Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

"Mieszkanie dla Młodych" zamiast "Rodziny na swoim"?

0
Podziel się:

Docelowo ma on kosztować miliard złotych rocznie. Skorzystają z niego tysiące rodzin.

"Mieszkanie dla Młodych" zamiast "Rodziny na swoim"?
(Reporter)

Projekt programu - skierowanego do rodzin i singli do 35 roku życia - niebawem trafi do Sejmu. Każda taka rodzina może liczyć na 10-procentową dopłatę do kredytu mieszkaniowego - zapowiedział minister transportu i budownictwa Sławomir Nowak.

Program MDM - podobnie jak _ Rodzina na swoim - dedykowany będzie dla mieszkań do 75 metrów kwadratowych. - Zasada będzie taka: każda rodzina będzie otrzymywała 10 procent jednorazowej dopłaty do kredytu liczonego według wskaźnika 1.0 wartości metra odtworzeniowego w każdym województwie - wyjaśnił Nowak . _

_ - Jeśli ta rodzina ma dziecko bądź dzieci, dostanie dodatkowo 5 proc. wartości kredytu. Jeżeli w ciągu 5 lat w tym mieszkaniu urodzi się trzecie, bądź kolejne dziecko - o ile ta rodzina już miała troje dzieci - otrzyma dodatkowe 5 procent do wartości kredytu _- dodał.

Jak podkreślił, w programie MDM znajduje się _ komponent prorodzinny _ i tym różni się on od wygaszanego programu _ Rodzina na swoim _. Jak dodał, chciałby, aby MDM wszedł w życie od połowy 2013 r., najpóźniej od początku 2014.

Program będzie kosztował początkowo 600 - 700 mln zł rocznie, docelowo 1 mld złotych. Jego zdaniem z programu może skorzystać 36 tysięcy rodzin rocznie. Program - jak powiedział Nowak - ma być sfinansowany z likwidacji zwrotu podatku VAT za remonty.

Kolejne deklaracje ministra Nowaka to około 31 mld złotych, które mają trafić w latach 2013-2015 na kolej oraz 43 mld zł na budowę dróg.

Nowak przedstawiał plany resortu na lata 2013-15. Wystąpienie ministra jest związane z piątkowym tzw. drugim expose premiera Donalda Tuska. Szef resortu transportu omówił szczegóły przedstawionych przez premiera zapowiedzi.

Minister przypomniał, że w latach 2013-2015 na modernizację kolei ma trafić ok. 31 mld zł: z tego 26,5 mld zł na modernizację i remonty linii kolejowych, 3,5 mld zł na zakup i naprawę taboru, a 1 mld zł na remonty dworców kolejowych.

Nowak wskazał, że o ile w latach 2008-2011 rocznie modernizowanych było ok. 600 km linii kolejowych, w 2012 r. liczba ta wzrosła do ok. 1000 km, to w latach 2013-2015 zmodernizowanych ma być ok. 4 tys. km linii, po ok. 1330 km rocznie.

_ - Kończymy modernizację kluczowego połączenia północ-południe, linii E-65, żeby w 2014 r. nowymi pociągami Pendolino móc pojechać z prędkością 160 do 220 km z Gdańska do Krakowa i do Katowic _ - powiedział Nowak.

Pytany, jak spółka PKP PLK ma sobie poradzić z realizacją inwestycji na taką skalę - szczególnie biorąc pod uwagę, że obecnie większość jej inwestycji jest opóźnionych, a PKP PLK nie radzi sobie z wykorzystaniem pieniędzy unijnych - Nowak przyznał, że nie jest zadowolony z dotychczasowej aktywności Polskich Linii Kolejowych i dlatego doszło do zmian kadrowych w PLK. Chodzi o zmianę zarządu spółki wiosną br. W kwietniu doszło też do zmian w zarządzie spółki-matki Grupy PKP. _ Wierzę, że ten management, który jest w PKP PLK wsparty merytorycznie przez nowy zarząd PKP sprawi, i już sprawia, że pozom wydatkowania jest wyraźnie lepszy _ - oświadczył Nowak.

Pytany, czy resort planuje likwidację 4 tys. km linii kolejowych, powiedział: _ nie potwierdzam ilości linii do likwidacji, przy czym nie wykluczam wyłączeń _. _ Dzisiaj ta sieć jest bardzo rozbudowana, w wielu miejscach kompletnie nierentowna. Utrzymywanie dyżurnych ruchu i całej obsługi w sytuacji, gdy można poprowadzić ruch inną drogą, tylko po to, żeby raz na dwie doby przejechał pociąg jest nierentowne i nieracjonalne _ - wskazał.

Odnosząc się do planów budowy dróg Nowak zapowiedział, że do końca 2015 r. oddanych zostanie 474 km autostrad i 335 km dróg krajowych. Poinformował, że na 2014 rok planowane są przetargi m.in. na drogę S7 między Krakowem a Warszawą. _ W kolejnych latach połączenie z Wrocławiem, między Rzeszowem a Lublinem, między Warszawą a Białymstokiem i wiele innych połączeń _ - dodał. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na dokończenie obwodnicy Poznania. Nowak poinformował także, że jeszcze w 2012 roku zostanie oddane połączenie między Krakowem a Tarnowem, a do 2014 roku cała autostrada A4.

Przetarg na odcinek A1 między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 roku. Nowak powiedział, że wciąż szuka pozabudżetowego finansowania tej inwestycji. Wskazał, że dokończenie A1 może być finansowane w ramach mechanizmu _ Inwestycje Polskie _, którego powstanie zapowiadał premier.

_ - W 2012 roku w ramach krajowego funduszu drogowego wydamy ok. 18-19 mld zł na inwestycje. W 2013 roku będzie to do 15 mld, w 2014 - 8 mld zł, w 2015 r. będzie to ok. 2 mld zł _ - poinformował minister.

Czytaj więcej w Money.pl
Banki ignorują singli. Tam nie dostaną dopłat Cztery banki nie udzielą singlowi kredytu z dopłatą w programie _ Rodzina na swoim _.
Trudniej o dopłatę do kredytu. Wszystko przez... Maleje dostępność mieszkań kwalifikujących się do kupna z dopłatą.
Kredyty hipoteczne będą bardziej dostępne? Marże kredytów rosną, spada natomiast zdolność kredytowa Polaków.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)