Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowak: Do PKP PLK trafi w przyszłym roku 2,6 mld zł na inwestycje

0
Podziel się:

Nowak już w grudniu ubiegłego roku zapowiadał, że chce, by część wpływów z podniesionej z początkiem 2012 r. akcyzy na olej napędowy była przekazywana na inwestycje kolejowe.

Nowak: Do PKP PLK trafi w przyszłym roku 2,6 mld zł na inwestycje
(Stanisław Kowalczuk/East News)

W przyszłym roku PKP PLK otrzyma rekordowo wysoką kwotę 2,6 mld zł, które będą przeznaczone na wkład własny do finansowania inwestycji - zapowiedział minister transportu Sławomir Nowak. Pieniądze te mają pochodzić z wpływów z akcyzy.

_ - W tym roku z podziału akcyzy wydaliśmy 2 mld zł. Tymi środkami zasililiśmy zarządcę infrastruktury - PKP PLK - właśnie na cele inwestycyjne _ - dodał Nowak podczas swojego wystąpienia na odbywającym się w Warszawie Kongresie Kolejowym.

Nowak już w grudniu ubiegłego roku zapowiadał, że chce, by część wpływów z podniesionej z początkiem 2012 r. akcyzy na olej napędowy była przekazywana na inwestycje kolejowe. Wyjaśniał wówczas, że wpływy z podniesionej akcyzy trafią w całości do budżetu państwa, a 18 proc. z tej puli przypadnie na resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. _ Chcemy, by cała ta pula była przekazana na inwestycje kolejowe _ - mówił wówczas Nowak.

_ - Nakłady na kolej rosną i będą rosły. To jest nie tylko oczekiwanie naszych partnerów z Unii Europejskiej, ale taka jest historyczna potrzeba kolei w Polsce _ - zadeklarował we wtorek Nowak.

Odniósł się do planów inwestycyjnych dla kolei, dotyczących podziału unijnych pieniędzy z budżetu na lata 2014-2020. _ Naszym priorytetem będą rewitalizacje _ - oświadczył minister. Chodzi o remonty linii, które mają im przywrócić parametry, do jakich zostały zaprojektowane. - _ Polska potrzebuje odnowy połączeń pomiędzy miastami, tak aby Polacy mogli szybko i komfortowo przemieszczać się po naszej ojczyźnie _ - wyjaśnił minister.

Wskazał, że inwestycje kolejowe mogą być współfinansowane z UE, budżetu czy ze środków własnych spółek, ale także w ramach programu Inwestycje Polskie, czy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Odniósł się także do proponowanego przez Komisję Europejską nowego unijnego funduszu na lata 2014-2020, o nazwie _ Łącząc Europę _ (CEF). Polska sprzeciwia się przekazywaniu do nowego funduszu 10 mld euro z Funduszu Spójności, z którego korzystają biedniejsze kraje UE, m.in. Polska.

_ - Co prawda nasz rząd, mówiąc otwarcie jest nieco sceptyczny wobec tego projektu, ale nawet jeśli Komisja się uprze i to narzędzie powstanie, to Polska jest gotowa zaproponować Komisji Europejskiej nowe projekty w ramach tego narzędzia (...) na odpowiednio wysokie środki, aby skonsumować to, co Komisja Europejska ewentualnie zetnie nam z Funduszu Spójności i przesunie do CEF na lata 2014-2020 _ - zapowiedział Nowak.

Dodał, że wśród tych projektów byłaby m.in. modernizacja Rail Baltica (fragment międzynarodowej trasy z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna) i innych połączeń kolejowych, m.in. Katowice-Zebrzydowice na linii E65, czy dokończenie modernizacji linii E20. _ To są tak kosztowne i tak duże inwestycje, że z powodzeniem skonsumują to, co z naszej koperty narodowej z Funduszu Spójności zostanie przesunięte do CEF _ - powiedział Nowak.

Czytaj więcej o rozwoju infrastruktury w Polsce w Money.pl
Uruchomili "serce kolei". Będzie lepiej? Zarządzająca polskimi torami spółka PKP PLK uruchomiła Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym.
Nowy program zamiast "Rodziny na swoim". Sprawdź, co zabiorą Docelowo ma on kosztować miliard złotych rocznie. Skorzystają z niego tysiące rodzin.
Kontrakt zerwany. Co dalej z autostradą A1? Minister transportu Sławomir Nowak zakłada, że przetarg na dokończenie budowy autostrady A1 w woj. kujawsko-pomorskim będzie ogłoszony na przełomie września i października.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)