Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kolejarze szacują straty po powodzi

0
Podziel się:

Przez powódź zamknięto 148 km torów. Straty to nawet 300 mln złotych.

Kolejarze szacują straty po powodzi
(faxepl/CC/Flickr)

Nawet 300 mln zł mogą sięgnąć straty spowodowane przez powódź w infrastrukturze kolejowej - poinformował rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki. Łącznie na skutek powodzi dla ruchu pociągów zamknięto 148 km torów.

Powódź podmyła nasypy, powyginała tory, część odcinków torów i kolejowych urządzeń pokrył naniesiony przez wodę szlam. Najgorsza sytuacja panuje w okolicach Sandomierza i na przyległych odcinkach torów. Tylko częściowo przejezdny jest odcinek Tarnów - Muszyna.

Łańcucki powiedział PAP, że na razie straty jakie poniósł zarządca infrastruktury przekroczyły 260 mln zł, ale liczenie wciąż trwa. _ - Przy stacji Sandomierz woda jeszcze do końca nie zeszła, więc nie można w pełni określić poziomu zniszczeń _ - wyjaśnił.

Dodał, że straty będą się ujawniać jeszcze przez jakiś czas po ustąpieniu wód. _ - Część nasypów jest tak nasiąknięta, że przy podniesieniu wód gruntowych mogą się rozpływać _ - powiedział Łańcucki. Kolejarze chcą przywrócić ruch kolejowy na wszystkich zniszczonych przez powódź odcinkach torów do lipca; część tras ma być przejezdna jeszcze w czerwcu.

Strat nie podliczyli jeszcze przewoźnicy pasażerscy. _ - Jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych sumach _ - powiedział PAP rzecznik PKP Intercity Paweł Ney. Wyjaśnił, że po tym jak woda podmyła albo zerwała tory, pociągi musiały jeździć objazdami, wiele było opóźnionych, część trzeba było odwołać. Niektóre pociągi nie wrócą na swoje zwykłe trasy, aż tory nie zostaną naprawione. Dotyczy to m.in. pociągów kursujących przez zniszczony przez Poprad most w Nowym Sączu. Wybudowanie nowego mostu to koszt kilkudziesięciu milionów złotych. Szacowanie strat trwa też w spółce Przewozy Regionalne.

Na kilkadziesiąt tysięcy złotych swoje straty ocenia zarządzająca m.in. dworcami firma PKP S.A. Jak wyjaśnił PAP rzecznik przedsiębiorstwa Michał Wrzosek, powódź zalała dworzec w Sandomierzu. Usunięcie skutków zalania będzie kosztować właśnie kilkadziesiąt tys. zł. Rzecznik wyjaśnił, że inne dworce uniknęły poważniejszych uszkodzeń. _ - Kiedy fala powodziowa przechodziła przez Warszawę, podniósł się też poziom wód gruntowych. Spowodowało to, że na dworcu centralnym zrobiło się w podłodze na poziomie -1 wybrzuszenie. Ale nie jest to duże uszkodzenie _ - dodał.

Raporty Money.pl
3,7 mld zł dotacji do kolei, a długi wciąż rosną Spółka PKP Intercity dogadała się z zarządzającymi torami PKP PLK. Spłaci 125 mln zł długu i zlikwiduje lub skróci trasy 44 pociągów. Ale eksperci nie mają wątpliwości: sytuacja szybko się nie poprawi.
*Blokując tory PKP PLK strzelają sobie w stopę * PKP Polskie Linie Kolejowe, które pobierają opłaty za dostęp do torów, zablokowały prawie 50 połączeń międzywojewódzkich. Czy pod pretekstem odzyskania długów spółka niszczy konkurencję?
*Spór na kolei kosztował już 4 miliony złotych *Pociągi InterREGIO zniknęły, aby dziś wrócić na tory, ale być może tylko na cztery dni. Nie wiadomo, co będzie z połączeniami obsługiwanymi przez spółkę Intercity. W czerwcu może zniknąć nawet kilkadziesiąt pociągów TLK.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)