Koncern Hyundai/KIA wstępnie zdecydował się wybudować fabrykę samochodów małolitrażowych, o którą starała się także Polska, na Słowacji, podał w czwartek serwis informacyjny Asia Pulse powołując się na źródło zbliżone do koncernu.
„Słowacja zdobyła więcej punktów, szczególnie jeżeli chodzi o koszty pracy, oraz infrastrukturę” – powiedziało źródło w czwartek.
Tymczasem w środę wiceminister gospodarki Jacek Piechota powiedział, że to Polska prowadzi w wyścigu o koreańską inwestycję.
Decyzja o wyborze lokalizacji ma zapaść w lutym. Inwestycja ma się rozpocząć w kwietniu. W listopadzie ubiegłego roku koncern poinformował, że rozważa tylko Polskę i Słowację jako miejsca na budowę fabryki samochodów.
Na wtorkowym posiedzeniu rząd zaakceptował strukturę oferowanej przez Polskę pomocy publicznej dla tej inwestycji.
Pomoc publiczna obejmuje m.in. obecnie obowiązujące regulacje w specjalnych strefach ekonomicznych, w tym zachęty podatkowe zarówno państwowe, jak i gminne, jak też granty finansowe, których państwo może udzielić.
Wiceminister gospodarki i pracy Andrzej Szejna mówił wcześniej, że wartość różnego rodzaju grantów dla koreańskiego koncernu Hyundai może osiągnąć wartość 340 mln zł, jeżeli ten zdecyduje się na budowę fabryki w Polsce.
Wartość inwestycji wynosi według azjatyckich mediów wyniesie 1.500 mln USD.
Fabryka miałaby rozpocząć działalność już pod koniec 2004 roku i produkować ok. 300 tys. aut rocznie. Według wcześniejszych informacji polskiego rządu, fabryka mogłaby dać zatrudnienie 3 tys. osób.
Inwestycja Hyundaia to trzecie tak duże przedsięwzięcie z branży motoryzacyjnej w tej części Europy. Wcześniej Toyota podjęła decyzję o budowie fabryki samochodów w Czechach, natomiast koncern PSA Peugeot-Citroen zbuduje zakład na Słowacji.
Hyundai Motor jest największym producentem samochodów w Południowej Korei i ósmym na świecie.