Przetarg na kluczowe aktywa niezbędne do produkcji stoczniowej w Stoczni Gdynia wygrała spółka United International Trust. *Według ministra skarbu, spółka zamierza kontynuować produkcję statków.*
Agencja Rozwoju Przemysłu podała, że w ramach 31 ogłoszonych przetargów zostało sprzedanych 25 składników majątkowych - co oznacza, że nie cały majątek znalazł nabywców.
Według komunikaty ARP, luczowe aktywa, istotne dla kontynuacji produkcji stoczniowej sprzedawane w przetargach od nr 1 - 3 i 5 - 8 nabył jeden inwestor pod nazwą Stichting Particulier Fonds Greenrights (min. Grad wskazał jako nabywcę United International Trust - red.)
W ramach przeprowadzonego przetargu, majątek został sprzedany za kwotę około 288 mln zł. W ogłoszeniu o przetargu wyceniono je na nie mniej niż 400 mln zł. Jak podała ARP, pozostałe do sprzedaży aktywa będą zbywane w drodze aukcji zaplanowanej na dzień 21 maja 2009 r.
MinisterAleksander Gradpodkreślił, że inwestor wyraził wolę i gotowość do dalszej produkcji statków. _ To bardzo dobra wiadomość dla Gdyni, dla stoczniowców i dla Polski _- dodał minister.
POSŁUCHAJ ALEKSANDRA GRADA:
Zaznaczył, iż w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy została utrzymana produkcja w stoczniach i dziś są one sprzedawane w ruchu ciągłym.
Co powie Komisja Europejska?
Komisja Europejska ma jeszcze zastrzeżenia do programu przekształceń Stoczni Gdańsk i domaga się uzupełnienia planu - poinformował po rozmowach w Brukseli wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik. Podkreślił jednak, że wątpliwości wzbudzają już tylko kwestie finansowania przyszłych inwestycji
POSŁUCHAJ ZDZISŁAWA GAWLIKA:
Wiceminister Gawlik wyraził nadzieję, że Komisja Europejska pozytywnie oceni plan przekształceń, a tym samym zaakceptuje pomoc publiczną przyznaną stoczni po wejściu Polski do Unii.
Andrzej Sadowski z Centrum imienia Adama Smitha uważa, że jeśli inwestor zdecydował się na zakup tak dużej części majątku to musi być pewien, że budowa statków w stoczni będzie mu się opłacała.
POSŁUCHAJ ANDRZEJA SADOWSKIEGO:
Andrzej Sadowski zaznaczył, że obecna sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego i szukanie w pośpiechu inwestora to efekt zaniedbań wszystkich kolejnych rządów.