oraz rozporządzenie, które ogranicza liczbę urzędów celnych, przez które można odprawiać sprowadzane do Polski używane auta.
Poinformowało o tym we wtorek Ministerstwo Finansów, na razie na swoich stronach internetowych. Oba rozporządzenia wejdą w życie po upływie siedmiu dni od daty ogłoszenia, czyli opublikowania w dzienniku ustaw.
Pierwsze rozporządzenie reguluje przepisy o tym, że samochody importowane będą podlegały ostrzejszym badaniom diagnostycznym przed rejestracją.
Do zgłoszenia celnego używanych aut trzeba będzie dołączyć zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
Drugie rozporządzenie ogranicza do 38 liczbę urzędów celnych, przez które prywatne osoby będą mogły sprowadzać do Polski używane auta.
Rozporządzenia mają ograniczyć import używanych aut.
8 marca minister ochrony środowiska podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji odpadów, które ma ograniczyć możliwość sprowadzania niesprawnych osobowych aut używanych.
Zgodnie z nowelizacją za odpad uznawane będą pojazdy wycofane z eksploatacji i niezarejestrowane lub niezdolne do ruchu, a nie - jak obecnie - pojazdy wycofane z eksploatacji.
W 2000 roku w Polsce sprzedano 478.752 samochody osobowe, czyli o 25,22 proc. mniej niż w 1999 roku, kiedy sprzedano 640.186 aut. Dalszy spadek zanotowano także w styczniu 2001 roku, kiedy sprzedano o 18,94 proc. mniej nowych aut osobowych (31.739) niż w styczniu 2000 roku (39.156).
Według wiceministra gospodarki Edwarda Nowaka w styczniu 2001 roku do Polski sprowadzono 30.000 osobowych aut używanych. W 2000 roku było to łącznie około 210.000, a w 1999 roku około 90.000 samochodów.