Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Leszek Miller wzywa do blokady dróg na Euro?

Leszek Miller wzywa do blokady dróg na Euro?

Fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz

Tak lider SLD zareagował na wieść o problemach podwykonawców autostrady A2 ze Strykowa do Warszawy z uzyskaniem zapłaty za wykonaną robociznę. Robotnicy protestowali dziś w Wiskitkach po Żyrardowem. Domagają się zapłaty od firmy DSS zaległych wynagrodzeń za wykonane usługi.

Zdaniem protestujących, spółka Dolnośląskie Surowce Skalne nie zapłaciła za dostawy piasku, usługi transportowe oraz wynajem sprzętu budowlanego. Nasze wielokrotne interwencje w sprawie zapłaty za wykonane przez nasze firmy prace przy budowie autostrady A2 nie odniosły do tej pory żadnego skutku - napisali przedsiębiorcy w komunikacie prasowym.

Interweniowali już wielokrotnie w firmie DSS, w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, u ministra transportu Sławomira Nowaka, wspomagała nas grupa posłów. - Wszystko okazało się bezskuteczne - piszą.

Zamieszanie jest także na budowie autostrady A4 w okolicach Dębicy. Tam z placu budowy zeszło kilkuset robotników. W obu przypadkach nie wiadomo, kiedy pieniądze się pojawią.

W obronie protestujących wystąpili przedstawiciele PiS i SLD. Lider Sojuszu Leszek Miller wystosował w tej sprawie pismo do ministra transportu. PiS przygotowuje wniosek o informację rządu.

Powtórka z rozrywki?

Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że podobnie było przy poprzednim wykonawcy tego odcinka, chińskiej firmie Covec, która też nie zapłaciła podwykonawcom. Wyjaśniają, że podstawową przyczyną tej sytuacji są niewłaściwie stosowane procedury zamówień publicznych oraz obowiązujące zasady rozliczeń między inwestorem, głównym wykonawcą a firmami podwykonawczymi.

Podwykonawcy chcą wiedzieć, jaka jest odpowiedzialność pozostałych członków konsorcjum za długi DSS. - Chcemy również wiedzieć, czy - po ogłoszeniu upadłości DSS - kontrakt na budowę odcinka C autostrady A2 został unieważniony, gdyż tak jest z reguły przy tego rodzaju umowach kontraktowych - napisano.

Przedsiębiorcy oczekują szybkiego uregulowania swoich należności. - Nasz obecny protest ogranicza się tylko do czasowego zablokowania niektórych dróg. Zmuszeni jednak jesteśmy do oświadczenia, że jeśli nasze postulaty nie zostaną spełnione i nie otrzymamy należnego nam wynagrodzenia, zmuszeni będziemy do radykalnego zwiększenia skali protestu - piszą.

GDDKiA: My płacimy

Co na to spółka DSS i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? - Wierzyciele spółki powinni się zgłaszać do syndyka - wyjaśniła Izabela Łotoszyńska, która odpowiada za kontakty DSS z mediami. Do syndyka odsyła również rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken. - Z naszej strony regulujemy na bieżąco wszystkie zobowiązania wobec wykonawców kontraktu - wyjaśniła rzeczniczka.

Dodała, że zgodnie z zasadą solidarnej współodpowiedzialności wykonawcy i inwestora, GDDKiA płaci również zatwierdzonym podwykonawcom budowy. Jak przypomniała rzeczniczka, wykonawca inwestycji ma obowiązek przedstawić inwestorowi - czyli w tym przypadku GDDKiA - listę swoich podwykonawców do zatwierdzenia. W przypadku, gdy wykonawca nie wywiązuje się z płatności, to taki podwykonawca może domagać się zapłaty od inwestora. Niezatwierdzony podwykonawca nie ma takiej możliwości.

- Dostrzegamy ten problem i stoimy na stanowisku, że za każdą wykonaną pracę czy usługę należy się zapłata - zapewniła Urszula Nelken. - Szukamy sposobu weryfikacji wartości prac wykonanych przez niezatwierdzonych podwykonawców oraz dostawców towarów i usług przy budowie autostrady A2 - poinformowała rzeczniczka.

Dodała, że z punktu widzenia realizacji kontraktu upadłość DSS nie ma znaczenia, ponieważ głównym wykonawcą odcinka C autostrady A2 Stryków-Konotopa jest spółka Bogl a Krysl, która gwarantuje, że dotrzyma terminu zakończenia inwestycji.

NA DRUGIEJ STRONIE CZYTAJ, JAK NA TĄ SYTUACJĘ ZAREAGOWALI POLITYCY

Poprzednia strona
  • 1
  • 2
upadłość, inwestor, autostrada, budowa, gddkia, a2, dss
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
3gz3kutoR
89.230.70.* 2012-04-20 09:10
CZEPIŁO SIĘ GÓWNO OKRĘTU I MÓWI PŁYNIEMY!
pian
79.185.146.* 2012-04-20 06:34
gdyby Tusk , Kaczyński, Pawlak mieli więcej oleju w głowie to autostrady w Polsce już by wybudowano. Wystarczyło zagłosować za winietami MARKA POLA .
LEJBRUEJ
83.28.29.* 2012-04-19 23:53
SAME SZFINDLE ROBIĄ W POLSCE, KTOŚ NA TO WSZYSTKO POZWALA.
UKŁADY DOBRZE SOBIE ROBIĄ I BĘDZIE TAK DALEJ.
Zobacz więcej komentarzy (10)