szybką kolej
(VerseVend/CC/Flickr)

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oszacował budowę szybkiej kolei Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław na około 18 mld zł plus koszty taboru na 4-6 mld zł. Prezes PKP PLK zapowiedział rewolucję w wycenie biletów na tej trasie - mają być jak lotnicze.

Polska planuje budowę szybkiej kolei, zwanej _ linią Y _, która ma biec z Warszawy do Łodzi, a stamtąd do Poznania i Wrocławia. Ma ona powstać w latach 2018-2020. Jak podkreślał minister infrastruktury Cezary Grabarczyk na konferencji w Brukseli, projekt ten będzie _ uzupełniał _ sieć konwencjonalną. - _ Ten projekt jest przygotowywany w sposób wzorcowy _ - zapewnił.

Jak poinformował, została już wyłoniona w przetargu firma, która realizuje studium wykonalności projektu szybkiej kolei._ - Do końca roku firma przedstawi pierwszą część studium wykonalności. To studium wskaże lokalizację dla projektu Y w przyszłym roku, czyli mniej więcej za 18 miesięcy zostanie przedstawiona druga część studium, która będzie wskazywała na realne koszty zarówno budowy, jak i utrzymania tego systemu _ - powiedział.

Grabarczyk szacuje koszt budowy szybkiej kolei na około 18 mld zł (około 30-40 mln zł za km) i koszt zakupu taboru na 4-6 mld zł. Zastrzegł jednak, że realne koszty będą znane po wykonaniu studium wykonalności.

Jak wskazywał prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, często koszt modernizacji kolei jest zbliżony do kosztu budowy nowej linii i może sięgać 20-40 mln zł za kilometr. Pytany o ceny biletów na projektowanej szybkiej kolei Y, poinformował, że chciałby, aby system wyceny biletów był zbliżony do stosowanego przez linie lotnicze, a nie do taryf kolejowych.

_ [ ( http://static1.money.pl/i/h/86/t20054.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/grabarczyk;tlumaczy;sie;z;a2,125,0,847997.html) Grabarczyk tłumaczy się z A2 - Chcąc uczynić projekt dużych prędkości wykonalnym ekonomiczne, musimy odejść od takiego sposobu myślenia jak taryfa kilometrowa, która obowiązywała przez lata, a raczej zastosować podejście typu linii lotnicze, co będzie oznaczało, że w najbardziej obłożonych porach doby, w najbardziej atrakcyjnych dniach tygodnia - bilety będą droższe _ - powiedział Szafrański. Dodał, że szybką koleją _ również pojedzie emeryt za 30 zł, tylko o godzinie 11 - 13, gdy obłożenie pociągu jest mniejsze _.

Grabarczyk podkreślał, że _ dziś koncentrujemy się na modernizacji kolei tradycyjnej, przebudowie i budowie nowych dworców oraz wymianie taborów _.

_ - Dzięki funduszom strukturalnym rozpoczął się proces modernizacji polskiej kolei. Rząd i kontrolowana przez rząd spółka Intercity podpisały umowę na zakup nowoczesnego składu zespolonego Pendolino, które w 2014 r. będą poruszać się na linii E65 z prędkością 200 km na godzinę, a na centralnej magistrali kolejowej z prędkością 220-230 km na godzinę _ - zapowiedział minister.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/komisja;europejska;da;pieniadze;na;kolej;co;zrobi;grabarczyk,163,0,871331.html) Komisja Europejska da pieniądze na kolej. Co zrobi Grabarczyk? Komisja Europejska nieco łagodzi stanowisko w sprawie polskiego postulatu dotyczącego przeniesienia części pieniędzy z projektów kolejowych na drogi. Chodzi o miliard 200 milionów euro.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/85/t20053.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/polacy;nie;lubia;kolei;grabarczyk;zna;powod,83,0,852307.html) Polacy nie lubią kolei. Grabarczyk zna powód Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podziela negatywne opinie Polaków dotyczące stanu na kolei i świadczonych przez nią usług.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/218/t141274.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/tusk;obiecal;1;5;tys;km;autostrad;zbudowal;dziesiec;razy;mniej,6,0,845574.html) Tusk obiecał 1,5 tys. km autostrad. Zbudował dziesięć razy mniej Przed rokiem wydaliśmy na budowę dróg niespełna 20 mld zł, czyli o prawie 10 mniej niż planowano. W tym roku ma być tylko 12 mld zł.
kraj
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)