Tak lider SLD zareagował na wieść o problemach * *podwykonawców autostrady A2 ze Strykowa do Warszawy * *z uzyskaniem zapłaty za wykonaną robociznę. Robotnicy protestowali dziś w Wiskitkach po Żyrardowem. Domagają się zapłaty od firmy DSS zaległych wynagrodzeń za wykonane usługi.
Zdaniem protestujących, spółka Dolnośląskie Surowce Skalne nie zapłaciła za dostawy piasku, usługi transportowe oraz wynajem sprzętu budowlanego._ Nasze wielokrotne interwencje w sprawie zapłaty za wykonane przez nasze firmy prace przy budowie autostrady A2 nie odniosły do tej pory żadnego skutku _- napisali przedsiębiorcy w komunikacie prasowym.
Interweniowali już wielokrotnie w firmie DSS, w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, u ministra transportu Sławomira Nowaka, wspomagała nas grupa posłów. -_ Wszystko okazało się bezskuteczne _- piszą.
Zamieszanie jest także na budowie autostrady A4 w okolicach Dębicy. Tam z placu budowy zeszło kilkuset robotników. W obu przypadkach nie wiadomo, kiedy pieniądze się pojawią.
W obronie protestujących wystąpili przedstawiciele PiS i SLD. Lider Sojuszu Leszek Miller wystosował w tej sprawie pismo do ministra transportu. PiS przygotowuje wniosek o informację rządu.
Powtórka z rozrywki?
Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że podobnie było przy poprzednim wykonawcy tego odcinka, chińskiej firmie Covec, która też nie zapłaciła podwykonawcom. Wyjaśniają, że podstawową przyczyną tej sytuacji są niewłaściwie stosowane procedury zamówień publicznych oraz obowiązujące zasady rozliczeń między inwestorem, głównym wykonawcą a firmami podwykonawczymi.
Podwykonawcy chcą wiedzieć, jaka jest odpowiedzialność pozostałych członków konsorcjum za długi DSS. - _ Chcemy również wiedzieć, czy - po ogłoszeniu upadłości DSS - kontrakt na budowę odcinka C autostrady A2 został unieważniony, gdyż tak jest z reguły przy tego rodzaju umowach kontraktowych _ - napisano.
Przedsiębiorcy oczekują szybkiego uregulowania swoich należności. - _ Nasz obecny protest ogranicza się tylko do czasowego zablokowania niektórych dróg. Zmuszeni jednak jesteśmy do oświadczenia, że jeśli nasze postulaty nie zostaną spełnione i nie otrzymamy należnego nam wynagrodzenia, zmuszeni będziemy do radykalnego zwiększenia skali protestu _ - piszą.
GDDKiA: My płacimy
Co na to spółka DSS i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? - _ Wierzyciele spółki powinni się zgłaszać do syndyka _ - wyjaśniła Izabela Łotoszyńska, która odpowiada za kontakty DSS z mediami. Do syndyka odsyła również rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken. - _ Z naszej strony regulujemy na bieżąco wszystkie zobowiązania wobec wykonawców kontraktu _ - wyjaśniła rzeczniczka.
Dodała, że zgodnie z zasadą solidarnej współodpowiedzialności wykonawcy i inwestora, GDDKiA płaci również zatwierdzonym podwykonawcom budowy. Jak przypomniała rzeczniczka, wykonawca inwestycji ma obowiązek przedstawić inwestorowi - czyli w tym przypadku GDDKiA - listę swoich podwykonawców do zatwierdzenia. W przypadku, gdy wykonawca nie wywiązuje się z płatności, to taki podwykonawca może domagać się zapłaty od inwestora. Niezatwierdzony podwykonawca nie ma takiej możliwości.
_ - Dostrzegamy ten problem i stoimy na stanowisku, że za każdą wykonaną pracę czy usługę należy się zapłata _ - zapewniła Urszula Nelken. _ - Szukamy sposobu weryfikacji wartości prac wykonanych przez niezatwierdzonych podwykonawców oraz dostawców towarów i usług przy budowie autostrady A2 _ - poinformowała rzeczniczka.
Dodała, że z punktu widzenia realizacji kontraktu upadłość DSS nie ma znaczenia, ponieważ głównym wykonawcą odcinka C autostrady A2 Stryków-Konotopa jest spółka Bogl a Krysl, która gwarantuje, że dotrzyma terminu zakończenia inwestycji.
Zdaniem lidera SLD Leszka Millera, który w czwartek zjawił się na budowie odcinka C, normalne państwo nie może funkcjonować w ten sposób, iż żąda się wykonania pracy od kogoś, a potem za wykonaną usługę się nie płaci. - _ To jest ostatni znak ostrzegawczy dla ministra Nowaka, bo ci zdesperowani ludzie są gotowi do dalszych aktów protestacyjnych, łącznie z blokadą dróg na Euro 2012 _ - mówił.
