Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Inwestycje drogowe i modernizacja kolei. Ministrowie się tłumaczą

0
Podziel się:

Dlaczego opóźniają się inwestycje drogowe i kolejowe? Co z budową rurociągu Odessa-Brody-Płock? O tym dziś na rządzie.

Inwestycje drogowe i modernizacja kolei. Ministrowie się tłumaczą
(Reporter)

Dlaczego opóźniają się inwestycje drogowe i kolejowe? Co z budową rurociągu * *Odessa-Brody-Płock? Takich informacji mają dziś udzielić Sławomir Nowak i Waldemar Pawlak podczas posiedzenia rządu.

Sławomir Nowak musi się wyspowiadać z tego, na jakim etapie są prowadzone przez niego inwestycje oraz na ile wywiązuje się z szumnych zapowiedzi na temat planów swoich działań, które składał w lutym tego roku na konferencji prasowej. Waldemar Pawlak ma wyjaśnić, jak idą postępy w budowie rurociągu Odessa-Brody-Płock.

Co obiecał Nowak?

Jak mówił bowiem, kolejnictwo i drogownictwo to najważniejsze wyzwania dla jego resortu. Zapowiedział, że jego resort skupi się na _ poprawie zarządzania Grupą PKP, usprawnieniu procesów inwestycyjnych w ramach Polskich Linii Kolejowych, usprawnieniu wdrażania w przyszłości nowych rozkładów jazdy, prywatyzacji PKP Cargo, TK Telekom, Polskich Kolei Linowych, stworzeniu sieci dworców PKP _.

_ - To wszystko są rzeczy, którymi będziemy się zajmowali i już się zajmujemy. One będą miały swój finał w najbliższych miesiącach. A w niektórych wypadkach - chociażby programy inwestycyjne - do końca kadencji _ - mówił Nowak na konferencji prasowej po niedawnym spotkaniu z premierem Donaldem Tuskiem.

Minister zaznaczył, że zdecydowano się na zmianę _ strategii podejścia do inwestycji kolejowych _ - większy nacisk ma być położony _ na rewitalizację i szybkie inwestycje odtworzeniowe, które w krótkim czasie dają lepsze efekty z punktu widzenia pasażera _.

Nowak zapowiedział też wtedy, że resort przeprowadzi _ uczciwy do bólu _ audyt, w którym określi nowe terminy realizacji projektów autostradowych. Dodał, że resort transportu pracuje też nad przygotowaniem _ komplementarnej sieci dróg krajowych i autostrad w Polsce do 2020 r. _ i dokończeniem prac nad strategią transportu do 2030 r.

A co z rurociągiem?

Rząd ma się też zapoznać się z informacją o projekcie rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk. Projekt przedłużenia istniejącego ropociągu Odessa-Brody do Płocka, a następnie przesył ropy rurociągiem Przyjaźń do Gdańska, skąd mogłyby się odbywać dostawy dla Europy, jest częścią większego projektu: Euroazjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej. Ma on połączyć kontynent z zasobami regionu Morza Kaspijskiego. Uruchomienie rurociągu zaplanowano na 2016 r.

Budowa rurociągu Brody-Płock jest na liście projektów, które uzyskały dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład unijny do inwestycji ma wynieść 495 mln zł, koszt całości jest szacowany na około 1,8 mld zł. Według planów rurociąg Odessa-Brody-Płock ma po 2021 r. tłoczyć nawet 30 mln ton ropy rocznie

W 2004 r. powstała spółka Sarmatia, w wyniku umowy zawartej przez polski PERN i ukraińską firmę Ukrtransnafta. Jej celem jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu ropy z Odessy poprzez Brody do Płocka i dalej do Gdańska.

W 2007 r. zawarto porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. Obecnie PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company z Azerbejdżanu (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd posiadają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji. W styczniu 2011 r. Sarmatia podpisała wstępną umowę na unijne dofinansowanie z Instytutem Nafty i Gazu w wysokości 495 mln zł.

Co jeszcze dziś na rządzie?Kolejny punkt posiedzenia rządu to projekt nowelizacji ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zmienia przepisy określające terminy oraz zasady sporządzenia wykazów, składania odpowiednich wniosków do sądów oraz składania sprawozdań z wykonania wcześniej określonych obowiązków.

Projekt wprowadza też odmienne mechanizmy uzupełniania wykazów oraz przekazywania sprawozdań i danych - z wykorzystaniem infrastruktury teleinformatycznej.

Ministrowie zajmą się również planem wydatkowania środków w 2012 roku w programach współfinansowanych z funduszy europejskich w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013.

Informacja rządu na temat opóźniających się inwestycji drogowych i kolejowych znalazła się też w porządku obrad rozpoczynającego się jutro posiedzenia sejmu.

Czytaj więcej o inwestycjach na kolei i o budowie autostrad
Minister Grabarczyk nie taki zły? Coś się udało Zdaniem eksperta Adriana Furgalskiego minister infrastruktury spokojnie zasłużył na mocną trójkę.
Tusk obiecał 1,5 tys. km autostrad. Zbudował dziesięć razy mniej Przed rokiem wydaliśmy na budowę dróg niespełna 20 mld zł, czyli o prawie 10 mniej niż planowano. W tym roku ma być tylko 12 mld zł.
Zmiany na kolei. Znika kilkadziesiąt pociągów 67 pociągów Przewozów Regionalnych przestaje kursować po torach na Śląsku.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)