Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kolej w Europie. Parlament Europejski o liberalizacji rynku

0
Podziel się:

PE przekonuje, że nowe przepisy wraz z poprawkami europosłów pozwolą na zwiększenie konkurencji i poprawę jakości usług.

Pociąg ICE sieci Deutsche Bahn</br>
Pociąg ICE sieci Deutsche Bahn</br> (Sebastian Terfloth/CC BY-SA 3.0/wikimedia commons)

Parlament Europejski przegłosował swoje stanowisko ws. kontrowersyjnego czwartego pakietu kolejowego, który ma zliberalizować ten rynek w UE. W ocenie komisarza UE i liberałów pakiet został rozwodniony, liberalizacji kolei przeciwstawiają się związkowcy.

Swoje stanowisko w sprawie pakietu muszą określić jeszcze rządy; wówczas rozpoczną się negocjacje krajów UE z PE.

PE przekonuje, że nowe przepisy wraz z poprawkami europosłów pozwolą na zwiększenie konkurencji i poprawę jakości usług kolejowych oraz obsługi pasażerów, jednak komisarz UE ds. transportu Siim Kallas wyraził zawód poprawkami PE, które osłabiają pakiet.

_ - Chociaż Parlament Europejski otwiera drogę do redukcji technicznych przeszkód, dzisiejsze głosowanie plenarne jest kolejnym przejawem wytrzymałości partykularnych interesów narodowych, które okazały się być bardziej przemawiające dla europosłów niż zrównoważony i uzasadniony kompromis osiągnięty w grudniu w komisji PE ds. transportu _ - oświadczył Kallas.

Niemiecki Deutsche Bahn i francuski SNCF przeciwstawiały się operacyjnemu i finansowemu oddzieleniu zarządzania infrastrukturą kolejową od przewozów. Liberalizacji kolei ostro sprzeciwiają się też związkowcy; we wtorek w Strasburgu przed PE protestowało blisko 3 tysiące pracowników kolei.

Teraz mowa jest o zapewnieniu transparentności finansowych przepływów między zarządzaniem infrastrukturą a operacjami sieciowymi.

PE poinformował, że zgodnie z popartymi przez niego zapisami organy krajowe, które obecnie powierzają kontrakty kolejowe jednemu operatorowi, musiałyby przeprowadzić przetarg lub podać przyczynę zrezygnowania z niego._ Organy krajowe mogłyby zawierać umowy na świadczenie usług publicznych bezpośrednio z wybranym operatorem kolejowym, jednak przepisy ustaliłyby maksymalny okres trwania takiej umowy oraz wymagałyby uzasadnienia bezpośredniego przyznania kontraktu zgodnie z kryterium najwyższej skuteczności, w którym zawierałaby się punktualność, efektywność kosztowa, częstotliwość świadczonych usług oraz satysfakcja klientów _ - podaje PE.

Tę furtkę do bezpośredniego przyznawania kontraktów skrytykowali liberałowie w PE, ich zdaniem prowadzi to do wyższych cen dla klientów.

Europosłowie w przegłosowanym w środę stanowisku zastrzegli też, że operatorzy świadczący usługi publiczne, wybrani przez organy krajowe, _ powinni zagwarantować swoim pracownikom warunki pracy odpowiadające narodowym, regionalnym bądź lokalnym standardom oraz odpowiednie warunki przeniesienia związane ze zmianą operatora _. Zgodnie ze stanowiskiem PE musieliby oni także honorować umowy zbiorowe oraz zapewnić godne warunki zatrudnienia i pracy - dodano w tekście.

Zdaniem frakcji socjaldemokratów w PE przyjęte w środę stanowisko w sprawie pakietu kolejowego pozwala chronić prawa pracowników kolei, a zarazem zapewnia interoperacyjność sieci i zwiększenie bezpieczeństwa na kolei. _ - Dzięki zasadzie interoperacyjności powstanie prawdziwie europejska sieć kolejowa _ - oświadczył belgijski socjaldemokrata Said El Khadraoui.

Dodał, że interoperacyjne systemy sprzedaży biletów i udzielania informacji, które miałyby powstać do grudnia 2019 r., ułatwią pasażerom planowanie podróży i dokonywanie rezerwacji niezależnie od tego, jakiego przewoźnika kolejowego wybiorą. Poseł S&D podkreślił też, że PE opowiedział się za ochroną praw pracowników kolei, bo warunkiem otrzymania licencji dla przewoźników kolejowych w kraju UE będzie respektowanie obowiązujących układów zbiorowych.

Z kolei liberałowie w PE ubolewają, że w trakcie środowego głosowania osłabiono wiele propozycji Komisji Europejskiej, szczególnie dotyczących europejskiego jednolitego rynku kolejowego i liberalizacji krajowych usług przewozów pasażerskich. _ - Musimy skończyć z niewydajnymi państwowymi monopolami. Doświadczenie pokazuje, że otwarty rynek kolejowy oferuje pasażerom dostęp do lepszych i bardziej wydajnych usług, jeśli chodzi o punktualność pociągów, ale też przyczynia się do rozwoju sektora _ - ocenił hiszpański europoseł liberałów Ramon Tremosa i Balcells.

PE przekonuje też, że dzięki nowym przepisom nowi lub mniejsi operatorzy otrzymaliby łatwiejszy dostęp do infrastruktury, uproszczone byłyby też skomplikowane procedury autoryzacji wiążące się wprowadzaniem do ruchu pojazdów kolejowych. Posłowie poparli też zmiany w przepisach pozwalające na zharmonizowanie zasad certyfikacji dotyczących bezpieczeństwa dla operatorów kolejowych.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)