Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mniej oszukują nas na paliwie

0
Podziel się:

Systematycznie poprawia się jakość paliwa na polskich stacjach benzynowych – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową. Od 5 maja do 30 czerwca zbadano ponad tysiąc próbek paliwa, przy czym 16,66 proc. z nich nie spełniało wymagań wynikających z przepisów.

Mniej oszukują nas na paliwie

- To o 6 proc. mniej, niż przy badaniu przeprowadzonym zimą 2003 r. – poinformowała Elżbieta Anders, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Obowiązująca od 18 marca br. ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych wprowadziła zasady nadzoru nad rynkiem obrotu paliwami.
Nowe regulacje zobowiązują prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do prowadzenia m.in. wykazu stacji paliw, laboratoriów akredytowanych do badania jakości paliw oraz przedstawiania regularnych sprawozdań w tym zakresie Komisji Europejskiej.
W toku pierwszego badania przeprowadzonego na podstawie nowych przepisów, do
30 czerwca 2004 r. z 471 stacji oraz 27 hurtowni pobrano 1086 próbek paliwa. Ponad jedna szósta próbek ze stacji i ponad jedna trzecia z hurtowni z nich nie spełniała norm jakościowych. Oznacza to poprawę o 6,14 proc. w porównaniu z ostatnimi wynikami dotyczącymi stacji paliw przedstawionymi w grudniu 2003 roku i niemal o połowę w odniesieniu do raportu ogłoszonego w lipcu ub.r.

Okres kontroli 10.06.2003 - 10.07.2003 1.11.2003 - 30.11.2003 5.05.2004 - 30.06.2004
Liczba próbek paliwa niewłaściwej jakości 30,7 proc. 22,8 proc. 16,66 proc.

Kontrolę prowadzi Inspekcja Handlowa, która wybrała do sprawdzenia między innymi te stacje i hurtownie, na które skarżyli się konsumenci, część wylosowano. Badania udowodniły, że klienci stacji benzynowych stanowią jedno z najlepszych źródeł informacji o sprzedaży paliwa niewłaściwej jakości. Spośród skontrolowanych na ich wniosek punktów sprzedaży, aż 37,04 proc. oferowało w dniu kontroli paliwo złej jakości.
Ponadto badania wykazały, że sprzedawcy paliwa nie uwierzyli w zapewnienia, że kontrole będą powtarzane. Inspekcja Handlowa ponownie zbadała stacje, na których w przeszłości sprzedawano paliwo złej jakości. Aż 37,34 proc. z nich nadal oferowało klientom benzynę lub olej napędowy nieodpowiadające obowiązującym normom.
Sankcje za pogarszanie jakości paliwa w celu osiągania zysków są bardzo surowe. Przedsiębiorcom oferującym produkty złej jakości grozi:
- kara grzywny w wysokości do 500 000 złotych (lub kara pozbawienia wolności do 3 lat) za sprzedawanie w hurtowni lub na stacji paliwowej paliwa niespełniającego wymagań jakościowych lub gromadzenia takich paliw w swojej stacji zakładowej,
- kara grzywny w wysokości 1 000 000 złotych (lub kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat), gdy paliwa stanowią mienie znacznej wartości (obecnie: co najmniej 160 000 zł),
- kara grzywny w wysokości do 250 000 złotych za nieumyślne gromadzenie lub wprowadzanie do obrotu paliw nie spełniających wymagań jakościowych, W przypadkach mniejszej wagi wymierzana będzie kara grzywny (oceny każdorazowo dokona sąd).

Po raz pierwszy kontrola polskiego rynku została przeprowadzona także w ramach systemu monitorowania paliw płynnych działającego we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Jego celem jest nie tyle karanie i eliminowanie z rynku przedsiębiorców wprowadzających do obrotu towary niewłaściwej jakości, ale ustalenie statystycznej informacji o funkcjonowaniu detalicznego rynku paliwa we wszystkich państwach UE. Dane zbiorcze posłużą Komisji Europejskiej do sporządzenia raportu.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)