Miller uważa, że ten problem można rozwiązać poprzez uregulowanie zaległych wypłat budowlańcom i wprowadzenie zmian do kodeksu cywilnego, które bardziej chroniłyby wykonawców nieotrzymujących wynagrodzenia. _ - My zgłaszamy pewne propozycje w Sejmie, które chcielibyśmy, aby zostały uchwalone w tej sprawie _ - podkreślił.
_ - Wyrażając poważne zaniepokojenie w związku z zaistniałą sytuacją, zwracam się do pana ministra o osobiste zainteresowanie powyższym problemem. Proszę o niezwłoczne podjęcie działań ukierunkowanych na jego rozwiązanie _ - napisał w piśmie do ministra Nowaka Miller.
Zaznaczył, że ten problem dotyczy nie tylko odcinka C autostrady A2, lecz także innych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w ramach przygotowań naszego kraju do Mistrzostw Europy w piłce nożnej.
W proteście udział wzięli także politycy PiS - wicemarszałek Sejmu Marek Kuchciński oraz Andrzej Adamczyk. - _ Zostaliśmy poproszeni o wsparcie w tym dzisiejszym proteście. Zastaliśmy przede wszystkim zdesperowanych ludzi _ - powiedział Adamczyk. Według posła protestujący zapowiadają blokadę drogi krajowej nr 50 do skutku, _ bo im nic już nie zostaje, oni muszą wreszcie otrzymać zapłatę za wykonane prace _.
_ - Na skutek zaniedbania przy zlecaniu (budowy) tego konkretnego odcinka autostrady firmie DSS, zaniedbania w weryfikacji kondycji finansowej przedsiębiorstwa dopuszczono do wykonawstwa firmę, która upadła. Firma ta wykorzystała podwykonawców, kilkadziesiąt, jak nie kilkaset podwykonawców dostarczyło sprzęt, materiał, robociznę, nie dostali za to ani grosza i teraz oni bankrutują _ - powiedział Adamczyk.
Poinformował, że PiS już przygotowuje wniosek o informację rządu ws. zaistniałej sytuacji. _ - Wezwiemy rząd do informacji na ten temat, do kolejnych działań, nie zostawimy sprawy samej sobie. Za wykonaną pracę muszą zostać uregulowane należności _ - powiedział. Wyraził też nadzieję, że o sprawie będzie mowa już na najbliższym posiedzeniu Sejmu.
Z kolei szef klubu Solidarnej Polski Arkadiusz Mularczyk zapowiedział, że wystąpi do prezesa NIK Jacka Jezierskiego o to, by skontrolował proces decyzyjny i przestrzeganie procedur w kwestii płatności podwykonawcom, którzy pracują na autostradzie A2. _ - To jest skandaliczna sytuacja, gdzie przy budowie autostrad wielu podwykonawców nie otrzymuje zapłaty mimo wykonanych usług i dostarczenia towaru _ - zaznaczył.
Podkreślił, że SP solidaryzuje się z polskimi firmami, które budują odcinki dróg krajowych i autostrad, a które nie otrzymują za to zapłaty. _ Będziemy ich wspierać, żeby otrzymali wynagrodzenia, które im się słusznie należą _ - dodał.
Odcinek C ma być gotowy w październiku 2012. Nie wiadomo natomiast, czy wykonawcy uda się do końca maja br. wykonać wystarczająco dużo prac, by odcinek był przejezdny na Euro 2012.
We wtorek Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość likwidacyjną spółki Dolnośląskie Surowce Skalne. Wcześniej DSS złożył do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Jak podała wówczas spółka, bezpośrednie przyczyny powstania stanu niewypłacalności wynikają z zaangażowania grupy DSS w realizację projektów drogowych, w szczególności budowy A2.
Postanowienie sądu nie jest prawomocne. Zarząd spółki i jej wierzyciele zapowiadają, że będą się odwoływać.
Czytaj więcej o kłopotach z budową A2 | |
---|---|
Chcą upadłości. Bo przejechali się na A2 Dolnośląskie Surowce Skalne złożyły do Sądu Rejonowego w Warszawie wniosek o ogłoszenie upadłości. | |
Zaskakująca zmiana wykonawców na A2 Dolnośląskie Surowce Skalne oddały całość robót na jednym z odcinków autostrady. | |
Ledwo wybudują autostradę, zaraz się rozsypie Ekstremalne tempo budowy autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy może wpłynąć negatywnie na jakość tej drogi. |