Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE zgodziła się na wsparcie budowy rurociągu naftowego Brody-Płock

0
Podziel się:

Zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Komisja Europejska musi otrzymać informacje o wszelkich planach przyznania pomocy publicznej

KE zgodziła się na wsparcie budowy rurociągu naftowego Brody-Płock
(jakesmome/CC/Flickr)

Komisja Europejska dopuściła możliwość dofinansowania budowy rurociągu naftowego Brody-Płock z opcją jego przedłużenia z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - podała spółka Sarmatia, koordynująca projekt budowy magistrali.

Według Sarmatii, Komisja Europejska zakończyła postępowanie w sprawie notyfikacji pomocy publicznej dla projektu _ Budowa rurociągu naftowego Brody - Płock z możliwością jego przedłużenia do Gdańska lub w kierunku zachodnim _ 6 marca 2013 r.

Postępowanie dotyczyło udzielenia pomocy dla wymienionej inwestycji w postaci dofinansowania z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. _ W podjętej decyzji Komisja Europejska uznaje, że środek pomocy służy realizacji celu leżącego we wspólnym interesie w niezbędnym zakresie i w sposób proporcjonalny, więc zgodny z rynkiem wewnętrznym _ - podała Sarmatia.

Zgodnie z Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Komisja Europejska musi otrzymać informacje o wszelkich planach przyznania pomocy publicznej, a państwo członkowskie nie może uruchomić takich środków do chwili, gdy Komisja nie wyda decyzji końcowej.

W przypadku planowanej budowy polskiego odcinka rurociągu naftowego Brody-Płock postępowanie w imieniu Polski prowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według ustawy z 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej prezes UOKiK opiniuje projekty pomocy, a także notyfikuje, czyli zgłasza je Komisji Europejskiej, reprezentując m.in. polski rząd w postępowaniu przed Komisją.

W lutym na wniosek Sarmatii zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy polskiej części rurociągu naftowego Brody-Płock z możliwością przedłużenia magistrali.

Możliwość wystąpienia o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Płock było możliwe po zakończeniu etapu wniesienia projektu tej inwestycji do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w poszczególnych gminach na trasie przebiegu magistrali.

Sarmatia podała w lutym, że trasa rurociągu Brody-Płock _ została umiejscowiona w planach wszystkich 19 gmin _, przez które będzie on przebiegał na terenie Polski.

Międzynarodowe Przedsiębiorstwo Rurociągowe Sarmatia sp. z o.o. powstało w 2004 r. w wyniku umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) _ Przyjaźń _ i Ukrtransnaftę, czyli operatorów rurociągów naftowych w Polsce i na Ukrainie.

Celem spółki jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu kaspijskiej ropy poprzez Odessę, Brody do Płocka i dalej do Gdańska. W 2007 r. podpisano porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy. PERN i Ukrtransnafta oraz State Oil Company of Azerbejdżan (SOCAR) i Georgian Oil and Gas Corporation Ltd mają po 24,75 proc. akcji Sarmatii, a AB Klaipedos Nafta - 1 proc. akcji.

Budowa rurociągu Brody-Płock znalazła na liście projektów, które uzyskały dofinansowanie z programu operacyjnego infrastruktura i środowisko Unii Europejskiej. Koszt całego przedsięwzięcia jest szacowany na około 1,8 mld zł. Wcześniej informowano, że wkład unijny do inwestycji może wynieść 495 mln zł. Trasa planowanego rurociągu po stronie polskiej wynosi około 270 km.

Projekt ma być gotowy do końca 2015 r. tak, by od 2016 r. można było przesyłać do Polski rocznie do 10 mln ton ropy z Azerbejdżanu. Dotąd nie podpisano jednak porozumienia międzynarodowego w sprawie jego realizacji.

Czytaj więcej w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/203/m204747.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/fundusze;ue;zamrozone;bruksela;stawia;warunki,169,0,1243305.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Bruksela zamraża fundusze i stawia warunki W związku z zablokowaniem funduszy UE na drogi, Komisja Europejska oczekuje od Polski audytu projektów drogowych i wzmocnienia systemu kontroli przetargów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/34/m245538.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/budowa;autostrad;w;polsce;ue;zabierze;nam;dotacje,119,0,1197175.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Stracimy dotacje z UE przez Irlandczyków? To skutek działań irlandzkiej firmy SRB, wyrzuconej z budowy trzech odcinków autostrady A 1.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/115/m211827.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/elzbieta;bienkowska;walczy;o;polityke;spojnosci,137,0,1070985.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Bieńkowska: Strzelacie w kolano swoim firmom Minister ma mocne argumenty. Za wcześnie jeszcze na wyrównywanie poprzeczki.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)