Samorządy wojewódzkie przejmą od PKP przewozy w swoich regionach. Ponadregionalne pociągi pospieszne już od dziś obsługiwane będą przez PKP Intercity.
Co zmiany oznaczają dla pasażerów? Spółka PKP Intercity zapowiedziała w ubiegłym tygodniu, że w pociągach pospiesznych nie będą obowiązywać miejscówki, nie zmienią się ceny biletów a te kupione przed 1 grudnia zachowają ważność.
Intercity zapewnia zachowanie ofert _ Bilet Turystyczny _ i _ Regio Karnet _. Od 1 grudnia 2008 roku na połączenia pospieszne międzywojewódzkie będą sprzedawane tygodniowe, miesięczne i kwartalne bilety _ PKP Intercity odcinkowe _. Będą obowiązywały w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity i pociągach TLK. _ - Obecnie PKP Intercity pracuje nad przygotowaniem specjalnych ofert promocyjnych dla pasażerów pociągów pospiesznych międzywojewódzkich - _ obiecuje firma.
Wzrosły natomiast ceny biletów weekendowych w pociągach pośpiesznych. Jak pisze dziennik _ Polska _, od dziś kosztują one 119, a nie jak dotąd 99 złotych. Problem będą też miały osoby dojeżdżające do pracy pociągiem na podstawie biletu sieciowego. Taki bilet nie będzie już obowiązywał w pociągach pospiesznych.
Zmiana oznacza dla grupy PKP pozbycie się najbardziej deficytowych połączeń. Dla samorządów dodatkowe obowiązki i koszty. Co prawda, zgodnie z rządowym projektem samorządy przejmą PKP PR bez długów, jednak początkowo marszałkowie województw określali pomysł przejęcia połączeń kolejowych jako _ kukułcze jajo. _
Wyniki finansowe netto spółek PKP (dane w milionach złotych) | ||
---|---|---|
PKP Przewozy Regionalne | PKP Intercity | |
2007 | 30,44 | 45,17 |
2006 | -142,53 | 34,94 |
2005 | -647,19 | 3,12 |
2004 | -0,86 | -49,36 |
źródło: raporty roczne PKP
W ubiegłym roku zarówno PKP Intercity, jak i PKP Przewozy regionalne zakończyły wprawdzie rok na plusie, to jednak ta druga spółka wymagała dofinansowania z budżetu państwa i samorządów na poziomie ponad miliarda złotych.
Dofinansowanie dla PKP Przewozy Regionalne (dane w milionach złotych) | |
---|---|
2007 | 1 090,64 |
2006 | 1 064,79 |
2005 | 632,169 |
2004 | 712,26 |
źródło: raporty roczne PKP
Ostatecznie marszałkowie dali się przekonać. Rząd obiecał im 7,5 miliarda złotych na modernizację i nowy tabor do 2020 roku. Pieniądze zapewni budżet państwa, Fundusz Kolejowy i unijne dotacje. Oprócz tego budżet pokryje też straty nowej spółki w 2009 roku, a udział samorządów w dochodach z podatku CIT wzrośnie z z 14 do 14,75 procent.
Liczba pasażerów rośnie
Czy kolej ma przyszłość? W ubiegłym roku PKP przewiozły swoimi pociągami prawie 226 milionów pasażerów. Według szacunków, wynik w tym roku będzie jeszcze lepszy - 230 milionów.
źródło: raporty roczne PKP
Liczba osób, korzystających z transportu kolejowego systematycznie rośnie. Statystyczny spadek, jaki państwowy przewoźnik odnotował w 2005 roku wynika z wydzielenia z jego struktur połączeń na Mazowszu, które przejęły samorządowe Koleje Mazowieckie.
Nieprzerwanie od lat rośnie liczba osób podróżujących pociągami spółki PKP Intercity (pociągi Eurocity, Intercity, ekspresowe i Tanie Linie Kolejowe). Na przestrzeni czterech ostatnich lat liczba pasażerów wzrosła o blisko 4 miliony.
Samorządowa kolej kosztuje niemało
Pierwszą koleją samorządową w Polsce jest Śmigielska Kolej Dojazdowa. Ruszyła 24 stycznia 2002 roku, obsługuje 23-kilometrową trasę Stare Bojanowo Wąskotorowe - Śmigiel - Wielichowo.W styczniu 2005 roku ze spółki PKP Przewozy Regionalne wydzielona została samorządowa spółka kolejowa - Koleje Mazowieckie. Jej udziałowcami są w 95 procentach samorząd województwa Mazowieckiego, a w 5 procentach PKP Przewozy Regionalne.
Samorządowe dotacje, choć w ubiegłym roku były niższe o 2,5 miliona złotych niż w 2006 roku, kosztowały samorząd 152 miliony złotych. Sprzedaż biletów przyniosła spółce o 4,5 miliona złotych więcej.
Wyniki finansowe Kolei Mazowieckich | |||
---|---|---|---|
przychód | dotacja samorządu | zysk | |
2007 | 375 550 906,54 | 152 000 000,00 | 540 99,52 |
2006 | 358 395 239,66 | 154 500 000,00 | 217 753,73 |
2005 | 306 633 083,68 | 99 601 358,00 | 1 093 220,23 |
źródło: Koleje Mazowieckie - KM sp. z o.o.
Dzięki temu, w ubiegłym roku, przy ponad 45 milionach przewiezionych pasażerów, spółka miała 375,5 miliona złotych przychodów i 541 tysięcy złotych zysku netto.
| Reforma kolei musi pójść dalej |
| --- |
| Adrian Furgalski dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" specjalista w sprawach polityki transportowej Można powiedzieć, że na kolei dokonuje się właśnie rewolucja. Reforma do bardzo dobry krok, bo samorządy lepiej znają potrzeby swoich mieszkańców i są lepiej przygotowane do organizowania przewozów lokalnych. Z drugiej strony, na przygotowania było bardzo mało czasu i czeka nas wiele przykrych niespodzianek, wynikających z niedopatrzeń. Widać to choćby na przykładzie biletów okresowych. Trudno nawet w tej chwili przewidzieć wszystkie skutki. Poz tym, to powinien być dopiero pierwszy krok w reformowaniu kolei. W tej formie zmiany są antykonkurencyjne: monopol państwa zastępujemy monopolem samorządowym. Na rynku kolejowym powinna obowiązywać konkurencja, a samorządy powinny mieć możliwość wybierania przewoźnika w przetargu. Osobna sprawa to Intercity. Czas pokaże, czy poradzi sobie z nowymi obowiązkami. Z dnia na dzień liczba obsługiwanych pociągów wzrośnie ze 180 do 500, przejmowany tabor jest
przeważnie stary i kosztowny, trzeba będzie rozbudować administrację. Jeśli PKP Intercity udźwignie skutki zmian, już za 5 lat powinna radzić sobie bez państwowych dotacji. |