Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Opozycja chce głowy Grabarczyka

0
Podziel się:

PiS zarzuca mu m.in. ciągłe zmiany w planie budowy dróg ekspresowych i autostrad.

Opozycja chce głowy Grabarczyka
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Dziś debata nad odwołaniem ministra infrastruktury. PiS zarzuca mu m.in. ciągłe zmiany w planie budowy dróg ekspresowych i autostrad.

Wczoraj sejmowa Komisja Infrastruktury negatywnie zaopiniowała wniosek posłów PiS o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka.

Wniosek o odwołanie ministra został złożony w ubiegłym tygodniu. Zarzuty parlamentarzystów PiS wobec Grabarczyka dotyczą m.in. ciągłych zmian w planie budowy dróg ekspresowych i autostrad. Zdaniem PiS, minister drastycznie ogranicza liczbę kilometrów zaplanowanych do budowy dróg. We wniosku o odwołanie ministra posłowie argumentują, że do 2012 roku ma powstać 1136 km autostrad i dróg ekspresowych - co stanowi 36 proc. tego, co założył poprzedni rząd.

_ - W ramach oszczędności budżetowych, minister Grabarczyk uległ ministrowi finansów i zrezygnował z 10 mld w budżecie resortu z nadzieją na to, że przy sprzyjających okolicznościach Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK)
wygeneruje brakującą kwotę z Krajowego Funduszu Drogowego _ - mówił podczas posiedzenia komisji infrastruktury posełKrzysztof Tchórzewski(PiS).

Politykom PiS nie podobają się także m.in. oszczędności budżetowe w resorcie infrastruktury, podniesienie opłat za winiety dla przewoźników oraz ostatnia umowa koncesyjna w sprawie autostrady A-2 Świecko-Nowy Tomyśl, która - według Tchórzewskiego - wskazuje na duże ustępstwo ministra wobec spółek autostradowych.

Zdaniem autorów wniosku umowa powinna być zbadana pod kątem zgodności z prawem i _ zasadami przejrzystości zawierania umów _. Jak argumentują, zobowiązała ona budżet państwa do wpłat przez 30 lat na rzecz prywatnego podmiotu _ gwarantując mu wysoki zysk przy niskich kosztach eksploatacji _.

Grabarczyk odpiera zarzuty

Obecny na wczorajszym posiedzeniu komisji minister Grabarczyk powiedział , że problematyka drogowa jest _ najważniejszą pozycją w wydatkach publicznych na infrastrukturę _. Jego zdaniem nie da się jednak nie zauważyć, że światowy kryzys, ma wpływ na realizację tych inwestycji (chodzi m.in. o ceny za materiały budowlane).

Zapewnił, że jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone ostatnie przetargi na budowę odcinków autostradowych, gdyż _ zgodnie z priorytetami rządu premiera Tuska, muszą one być realizowane w pierwszej kolejności _. _ Zostały nam jeszcze do ogłoszenia odcinki autostrady A1 pomiędzy Strykowem i Kowalem, to jest fragment między Strykowem i Toruniem, oraz jeden odcinek autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem i Jarosławem. Te przetargi zostały przyspieszone, bo w pierwotnym terminie były przewidziane na przyszły rok _ - powiedział Grabarczyk.

Jak dodał, przetarg na A1 ma być ogłoszony jeszcze w trzecim kwartale tego roku, a na A4 - w czwartym.

_ - Tylko w tym roku ogłoszone przetargi pozwolą na wybudowanie 608 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. Te, które będą ogłoszone do końca roku, będą na ponad 400 km. To daje nam łącznie ponad 1 tys. km. Do tej pory podpisaliśmy umowy, które pozwolą nam na wybudowanie ponad 830 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. 426 km dotyczy samych autostrad _ - wymieniał Grabarczyk.

_ - Z powodu kryzysu należało znaleźć rozwiązanie, które uchroniłoby inwestycje drogowe. Zrodził się pomysł, aby głównym źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych stał się Krajowy Fundusz Drogowy. Uzgodniliśmy z ministrem finansów plan wydatków KFD i jest to ponad 16 mld zł _ - podkreślił minister infrastruktury.

Grabarczyk zapewnił, że na 2012 rok będą gotowe wszystkie odcinki autostrad, które były przewidziane. - _ Z wyjątkiem fragmentu autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami, ponieważ będzie on jeszcze w budowie _ - dodał.

Opozycja: Brak działań wobec PKP doprowadził do zapaści

Podczas posiedzenia komisji posłowie PiS zarzucili ministrowi brak działań wobec PKP, co w doprowadziło do zapaści firmy. _ - Minister Grabarczyk nie potrafi od dwóch miesięcy przekonać pana Rostowskiego do wypłacenia rekompensaty w kwocie 230 mln złotych dla PKP Cargo z tytułu restrukturyzacji zadłużenia Przewozów Regionalnych. Pan Grabarczyk nie reaguje również na falę zwolnień, w samym Cargo jest to ponad 7000 pracowników _ - przekonywał pos. Tchórzewski.

_ - Kolej w całej Europie przechodzi trudne chwile. Odczuwa to też polska kolej _ - odpowiedział mu Grabarczyk.

_ - Nie mamy złych wyników, jeżeli chodzi o przewozy pasażerskie. Jeśli chodzi o PKP Cargo, wyniki są bardzo złe, ale to jest pochodna sytuacji gospodarczej. Jednak dane za czerwiec Cargo są optymistyczne, mamy znaczący odczuwalny wzrost _ - dodał.

Zgodnie z regulaminem Sejmu, większość konieczna do odwołania ministra wynosi minimum 231 głosów.

Raporty Money.pl o drogach
*Za autostrady płacimy najwięcej w Unii * Za średnią miesięczną pensję w Polsce można przejechać płatną autostradą niemal cztery razy mniej kilometrów niż we Francji i dwa razy mniej niż w Hiszpanii i Portugalii - wynika z wyliczeń Money.pl.
*Budujemy 35 km autostrad rocznie. Za mało i za wolno * Od 1989 roku w Polsce powstało tylko 765 kilometrów nowych autostrad. To oznacza, że średnio, co roku przybywa ich nam zaledwie około 35 kilometrów.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)