Dlaczego opóźniają się inwestycje drogowe i kolejowe? Co z budową rurociągu * *Odessa-Brody-Płock? Takich informacji mają dziś udzielić Sławomir Nowak i Waldemar Pawlak podczas posiedzenia rządu.
Sławomir Nowak musi się wyspowiadać z tego, na jakim etapie są prowadzone przez niego inwestycje oraz na ile wywiązuje się z szumnych zapowiedzi na temat planów swoich działań, które składał w lutym tego roku na konferencji prasowej. Waldemar Pawlak ma wyjaśnić, jak idą postępy w budowie rurociągu Odessa-Brody-Płock.
Co obiecał Nowak?
Jak mówił bowiem, kolejnictwo i drogownictwo to najważniejsze wyzwania dla jego resortu. Zapowiedział, że jego resort skupi się na _ poprawie zarządzania Grupą PKP, usprawnieniu procesów inwestycyjnych w ramach Polskich Linii Kolejowych, usprawnieniu wdrażania w przyszłości nowych rozkładów jazdy, prywatyzacji PKP Cargo, TK Telekom, Polskich Kolei Linowych, stworzeniu sieci dworców PKP _.
_ - To wszystko są rzeczy, którymi będziemy się zajmowali i już się zajmujemy. One będą miały swój finał w najbliższych miesiącach. A w niektórych wypadkach - chociażby programy inwestycyjne - do końca kadencji _ - mówił Nowak na konferencji prasowej po niedawnym spotkaniu z premierem Donaldem Tuskiem.
Minister zaznaczył, że zdecydowano się na zmianę _ strategii podejścia do inwestycji kolejowych _ - większy nacisk ma być położony _ na rewitalizację i szybkie inwestycje odtworzeniowe, które w krótkim czasie dają lepsze efekty z punktu widzenia pasażera _.
Nowak zapowiedział też wtedy, że resort przeprowadzi _ uczciwy do bólu _ audyt, w którym określi nowe terminy realizacji projektów autostradowych. Dodał, że resort transportu pracuje też nad przygotowaniem _ komplementarnej sieci dróg krajowych i autostrad w Polsce do 2020 r. _ i dokończeniem prac nad strategią transportu do 2030 r.
A co z rurociągiem?
Rząd ma się też zapoznać się z informacją o projekcie rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk. Projekt przedłużenia istniejącego ropociągu Odessa-Brody do Płocka, a następnie przesył ropy rurociągiem Przyjaźń do Gdańska, skąd mogłyby się odbywać dostawy dla Europy, jest częścią większego projektu: Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej. Ma on połączyć kontynent z zasobami regionu Morza Kaspijskiego. Uruchomienie rurociągu zaplanowano na 2016 r.
Budowa rurociągu Brody-Płock jest na liście projektów, które uzyskały dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład unijny do inwestycji ma wynieść 495 mln zł, koszt całości jest szacowany na około 1,8 mld zł. Według planów rurociąg Odessa-Brody-Płock ma po 2021 r. tłoczyć nawet 30 mln ton ropy rocznie
W 2004 r. powstała spółka Sarmatia, w wyniku umowy zawartej przez polski PERN i ukraińską firmę Ukrtransnafta. Jej celem jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu ropy z Odessy poprzez Brody do Płocka i dalej do Gdańska.
W 2007 r. zawarto porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. Obecnie PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company z Azerbejdżanu (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd posiadają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji. W styczniu 2011 r. Sarmatia podpisała wstępną umowę na unijne dofinansowanie z Instytutem Nafty i Gazu w wysokości 495 mln zł.
Co jeszcze dziś na rządzie?Kolejny punkt posiedzenia rządu to projekt nowelizacji ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zmienia przepisy określające terminy oraz zasady sporządzenia wykazów, składania odpowiednich wniosków do sądów oraz składania sprawozdań z wykonania wcześniej określonych obowiązków.
Projekt wprowadza też odmienne mechanizmy uzupełniania wykazów oraz przekazywania sprawozdań i danych - z wykorzystaniem infrastruktury teleinformatycznej.
Ministrowie zajmą się również planem wydatkowania środków w 2012 roku w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013.
Informacja rządu na temat opóźniających się inwestycji drogowych i kolejowych znalazła się też w porządku obrad rozpoczynającego się jutro posiedzenia sejmu.
Czytaj więcej o inwestycjach na kolei i o budowie autostrad | |
---|---|
Minister Grabarczyk nie taki zły? Coś się udało Zdaniem eksperta Adriana Furgalskiego minister infrastruktury spokojnie zasłużył na mocną trójkę. | |
Tusk obiecał 1,5 tys. km autostrad. Zbudował dziesięć razy mniej Przed rokiem wydaliśmy na budowę dróg niespełna 20 mld zł, czyli o prawie 10 mniej niż planowano. W tym roku ma być tylko 12 mld zł. | |
Zmiany na kolei. Znika kilkadziesiąt pociągów 67 pociągów Przewozów Regionalnych przestaje kursować po torach na Śląsku. |