Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MF przeciwne obniżce akcyzy na paliwa

0
Podziel się:

Niska inflacja oraz umacniający się złoty są argumentami przeciwko obniżce akcyzy na paliwa - uważa wiceminister finansów Jarosław Neneman.

MF przeciwne obniżce akcyzy na paliwa

Niska inflacja oraz umacniający się złoty są argumentami przeciwko obniżce akcyzy na paliwa - uważa wiceminister finansów Jarosław Neneman.

_ Przez szalejące ceny ropy na światowych rynkach tankowanie stało się dla kierowców koszmarem. Z tygodnia na tydzień płacą więcej. _

"Niska i spadająca inflacja, silny złoty i umacniający się złoty sprawiają, że od strony makroekonomicznej wzrost cen nie jest taki, jaki mógłby być, gdyby dolar był mocniejszy i nie ma groźby inflacji" - powiedział Neneman w wywiadzie dla radia PIN.

"Jest problem i są takie opinie, że być może nie jest to koniec wzrostów cen ropy. Jest problem, bo trzeba zastanowić się w dłuższej perspektywie, jak ma wyglądać system akcyzowy od różnych nośników energii w sytuacji, gdy mamy bardzo drogie paliwa" - dodał.

Jego zdaniem obniżka akcyzy na paliwa stanowiłaby duży problem dla budżetu, gdyż prawie połowa dochodów z akcyzy stanowi podatek od paliw, a to jest ponad 10 proc. dochodów państwa.

Ceny ropy naftowej na światowych giełdach osiągają rekordowo wysokie poziomy i obecnie przekraczają 60 dolarów za baryłkę. W czwartek na nowojorskiej giełdzie surowcowej padł kolejny rekord wszech czasów - cena baryłki ropy osiągnęła po raz pierwszy w dziejach poziom 66 dolarów.

W piątkowym komunikacie resort finansów napisał, że "sytuacja na rynkach światowych paliw silnikowych, znaczący wpływ akcyzy od tego typu paliw na dochody budżetu państwa, silna pozycja złotego, jak również niska, spadająca inflacja to powody, które sprawiają, że aktualnie nie przewiduje się zmiany stawek podatku akcyzowego na paliwa silnikowe".

"Należy zauważyć, iż ceny paliw są ustalane przez producentów na zasadzie mechanizmów rynkowych, a zatem Ministerstwo Finansów nie ma bezpośredniego wpływu na ustalanie ich poziomu. Obniżenie akcyzy na paliwa silnikowe, nie jest więc jednoznaczne z obniżeniem cen detalicznych paliw, bowiem w praktyce obniżka akcyzy może być przechwycona przez producentów, hurtowników i detalistów na rynku paliw silnikowych" - napisało MF.

W opinii resortu akcyza na paliwa silnikowe kształtuje się na poziome niższym niż w krajach unijnych Europy Zachodniej, natomiast jest wyższa niż w krajach unijnych Europy Wschodniej.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)