Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jesienią kupimy nowe samoloty dla VIP-ów

0
Podziel się:

JAK-i odchodzą definitywnie do lotniczego lamusa - zapewnia wiceszef MON.

Jesienią kupimy nowe samoloty dla VIP-ów
(prezydent.pl/GFDL)

Konsultacje na temat potrzeb zgłaszanych przez Kancelarie: Sejmu, Senatu, Premiera i Prezydenta jeszcze trwają - mówi **wiceszef MON Marcin Idzik.

_ - Pozyskanie samolotów dla VIP-ów jest obecnie przedmiotem konsultacji. Opinie poszczególnych kancelarii będą dla nas kluczowe, zarówno w zakresie ilości maszyn, jak i konfiguracji ich wnętrza oraz wyposażenia _ - powiedział Idzik.

Zapewnił, że Siły Zbrojne są gotowe do przeprowadzenia dwóch przetargów - na samolot średni mogący zabrać na pokład 15 osób oraz duży - transportujący od 40 do 60 pasażerów.

POSŁUCHAJ WICESZEFA MON:

Konsultacje z kancelariami mają przesądzić o tym, jakie maszyny powinny być zakupione w pierwszej kolejności. _ - Do katastrofy samolotu TU-154 pod Smoleńskiem w kwietniu tego roku wydawało się, że priorytetowym zakupem będzie pozyskanie samolotów średnich, które zastąpią maszyny typu Jak-40, bo te definitywnie przestaną być eksploatowane z końcem 2012 r. _ - wskazał Idzik. _ - Te samoloty odchodzą do lotniczego lamusa _ - zapewnił.

Wiceminister podkreślił, że katastrofa spowodowała konieczność ponownej analizy potrzeb. _ - Być może będziemy musieli pozyskać najpierw samolot duży, a nie średni, by odtwarzać zdolność transportu VIP-ów maszyną zabierającą na pokład większą liczbę osób _ - powiedział. _ Konsultacje z kancelariami powinny dać nam podstawę do rozstrzygnięć w tym zakresie _ - dodał.

Wiceszef MON nie chciał odpowiedzieć na pytanie PAP, jakie potrzeby kancelarie zgłosiły dotychczas."- O szczegółach powiadomimy w momencie posiadania finalnych ustaleń" - powiedział.

Idzik poinformował, że resort planuje rozpisanie przetargu na samoloty jesienią. _ - Nie interesują nas żadne rozwiązania na skróty; zarówno jeśli chodzi o duży, jak i średni samolot odbędą się pełne procedury przetargowe _ - zapowiedział. Pytany o terminy dostaw, odparł, że zwykle jest to okres 18 miesięcy od momentu rozstrzygnięcia postępowania.

Wiceszef MON przypomniał, że w czerwcu podpisano umowę na czarter dwóch embraerów, co - jak ocenił - _ zabezpiecza potrzeby na okres czterech lat _. _ Dzięki czemu zyskaliśmy czas na przeprowadzenie pełnej procedury przetargowej _ - ocenił.

36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, zapewniający transport lotniczy osobom pełniącym najwyższe funkcje w państwie, dysponuje obecnie jednym Tu-154 (w remoncie w Rosji), czterema Jak-40, trzema samolotami M-28 Bryza, oraz śmigłowcami - siedmioma Mi-8, trzema Sokołami i jednym Bellem-412. Nie wszystkie maszyny nadają się jednak do transportu osób piastujących najważniejsze funkcje w państwie; nie wszystkie także są stale dostępne z powodu okresowych przeglądów i napraw.

O wymianie floty rządowych samolotów mówi się od kilkunastu lat. W 1993 roku Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej (obecnie Siły Powietrzne) sformułowały wymagania dotyczące nowych maszyn. Trzy lata później sprawą wyboru samolotu zajął się międzyresortowy zespół rządu Włodzimierza Cimoszewicza. Kolejne próby podejmowano w 1998 i 2002 roku, jednak gdy do finału doszedł jeden z trzech oferentów - francuska firma Dassault z jednym z modeli samolotu falcon, rząd odstąpił od przetargu.

W grudniu 2006 został rozpisany kolejny przetarg na samolot dla VIP-ów. Chęć udziału w przetargu zgłosiły firmy Bumar, Airbus, Embraer, Bombardier i Gulfstream. Przetarg miał doprowadzić do zakupu nowych samolotów rządowych, w miejsce wysłużonych Jaków-40. Miały to być trzy maszyny zdolne przewozić po co najmniej 15 pasażerów i trzy - po minimum 11 pasażerów na dystansie co najmniej 5 tys. km. Postępowanie zostało odwołane w połowie 2007 roku, gdy stwierdzono błędy w warunkach i kryteriach przetargu. Komentatorzy oceniali, że faworyzowały one samolot embraer legacy 600 - podobny do używanego przez LOT embraera-145, mniejszego niż model E-175.

W 2008 roku kancelaria premiera ponownie opracowała założenia kupna trzech-czterech nowych samolotów średniego zasięgu (mniejszych niż Tu-154). Latem ubiegłego roku pojawiła się koncepcja _ zagospodarowania _ w drodze dzierżawy dwóch samolotów embraer-175 brazylijskiej produkcji zamówionych przez PLL LOT, a wobec kryzysu niepotrzebnych przewoźnikowi.

W czerwcu MON wyczarterowało od PLL LOT dwa embraery kosztem 25 mln zł rocznie. Samolot tego typu może przewieźć około 80 osób na odległość blisko 4 tys. km, przy mniejszym obciążeniu zasięg wzrasta do ponad 4,5 tys. km.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/102/t85350.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/beda;wreszcie;nowe;samoloty;dla;vip-ow,96,0,609120.html) Będą wreszcie nowe samoloty dla VIP-ów Klich: Podejmę decyzję o wypożyczeniu albo wyczarterowaniu maszyn.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/86/t102230.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/macierewicz;decyzje;klicha;mogly;doprowadzic;do;tragedii,243,0,647155.html) Macierewicz: Decyzje Klicha mogły doprowadzić do tragedii Zdaniem posłów PiS gdyby kupiono nowe samoloty, do katastrofy mogłoby nie dojść.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)