Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Od 2002 r. na samochody z krajów UE oraz CEFTA nie będzie cła

0
Podziel się:

Od 2002 roku na pochodzące m.in. z krajów należących do Unii Europejskiej oraz CEFTA i sprowadzone do Polski samochody nie będzie już obowiązywało cło. Przestaje także obowiązywać zakaz sprowadzania aut starszych niż 10-letnie.

Zerowa stawka celna obowiązywać będzie dla samochodów wyprodukowanych w krajach, z którymi Polska podpisała umowy o wolnym handlu: państwa należące do Unii Europejskiej, EFTA, CEFTA, a także Litwa, Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze, Turcja.

W 2001 r. cło na samochody osobowe, nowe oraz używane, wyprodukowane w tych krajach i importowane z nich, wynosi 5 proc. wartości, ale nie mniej niż 178,6 euro i 357,1 euro, jeśli samochód ma więcej niż cztery lata.

Dla samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności powyżej 3.000 cm sześc. i silnikiem diesla o pojemności większej niż 2.500 cm sześc. cło wynosi 2 proc.

Od 2002 r. wygasa zakaz przywozu starych samochodów osobowych. Od następnego roku można będzie przywozić sprawne samochody starsze niż 10 lat.

'Nie zmieniły się natomiast stawki ceł konwencyjnych naliczanych w przypadku, gdy samochód jest wyprodukowany i przewożony z państw, z którymi nie mamy umów o strefach wolnego handlu' - powiedziała PAP Ewa Jakubowska z Departamentu Środków Taryfowych i Pozataryfowych Głównego Urzędu Ceł.

W przypadku importu samochodu z krajów spoza preferencji celnych (np. z USA, Kanady, Australii, Rosji czy Ukrainy) cło wynosi 35 proc.

W 2002 r. nie zmienią się natomiast stawki podatku VAT i akcyzowego na samochody. Skala tych podatków będzie taka sama, jak w 2001 r: dla pojazdów o pojemności do 2000 ccm podatek akcyzowy wynosić będzie 6,4 proc., zaś powyżej 2.000 ccm - 17,6 proc.

Całkowita wartość importowanych aut (z cłem i akcyzą), zarówno nowych, jak i używanych, objęta jest 22 proc. podatkiem VAT.

Rok 2001 był ostatnim, w którym na część samochodów sprowadzanych z UE obowiązywał bezcłowy kontyngent.

W 2001 roku kontyngent liczył 45.750 aut osobowych.

W 2000 roku bez cła można było sprowadzić do Polski 44 tys. samochodów osobowych, a w 1999 roku bezcłowy kontyngent z krajów UE wyniósł 42.250 aut.

Kontyngenty na samochody z UE obowiązywały od 1992 roku.

Ze wstępnych szacunków firmy Samar, monitorującej rynek motoryzacyjny wynika, że w 2001 roku sprzedaż nowych aut osobowych może spaść do około 328 tys. sztuk, z 478,7 tys. w 2000 roku.

Sprzedaż nowych aut osobowych spadła od początku tego roku do końca listopada o 31,77 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2000 roku i wyniosła 307.902 sztuki.

Samar szacuje, że w 2001 r. trafi do Polski 220 tys. do 230 tys. aut używanych.

Do Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (CEFTA) należą: Czechy, Polska, Słowacja, Węgry, Słowenia Rumunia i Bułgaria.

Członkami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) są: Norwegia, Szwajcaria, Islandia i Lichtenstein, a Unii Europejskiej (UE): Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Włochy, Dania, Irlandia, Wielka Brytania, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Austria, Finlandia i Szwecja.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)