Zablokowanie przez Rosję polskich samochodowych przewozów towarowych kosztowało już naszych eksporterów grubo ponad 100 milionów złotych, pisze _ Dziennik Gazeta Prawna. _
Do 15 stycznia, kiedy wygasła umowa tranzytowa, tylko z rejonu Grójca, sadowniczego zagłębia Polski, każdego dnia odjeżdżało na Wschód około 100 ciężarówek. Teraz ledwie kilkanaście, co powoduje, że dzienne straty regionu grójeckiego wynoszą 4 miliony - 4,5 miliona złotych.
Zdaniem dziennika straty mogą rosnąć, bowiem rozmowy o nowej umowie tranzytowej z Rosją zostaną wznowione dopiero 31 stycznia, co wcale nie oznacza, że skończą się porozumieniem.
Według gazety konflikt z Rosją dotknął też producentów AGD. Podobnie dzieje się w sektorze budowlanym. _ Dziennik Gazeta Prawna _ podkreśla, że ponad 90 procent polskiego eksportu jest dostarczane na rynek rosyjski ciężarówkami.
W 2009 roku tiry przewiozły 3,8 miliona ton towarów, a kolej zaledwie 314 tysięcy ton. Bez porozumienia z Rosją nie da się utrzymać takiego poziomu sprzedaży.
_ _
_ _