W przyszłym roku PKP PLK otrzyma rekordowo wysoką kwotę 2,6 mld zł, które będą przeznaczone na wkład własny do finansowania inwestycji - zapowiedział minister transportu Sławomir Nowak. Pieniądze te mają pochodzić z wpływów z akcyzy.
_ - W tym roku z podziału akcyzy wydaliśmy 2 mld zł. Tymi środkami zasililiśmy zarządcę infrastruktury - PKP PLK - właśnie na cele inwestycyjne _ - dodał Nowak podczas swojego wystąpienia na odbywającym się w Warszawie Kongresie Kolejowym.
Nowak już w grudniu ubiegłego roku zapowiadał, że chce, by część wpływów z podniesionej z początkiem 2012 r. akcyzy na olej napędowy była przekazywana na inwestycje kolejowe. Wyjaśniał wówczas, że wpływy z podniesionej akcyzy trafią w całości do budżetu państwa, a 18 proc. z tej puli przypadnie na resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. _ Chcemy, by cała ta pula była przekazana na inwestycje kolejowe _ - mówił wówczas Nowak.
_ - Nakłady na kolej rosną i będą rosły. To jest nie tylko oczekiwanie naszych partnerów z Unii Europejskiej, ale taka jest historyczna potrzeba kolei w Polsce _ - zadeklarował we wtorek Nowak.
Odniósł się do planów inwestycyjnych dla kolei, dotyczących podziału unijnych pieniędzy z budżetu na lata 2014-2020. _ Naszym priorytetem będą rewitalizacje _ - oświadczył minister. Chodzi o remonty linii, które mają im przywrócić parametry, do jakich zostały zaprojektowane. - _ Polska potrzebuje odnowy połączeń pomiędzy miastami, tak aby Polacy mogli szybko i komfortowo przemieszczać się po naszej ojczyźnie _ - wyjaśnił minister.
Wskazał, że inwestycje kolejowe mogą być współfinansowane z UE, budżetu czy ze środków własnych spółek, ale także w ramach programu Inwestycje Polskie, czy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Odniósł się także do proponowanego przez Komisję Europejską nowego unijnego funduszu na lata 2014-2020, o nazwie _ Łącząc Europę _ (CEF). Polska sprzeciwia się przekazywaniu do nowego funduszu 10 mld euro z Funduszu Spójności, z którego korzystają biedniejsze kraje UE, m.in. Polska.
_ - Co prawda nasz rząd, mówiąc otwarcie jest nieco sceptyczny wobec tego projektu, ale nawet jeśli Komisja się uprze i to narzędzie powstanie, to Polska jest gotowa zaproponować Komisji Europejskiej nowe projekty w ramach tego narzędzia (...) na odpowiednio wysokie środki, aby skonsumować to, co Komisja Europejska ewentualnie zetnie nam z Funduszu Spójności i przesunie do CEF na lata 2014-2020 _ - zapowiedział Nowak.
Dodał, że wśród tych projektów byłaby m.in. modernizacja Rail Baltica (fragment międzynarodowej trasy z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna) i innych połączeń kolejowych, m.in. Katowice-Zebrzydowice na linii E65, czy dokończenie modernizacji linii E20. _ To są tak kosztowne i tak duże inwestycje, że z powodzeniem skonsumują to, co z naszej koperty narodowej z Funduszu Spójności zostanie przesunięte do CEF _ - powiedział Nowak.
Czytaj więcej o rozwoju infrastruktury w Polsce w Money.pl | |
---|---|
Uruchomili "serce kolei". Będzie lepiej? Zarządzająca polskimi torami spółka PKP PLK uruchomiła Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. | |
Nowy program zamiast "Rodziny na swoim". Sprawdź, co zabiorą Docelowo ma on kosztować miliard złotych rocznie. Skorzystają z niego tysiące rodzin. | |
Kontrakt zerwany. Co dalej z autostradą A1? Minister transportu Sławomir Nowak zakłada, że przetarg na dokończenie budowy autostrady A1 w woj. kujawsko-pomorskim będzie ogłoszony na przełomie września i października. |