Rząd chce, by koszty modernizacji przejętych przez samorządy kolei regionalnych zostały pokryte z opłaty paliwowej.
Gabinet Donalda Tuska przyjął projekt zmian w prawie, które pozwolą, by samorządy województw otrzymały dodatkowe środki na zakup i naprawę taboru kolejowego. Dodatkowe środki będą pochodzić z opłaty paliwowej przekazywanej z Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz Funduszu Kolejowego. W 2009 do samorządów z tego tytułu trafi 200 milionów. Od przyszłego roku dodatkowym źródłem dofinansowania kolejowych przewozów samorządowych mają być zwiększone udziały województw we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych z 14 do 14,75 proc.
Rada Ministrów przyjęła również projekt zmian w prawie, prowadzących do stworzenia spójnego systemu finansowania budowy dróg krajowych. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami środki na takie inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD. Jednocześnie na zobowiązania banku z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych obligacji będą mogły być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia.