Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Grabarczyk: Do 2020 roku ma powstać Centralny Port Lotniczy

0
Podziel się:

Budowa Centralnego Portu Lotniczego ma być zakończona do 2020 roku.

Grabarczyk: Do 2020 roku ma powstać Centralny Port Lotniczy
(PhillipC/CC/Flickr)

- Ponad 3 mld euro ma kosztować budowa Centralnego Portu Lotniczego - poinformował szef resortu infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Jak wyjaśnił, z przeprowadzonych analiz wynika, że optymalnym miejscem dla jego budowy są tereny między Warszawą a Łodzią, okolice skrzyżowania autostrad A1 i A2 oraz linii kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław.

Grabarczyk przypomniał, że obecnie na terenie naszego kraju funkcjonuje 10 portów lotniczych. Zwrócił uwagę, że - według prognoz ruchu lotniczego na najbliższe lata - _ znacząco zwiększy się liczba pasażerów _. W tym roku przewiduje się, że będzie ich 22 mln, w 2015 roku - ponad 30 mln, a w 2035 roku - około 80 mln.

Zdaniem ministra 30 mln pasażerów rocznie to granica wydolności funkcjonujących portów lotniczych. To - według Grabarczyka - wymusza nie tylko rozbudowę istniejących portów, ale również nowe inwestycje. Jedną z najważniejszych byłaby budowa Centralnego Portu Lotniczego, który odgrywałby ważną rolę nie tylko w polskim systemie lotnisk, ale i europejskim.

Jak mówił minister, prognozy pokazują, że centralne lotnisko obsłuży o około 3,1 mln więcej pasażerów niż Okęcie i pozostałe porty lotnicze w 2035 roku. Zapewnił, że CPL - doskonale skomunikowany z drogami i koleją - pozwoli na komfortowe podróżowanie bez przesiadek do większości miejsc na świecie.

Według przygotowanego dla resortu infrastruktury opracowania, budowę CPL powinno rozpocząć się w 2013 roku. Inwestycja powinna być zakończona siedem lat później. _ Szacowany koszt budowy portu, biorąc aktualne ceny, wyniósłby ponad 3 mld euro _ - powiedział Grabarczyk. Przy realizacji inwestycji brane jest pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne.

Szef resortu zaznaczył jednak, że zanim podjęte zostaną ostateczne decyzje dotyczące CPL ministerstwo zaproponuje debatę oraz cykl konferencji na ten temat. Będą rozmowy z przedstawicielami portów regionalnych, ważny głos będą mieli samorządowcy.

Czytaj więcej o ruchu lotniczym
[ ( http://static1.money.pl/i/h/3/t115971.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/nowe;prawo;lotnicze;bilety;beda;drozsze,165,0,908709.html) Nowa opłata lotnicza. Euro za bezpieczeństwo O 2-3 euro mogą się zwiększyć koszty ponoszone przez pasażerów na skutek wejścia w życie nowego prawa lotniczego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/255/t92927.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/przybywa;pasazerow;na;polskich;lotniskach,84,0,886612.html) Branża idzie do przodu. O 600 tys. ludzi więcej Polskie porty lotnicze w pierwszym półroczu 2011 r. obsłużyły ponad 9 mln pasażerów w ruchu regularnym i czarterowym.
[ ( http://static1.menstream.pl/i/art/109/137325_tiny.jpg ) ] (http://menstream.pl/tomasz-bonek/spales-na-lotnisku-bez-posilku-zloz-reklamacje,0,880387.html) Spałeś na lotnisku bez posiłku? Złóż reklamację Prawa pasażera i obowiązki przewoźnika reguluje w takich sytuacjach unijne rozporządzenie (261/2004). Jego przepisy stosuje się do lotów pomiędzy wszystkimi państwami UE oraz wtedy, gdy wylatujemy z lotniska znajdującego się w kraju trzecim, ale celem podróży jest kraj członkowski. Linie lotnicze muszą mieć wówczas status przewoźnika wspólnotowego.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)