Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Liberalizacja handlu autami od października 2003 roku

0
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proponuje, aby rozporządzenie, które ma zliberalizować rynek sprzedaży nowych aut, weszło w życie od 1 października 2003 roku

- poinformowała PAP p.o rzecznika Urzędu Elżbieta Anders.

'Czwartego listopada odbyło się spotkanie z przedstawicielami sektora motoryzacyjnego, w efekcie którego data wejścia rozporządzenia w życie została przesunięta na 1 października 2003 roku' - powiedziała w czwartek PAP Anders.

W pierwszej wersji projektu rozporządzenia zapisano, że wejdzie ono w życie po 14 dniach od ogłoszenia (standardowa data w projektach rozporządzeń), co wzbudziło protesty środowiska motoryzacyjnego, głównie przedstawicieli producentów, którzy argumentowali, że jest to termin, który nie pozwoli im na renegocjację umów z dealerami samochodowymi.

Anders powiedziała, że nowa data wejścia w życie rozporządzenia związana jest z sugestiami przedstawicieli producentów samochodów, że tyle czasu potrzeba na dostosowanie do projektowanych przepisów i renegocjację umów z dealerami.

Teraz dokument trafi na konferencję uzgodnieniową, czyli spotkanie przedstawicieli resortów, którzy uzgodnią ostateczną wersję projektu. Następnie zajmie się nim Komitet Rady Ministrów.

Projekt rozporządzenia przygotowanego przez UOKiK ma zbliżyć polskie przepisy do prawa Unii Europejskiej i znacznie zliberalizować je w zakresie sprzedaży m.in. nowych aut, części zamiennych i działalności warsztatów samochodowych.

Jednym z najważniejszych zapisów w projekcie rozporządzenia, który dotyczy porozumień między producentem a dealerem samochodowym, jest wprowadzenie zakazu narzucania dystrybutorowi przez producenta obowiązku sprzedaży wyłącznie samochodów tej jednej marki. Oznacza to, że pod swoim szyldem dealer będzie mógł oferować auta różnych marek.

Planowane przepisy nie ograniczą jednak producentom możliwości prowadzenia przez nich samych sprzedaży tylko jednej marki, podobnie jak dealerom, jeśli wyrażą taką wolę.

Projekt rozporządzenia nie dopuszcza również narzucania dealerowi lub warsztatowi minimalnej albo ustalonej sztywnej ceny sprzedaży towaru. Niemożliwe będzie też ograniczanie obszaru lub kręgu klientów, którym dystrybutor lub warsztat mogą sprzedawać towary.

Zgodnie z projektem niektóre przepisy rozporządzenia będą obowiązywać od 1 października 2005 roku.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)